ایتنا - قرار گرفتن زودهنگام یا بیش از حد در معرض نمایشگرها تا چه اندازه بر رشد شناختی کودک تاثیر میگذارد؟ این موضوع در حال حاضر بین محققان تفرقه ایجاد کرده است چراکه اجماعی در این زمینه وجود ندارد.
مطالعه جدید درباره نمایشگرها و رشد شناختی کودکان
24 شهريور 1402 ساعت 3:00
ایتنا - قرار گرفتن زودهنگام یا بیش از حد در معرض نمایشگرها تا چه اندازه بر رشد شناختی کودک تاثیر میگذارد؟ این موضوع در حال حاضر بین محققان تفرقه ایجاد کرده است چراکه اجماعی در این زمینه وجود ندارد.
طبق مطالعهای که روز چهارشنبه ۱۳ سپتامبر منتشر شد، مدت زمانی که کودکان در مقابل نمایشگرها سپری میکنند تا حدی بر رشد آنها تاثیر دارد اما این تاثیرات متفاوت است و عوامل دیگری نیز دخیل هستند.
نویسندگان این مطالعه که تحت حمایت موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه (Inserm) انجام شده و در مجله روانشناسی کودک منتشر شده است نتیجهگیری میکنند: «زمینه کانتکست که در آن از نمایشگرها استفاده میشود مهم است.» آنها با این حال میگویند مدت زمانی که کودکان از نمایشگرها نیز استفاده میکنند روی رشد شناختی آنها دخیل است.
این نهاد گفته است: «مطالعه جدید مانند مطالعات قبلی رابطه منفی بین زمان قرار گرفتن در معرض نمایشگرها و رشد را نشان میدهد. همچنین نشان میدهد که این رابطه برای همه حوزههای شناختی صادق نیست و زمانی که محیط زندگی خانواده آن را به درستی در اختیار کودکان قرار دهد این موضوع کمتر خواهد شد.»
همچنین نتایج این مطالعه رابطه منفی معناداری را بین قرار گرفتن کودکان در معرض صفحه نمایش تلویزیون در طول وعدههای غذایی خانوادگی و رشد اولیه زبان تایید میکند.
قرار گرفتن بیش از حد کودکان در معرض نمایشگرهایی مانند صفحه کامپیوتر، گوشیهای هوشمند، تلویزیون و … چندین سال است که موجی از هشدار را ایجاد کرده است. برخی از متخصصان این موضوع را تهدیدی جدی میدانند که با اوتیسم هم ارتباط دارد.
در حالی که رشد زبانی در قلب اکثر مطالعات پیش بوده است، سایر حوزههای شناختی کمتر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. همین امر درباره تاثیری که محیط خانواده و فعالیتهای روزمره کودک میتواند داشته باشد نیز صدق میکند.
در مطالعه جدید «کوهورت» (نوعی از مطالعات مشاهدهای و زیرمجموعه مطالعات تحلیلی که امکان نتیجهگیری بسیار قوی را فراهم میکند)] گروه بزرگی از کودکان یعنی ۱۴ هزار نفر در طول سالها مورد بررسی قرار گرفتند.
کد مطلب: 74654
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/74654/مطالعه-جدید-درباره-نمایشگرها-رشد-شناختی-کودکان