ایتنا - خلبانان در طول یک ساعت پرواز در کابین خلبان، در ارتفاع ۳۰ هزار پا، در معرض میزانی از اشعه UVA قرار میگیرند که معادل جلسه ۲۰ دقیقهای سولاریم یا تخت برنزهکننده است.
چرا باید در هواپیما ضدآفتاب بزنیم؟
11 مهر 1402 ساعت 2:51
ایتنا - خلبانان در طول یک ساعت پرواز در کابین خلبان، در ارتفاع ۳۰ هزار پا، در معرض میزانی از اشعه UVA قرار میگیرند که معادل جلسه ۲۰ دقیقهای سولاریم یا تخت برنزهکننده است.
کارشناسان معتقدند سرنشینان هواپیما در طول روز از خلبان و مهماندار و خدمه گرفته تا مسافران باید علاوه بر مرطوبکننده پوست از کرم ضدآفتاب استفاده کنند.
براساس گزارش «پوینتس گای» (The Points Guy)، اشعه ماورایبنفش نور خورشید در هواپیما شدیدتر از روی زمین است.
به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، چاینا مورنینگپست بهنقل از دکتر جویس پارک، متخصص پوست، نوشت که همه کسانی که سوار هواپیما میشوند، پیش از پرواز در طول روز باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنند.
دکتر پارک در ویدیو تیکتاکی خود که بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار بازدید داشت، گفت: «حتما باید در هواپیما ضدآفتاب بزنید، یا روکش پنجرهها را بسته نگهدارید.»
او در این ویدیو به مطالعهای در سال ۲۰۱۵، که در «جاما درماتولوژی» منتشر شده بود، اشاره کرد که خطر بروز سرطان پوست را برای خلبانان و خدمه کابین بررسی کرده بود.
طبق این مطالعه، پنجرهها و شیشههای جلو هواپیما، معمولا از پلاستیک پلیکربنات یا شیشه کامپوزیت چندلایه ساخته شدهاند، که هرچند مانع انتقال UVB (اشعهای که مسئول بروز آفتابسوختگی و سرطان پوست است) میشود، اما جلو اشعه UVA را (که مسئول بروز پیری پوست و سرطان است) نمیتواند بگیرد.
این مطالعه نشان داد که خلبانان در طول یک ساعت پرواز در کابین خلبان، در ارتفاع ۳۰ هزار پا، در معرض میزانی از اشعه UVA قرار میگیرند که معادل جلسه ۲۰ دقیقهای سولاریم یا تخت برنزهکننده است.
این اشعه همچنین میتوانند به مسافرانی که در کنار پنجره مینشینند و مهماندارانی که زیاد پرواز میکنند آسیب برسانند.
کد مطلب: 74924
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/74924/چرا-باید-هواپیما-ضدآفتاب-بزنیم