آمار رشد کاربران پیامرسانهای بومی چقدر واقعی است؟
دوپینگ پیامرسانهای بومی با فیلترینگ
ایتنا - تاکنون آمارهای متناقضی از سوی مدیران وزارت ارتباطات در مورد میزان رشد تعداد کاربران پیامرسانهای بومی منتشر شده است، آمارهایی که وجود اختلافهای زیاد صحت استفاده از آنها را زیر سوال میبرد.
همزمان با بازگشایی مدارس، وزیر ارتباطات در مراسمی از دانشآموزان خواست تا به این سوال پاسخ دهند که «چرا باید به جای استفاده از پیامرسانهای خارجی از سکوهای ایرانی که حاصل کار نخبگان کشور خودمونه استفاده کنیم؟» همچنین در ادامه هم اعلام کرد که با تلاش متخصصان ایرانی پیامرسانهای بومی به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کردهاند و با خدماتی که ارائه میدهند نسبت به یک سال گذشته، امروز ۵ تا ۷ برابر کاربر جذب کردهاند. اینکه چرا در مراسم سال تحصیلی وزیر ارتباطات این سوال را انتخاب و بهنوعی دانشآموزان را تشویق به استفاده از پیامرسانهای داخلی کرده است موضوع بحث این گزارش نیست، بلکه موضوع بر سر این است که تا چه حد آمار ارائه شده از میزان رشد استفاده از پیامرسانهای بومی منطبق بر واقعیت است.
تاکنون آمارهای متناقضی از سوی مدیران وزارت ارتباطات در مورد میزان رشد تعداد کاربران پیامرسانهای بومی منتشر شده است، آمارهایی که وجود اختلافهای زیاد صحت استفاده از آنها را زیر سوال میبرد. برای نمونه، در حالی که در اردیبهشت ماه سال جاری وزارت ارتباطات در گزارشی با عنوان «۲۰ ماه خدمت» از رشد ۴۰۰ تا ۹۰۰ برابری کاربران پیامرسانها و شبکههای اجتماعی بومی خبر داد، در گزارش عملکرد وزارت ارتباطات به مناسبت آغاز هفته دولت به شکلگیری ۷ پیامرسان و شبکه اجتماعی بومی با دهها میلیون کاربر اشاره شد و اینکه تعداد کاربران این پلتفرمهای بومی رشدی ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی نسبت به ابتدای کار دولت سیزدهم داشتهاند.
آمار و ارقام مبهم
نگاهی به خبرها و آمارهایی که جسته و گریخته وزارت ارتباطات منتشر کرده است، نشان میدهد که آمار یکسانی از تعداد کاربران پیامرسانهای بومی وجود ندارد. هر چند وزارت ارتباطات با وجود گذشت هفته دولت هنوز گزارش عملکرد یک ساله خود را منتشر نکرده، اما برخی آمارها که در سایت سازمان فناوری اطلاعات دیده میشود حکایت از این دارد که کاربر ماهانه فعال چهار پیامرسان مورد تایید وزارت ارتباطات تا پایان سال 1401 برای روبیکا 39 میلیون و 43 هزار و 636 کاربر، ایتا 21 میلیون و 466 هزار و 109کاربر، بله 15 میلیون و 972 هزار و 690 کاربر و سروش پلاس 10 میلیون و 427 هزار و 538 کاربر بوده است.
همچنین در این گزارش برای نخستین بار اعلام شده است که میزان ترافیک روزانه پیامرسانها و شبکههای اجتماعی بومی از 200 گیگابیت بر ثانیه در ابتدای دولت سیزدهم به هزار و 400 گیگابیت برثانیه در انتهای سال 1401 رسیده است که این رشد را باید مدیون شروع فیلترینگ پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و واتساپ از نیمه دوم سال 1401 دانست. حتی نمودارهایی که در این گزارش منتشر شدهاند، نشان میدهد که رشد استفاده از پیامرسانهای بومی دقیقا از آخر شهریور سال گذشته شروع شده و دوباره در پایان سال روبه کاهش گذاشته است.
در برابر این آمار طبق گزارش «ایسنا»، عیسیزارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آخرین روزهای اسفند آمار کاربران ماهانه پیامرسانها و شبکههای اجتماعی بومی را به ترتیب برای روبیکا 40میلیون کاربر، ایتا 21 میلیون کاربر، بله 14میلیون و 800 هزار کاربر و سروش پلاس 10میلیون کاربر اعلام کرده بود.
در برابر این آمارهای ناهمگن با هم، «ایرنا» خبرگزاری رسمی دولت نیز به تازگی گزارشی منتشر و عملکرد ایتا و تلگرام در مرداد ماه 1402 را مقایسه کرد. گزارشی که خبر میدهد در برابر 2 میلیارد بازدید از پستهای تلگرام، 80 میلیارد بازدید از پستهای ایتا وجود دارد. آمار و ارقام این گزارش و مشخص نبودن چگونگی حصول این دادهها آنقدر عجیب بود که حتی اعتراض ایتا را هم برانگیخت و باعث شد در بیانیهای این آمار را تکذیب کند.
«ایرنا» در گزارش خود نگاهی مقایسهای به عملکرد ایتا و تلگرام در مردادماه ۱۴۰۲ انداخت که بر اساس آن «در مردادماه ۱۴۰۲ در ایتا، ۱۱ میلیون و ۶۳۷ هزار پست از سوی ۱۰۳ هزار کانال یا منبع رسانهای منتشر شده و درمجموع ۸۱ میلیارد بازدید گرفتهاند؛ در مقابل در همین بازه زمانی در تلگرام، ۱۲ میلیون و ۵۲ هزار پست از سوی ۲۶۷ هزار نفر نشر و بازنشر و یک میلیارد و ۹۳۹ میلیون بازدید گرفتهاند.»
البته در همین گزارش بازدید چهل برابری پستهای ایتا مورد تردید قرار گرفته است. در ادامه این گزارش میخوانیم: «تعداد پستهای منتشر شده در دو پیامرسان بهطور تقریبی با هم برابر است، اما در ایتا با وجود اینکه تقریبا یکسوم منابع و کانال خبری برای ارسال پست وجود داشته، ولی با افزایش ۴۰ برابری بازدید روبهرو هستیم که بدون شک این میزان اختلاف غیرطبیعی و ناشی از دستکاری، استفاده از روباتها و بدافزارها به نظر میرسد؛ زیرا تلگرام فارسی با وجود کانالهای خبررسانی بیشتر، به اندازه 5/ 2 درصد ایتا بازدید گرفته و حتی وجود فیلترینگ تلگرام در ایران و فیلتر نبودن ایتا، این میزان اختلاف و بازدید ۴۰ برابری را توجیه نمیکند.»