به گزارش واحد تحقيق و توسعه آتيه داده پرداز(ADP) ، براي نخستين بار در سال 1992 مركز سامانه پيام كوتاه (SMSC) وارد صنعت رو به رشد موبايل شد و به دنبال آن امكان استفاده انبوه از پيام كوتاه به تدريج فراهم گشت؛ سپس اپراتورها توانستند به كمك اين مراكز، ضمن كاهش هزينهها، خدمات پيشرفته بيشتري مبتني بر پيام كوتاه عرضه كنند. در زمان شروع، اولين مركز سامانه پيام كوتاه تنها ظرفيت 10 پيام كوتاه در ثانيه را داشت، اما به سرعت بر ظرفيت اين مراكز افزوده شد. بنا براين گزارش، با گذشت سالها و عليرغم رشد خارقالعاده بازار موبايل، SMS(پيام كوتاه) همچنان مهمترين سرويس ارزش افزوده اپراتورها به شمار ميرود، چنانكه از ديد اين اپراتورها، پيام كوتاه ميتواند به بهترين نحو نيازهاي مشتركان و كاربران شبكه تلفن همراه را برآورده سازد. حتي در بازارهاي پيشرفته مانند اروپاي غربي - كه رشد انواع سرويسهاي پيام كوتاه در آن به حدود 90درصد رسيده است- مركز خدمات پيام كوتاه (SMSC) براي اپراتورهايي كه در صدد ارائه خدمات متنوع و باكيفيت هستند، حياتيترين عامل به شمار ميرود. به گفته كارشناسان، پيام رساني از طريق موبايل، امروزه بيشترين سهم مالي را نسبت به ديگر بخشهاي دستاندركار در شبكه تلفن همراه داراست، از همين رو، تحول چشمگير مراكز پيام كوتاه(SMSC) در طول پانزده سال گذشته، نقش اصلي در موفقيت پيام كوتاه را به عهده داشته است. گزارش ADP ميافزايد در ايران نيز با فاصلهاي نه چندان زياد از شكلگيري صنعت و بازار تلفن همراه، پيام كوتاه توانست به خوبي جاي خود را باز كرده و در مقياسي وسيع از سوي كاربران مورد استفاده قرار گيرد. كارشناسان پيشبيني ميكنند كه با توجه به قابليتهاي متنوع سرويسهاي گوناگون، اين صنعت در آينده نزديك از پيشرفت و كاربرد فراواني در اين كشور برخوردار خواهد بود. اين گزارش حاكي از آن است كه با توجه به نياز ضروري بسترسازي و برنامهريزي رشد اين صنعت در كشورمان، از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 3 اپراتور در عرصه خدماتدهي در زمينه پيام كوتاه معرفي و مشغول فعاليت شدهاند. «آتيه دادهپرداز»، «رهياب» و «مگفا» سه اپراتور پيام كوتاه كشورمان به شمار ميروند كه هم اكنون به طراحي و ارائه سرويسهاي گوناگون مبتني بر شبكه تلفن همراه مشغولند.