---------------- رپرتاژ آگهی -----------------
سفرهای هوایی به دلیل سرعت بالا در رسیدن به مقصد همواره مورد توجه و علاقه بوده است. با این حال و متاسفانه شاهد افزایش قیمتهای ناصواب در زمانهای خاصی از سال هستیم، به نحوی که قیمت بلیط پروازها به دور از رعایت انتظامات و مقررات و یکباره افزایش مییابد. همچنین وقوع تاخیر در پروازها بسیار محتمل بوده و به هیچ وجه دور از ذهن نیست.
علاوه بر موارد یاد شده، دیگر وضعیتهایی را نیز میتوان تصور کرد که شرکتهای هواپیمایی از قوانین و مقررات موجود سرپیچی نمایند. حال در صورتی که قربانی هرکدام از تخلفات شرکتهای یاد شده واقع شویم، چه میتوانیم بکنیم و چه راهحلی وجود دارد؟
در این نوشته قصد داریم به انواع تخلفات ایرلاین و مراحل شکایت از شرکتهای هواپیمایی بپردازیم، پس اگر شما هم یکی از قربانیان تخلفات یاد شده هستید، تا پایان نوشته با ما همراه شوید.
انواع تخلفات شرکتهای هواپیمایی
آیین نامه حقوق مسافر در پرواز های داخلی که در سال 94 ابلاغ شد، انواع حقوق مسافرین از مرحله خرید بلیط تا زمان سفر را مطرح ساخته و وظایف شرکتهای هواپیمایی را در هر مورد تعیین کرده است، بدیهی است سر باز زدن از انجام وظایف توسط شرکتهای یاد شده به عنوان تخلف شناسایی شده و میتواند مشمول ضمانت اجراهای انتظامی و قضایی برای اشخاص متخطی باشد.
محتملترین تخلفاتی که ایرلاینها میتوانند در حق مردم اعمال نمایند، به شرح ذیل است:
شفاف بودن نرخ بلیط
با توجه به آیین نامه موجود نرخ بلیطها با توجه به خدماتی که به مسافران ارائه میگردد باید شفاف و واضح باشد. نرخهای مصوب باید برای آگاهی در دسترس بوده و امکان پیگیری در خرید را داشته باشند.
در نتیجه هیچ یک از دفاتر فروش بلیط اجازه ندارند که بلیط و خدمات مسافرتی را با قیمتی خارج از مبلغ تعیین ایرلاینها به فروش برسانند. البته باید توجه داشت که تخلف دفاتر فروش بلیط ارتباطی به تخلفات شرکتهای هواپیمایی ندارد و نباید تخلفات یکی را به دیگری سرایت داد.
ورود خسارت به بار
ورود خسارت به بار در زمان انتقال و به ویژه در هنگام بارگیری و تخلیه امری محتمل است که در کلیه شرکتهای هواپیمایی در سراسر دنیا پیشبینی شده و نحوه جبران خسارت را نیز تعیین کردهاند. اصولا شرکتهای هواپیمایی مسئول جبران خساراتی هستند که از محل اقدامات ماموران ایشان به بارهای مسافران وارد شده است.
به همین سبب نیز مبلغی به عنوان بیمه از مسافر دریافت میکنند و مازاد بر آن را نیز خود تقبل مینمایند. اعتراض نسبت به ورود خسارت به بار باید در فرودگاه به عمل آید و صورتجلسه آن تهیه و نگه داشت شود.
در اینجا باید خاطر نشان داشت که مفقود شدن بار نیز به عنوان نوعی خسارت به آن محسوب میگردد و صرفا آسیبهای فیزیکی مدنظر ما نمیباشد.
تاخیر در پرواز
در آیین نامه مذکور، انواع تاخیر در پرواز از حیث میزان تاخیر بیان شدهاند، تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت برای شرکت هواپیمایی مسئولیت پذیرایی سبک از مسافران را به همراه دارد. حال آن که تاخیر بیش از چهار ساعت شرکت هواپیمایی را ملزم به تغییر پرواز مسافر در صورت درخواست وی و وجود شرایط مینماید. همچنین در تاخیرهای بیش از 4 ساعت، شرکتهای هواپیمایی ملزم هستند که بلیط مشابهی با 30 درصد تخفیف به مسافران ارائه نمایند.
علاوه بر آنچه که بیان شد تاخیر در پرواز میتواند شرایط نامطلوبی برای مسافر ایجاد کند، مانند آن که وی به دلیل تاخیر در رسیدن به مقصد با خساراتی مواجه سازد. کلیه موارد قابلیت اعتراض و رسیدگی دارند، لیکن نتیجه اعتراض به چه نحو باشد قابل پیشبینی کلی نبوده و احتیاج به بررسی موردی دارد.
لغو پرواز
در نهایت وضعیت لغو پرواز را داریم. در این حالت شرکتهای هواپیمایی اصولا الزام به استرداد وجه بلیط شدهاند، همچنین بین حالتی که لغو پرواز در فرودگاه اعلام میشود و حالتی که از چند روز قبل اطلاع رسانی میشود، قائل به تفصیل شدهاند.
روشهای ثبت شکایت از ایرلاین
در بند پیش با انواع تخلفاتی که ممکن است شرکتهای هواپیمایی مرتکب شوند آشنا شدیم، حال در این بند قصد داریم ارکان رسیدگیکننده و دریافت کننده اعتراضات را معرفی نماییم.
سامانه حقوق مسافر
سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی اینترنتی https://www.cao.ir سامانهای تحت عنوان سامانه حقوق مسافر معرفی کرده است که میتوان از طریق آن نسبت به طرح شکایت از اقدامات و تخلفات شرکتهای هواپیمایی اقدام نمود. ثبت شکایت در این سامانه که با در اختیار قرار دادن کد پیگیری، قابلیت پیگیری خواهد داشت، موکول شده است به اعتراض مستقیم به عامل تخطی از قوانین و عدم حصول رضایت.
به عبارت دیگر چنانچه از شرکت هواپیمایی شکایتی دارید، نخست باید با مسئولین مربوطه شرکت مطرح ساخته و در صورت عدم حصول توافق، نسبت به طرح شکایت در سامانه مذکور اقدام نمایید.
درباره مشکلات فرودگاهی نیز نخست باید با مدیریت فرودگاه طرح اعتراض صورت داده و در صورتی که رضایت شما کسب نگردید، نسبت به ثبت شکایت در سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشور اقدام نمایید.
مراجع قضایی
همانطور که میدانیم مراجع قضایی صلاحیت عام به رسیدگی به کلیه اختلافات و شکایات را دارا هستند. در نتیجه چنانچه از طریق مراجعه به مراجع اختصاصی همچون سازمان هواپیمایی کشور موفق به احقاق حق خود نشدید، میتوانید از طریق طرح شکایت در مراجع قضایی اقدام نمایید.
قابل ذکر آن که اثبات دعوا در مرجع قضایی، همچون ورود خسارت به بار شما، بر عهده شما است، در نتیجه پیش از طرح و ثبت شکایت نسبت به جمعآوری ادله و دریافت مشاوره تخصصی اقدام نمایید.