ایتنا - تحقیقات علمی و دانشگاهی در آینده با توجه به پیشرفتهای روزافزون در زمینه فناوریهای نوین و نیز بواسطه الگوهای زبانی هوش مصنوعی مانند «چتجیپیتی» دستخوش تحولات بزرگی خواهد بود.
ابزارهای هوش مصنوعی که می توانند به پویایی تحقیقات دانشگاهی کمک کنند
24 آبان 1402 ساعت 1:00
ایتنا - تحقیقات علمی و دانشگاهی در آینده با توجه به پیشرفتهای روزافزون در زمینه فناوریهای نوین و نیز بواسطه الگوهای زبانی هوش مصنوعی مانند «چتجیپیتی» دستخوش تحولات بزرگی خواهد بود.
در این گزارش نگاهی میاندازیم به چند ابزار دیگر تحت هوش مصنوعی که میتوانند به پویایی تحقیقات دانشگاهی کمک کنند.
مشتاق بلال، محقق مقطع فوق دکتری در دانشگاه جنوب دانمارک، معتقد است: «چتجیپیتی آینده تحقیقات دانشگاهی را نیازمند بازنگری کرده است. این در حالیست که اکثر دانشگاهیان نمیدانند چگونه هوشمندانه از آن استفاده کنند.»
دنیای علم و دانش و هوش مصنوعی به طور فزایندهای در هم تنیده شدهاند؛ این احتمال وجود دارد که دانشگاهیان در پرتو پیشرفت فناوری AI، یا به استفاده و بهرهبرداری از ظرفیتهای آن ادامه دهند و یا اینکه نسبت به پیامدهای نامطلوب و خطرات آن ابراز نگرانی کنند.
بلال مشتاق به یورونیوز نکست گفت: «دو اردوگاه در دانشگاه وجود دارد. نخست، اولین پذیرندگان هوش مصنوعی، و دوم، اساتید و دانشگاهیانی که معتقدند هوش مصنوعی به یکپارچگی آکادمیک آسیب میرساند.»
این محقق پاکستانی تبار دانشگاه دانمارک که خود را در اردوگاه نخست میبیند، معتقد است در صورت استفاده سنجیده از الگوهای زبان هوش مصنوعی میتوان به فراگیرتر کردن امر آموزش کمک کرد و حتی راه را برای کسب دانش بیشتر گشود.
بسیاری از کارشناسان به این نکته اشاره کردهاند که دقت و کیفیت نتایج برخی الگوهای زبانی هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی قابل اعتماد نیست. به اعتقاد این دسته از کارشناسان، متن تولید شده گاهی اوقات می تواند سوگیرانه، محدود یا نادرست باشد.
اما بلال مشتاق میگوید که درک این محدودیتها، همراه با نگرش و رویکرد درست، میتواند باعث شود الگوهای زبانی «کار باکیفیت زیادی» به ویژه در زمینه تحقیقات دانشگاهی برای شما انجام دهند.
بلال در یک تاپیک توییتری، نشان داد که چگونه توانسته است ChatGPT را متقاعد به ارائه «یک طرح کلی درخشان» برای یک مقاله علمی با استفاده از تکنیک «درخواستهای جزء به جزء» کرده است.
او چتجیپیتی را در مورد مفاهیم خاص مرتبط با تحقیقاتش مورد سوال قرار داد و سپس به سراغ نویسندگان آثار مرتبط و استخراج ایدههای خاص مد نظر آنها فرستاد.
این محقق پاکستانی میگوید اکنون که چتجیپیتی ایده کلی پروژه من را دریافته از او میخواهم رئوس اصلی یک مقاله تحقیقی را با توجه به مفاهیم و پرسشهای فرضیههای جستجو شده برایم ترسیم کند.
به گفته این محقق فوق دکتری دانشگاه دانمارک، چنین تکنیکی برای او دست کم ۲۰ ساعت صرفهجویی در زمان به ارمغان خواهد آورد.
او میگوید «اگر برای هر بخش از طرح کلی پروژه تنها یک پاراگراف بنویسم، پیشنویس اولیه مناسبی از مقاله خود بدست خواهم آورد.»
مشتاق بلال اخیراً ChatGPT را مجبور کرده است که مانند یک استاد دانشگاه استنفورد فکر و صحبت کند. سپس، برای بررسی واقعی بودن خروجی آنچه از این ابزار خوش مصنوعی خواسته است، همان سؤالات را از یک استاد واقعی استنفورد پرسید؛ نتایج شگفت انگیز بود.
چتجیپیتی تنها یکی از پرشمار برنامهها و اپلیکیشنهای تحت هوش مصنوعی است که می توانید از آن برای نگارش تحقیقات آکادمیک یا شبیهسازی گفتگوهای علمی با اساتید و صاحبنظران مشهور دانشگاهی استفاده کنید.
در ادامه به سایر نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره میکنیم که میتوانند به تلاشهای آکادمیک و تحقیقات شما کمک کنند.
کد مطلب: 75534
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/75534/ابزارهای-هوش-مصنوعی-می-توانند-پویایی-تحقیقات-دانشگاهی-کمک-کنند