ایتنا - حدود ۲ سال پیش مفهوم متاورس بهعنوان ترکیبی از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و بلاکچین با سرعت و هیجان عجیبی بین کاربران فضای مجازی مطرح شد.
دوران افول متاورس فرا رسیده است؟
21 آذر 1402 ساعت 10:55
ایتنا - حدود ۲ سال پیش مفهوم متاورس بهعنوان ترکیبی از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و بلاکچین با سرعت و هیجان عجیبی بین کاربران فضای مجازی مطرح شد.
حتی مارک زاکربرگ بهعنوان مالک فیسبوک تا جایی پیش رفت که هم لوگو و هم نام شرکت خود را به «متا» تغییر داد. ۲پلتفرم اصلی هم برای این فضا با نامهای سندباکس و دیسنترالند توسعه یافت تا کاربران و البته شرکتهای بزرگ جای پای خود را در آن محکم کنند. شرکتهای بزرگ شروع کردند به خرید زمینهای چند ده میلیون دلاری و معرفی و عرضه محصولات خود. اما حالا انگار تب متاورس همزمان با خواب زمستانی رمزارزها فروکش کرده و کمتر کسی درباره آن اظهارنظر میکند.
هیجان متاورس در ایران هم مشاهده شد، بهطوریکه بعضی از کارشناسان بر ضرورت ورود مجلس شورای اسلامی به این حوزه تأکید کردند تا مبادا حکمرانی فضای مجازی ما در متاورس با چالش روبهرو شود.
آمادگی برای مواجهه
مهدی عبدالحمید، مدیر دفتر مطالعات بنیادین حکمرانی مرکز پژوهشهای مجلس در آن زمان به همشهری گفت: «متاورس میتواند یکی از مسائل آینده حکمرانی ما باشد که اگر از الان وارد دستور کار مجلس شود، ما آمادگی روبهرو شدن با آن را خواهیم داشت، چراکه قانون آن را به شکلی پیش دستانه تدوین کردهایم.»
اینکه عبدالحمید درباره قانونگذاری پیشدستانه در حوزه متاورس سخن میگوید، نشانهای از دغدغهها و تلاشهایی است که لازم بود.
کشورهای دیگر هم به همین ترتیب عمل کردند. بنابراین اگر اکنون با خواب زمستانی متاورس روبهرو هستیم به این معنی نیست که چالشهای آن را فراموش کنیم. درواقع، کارشناسان رمزارز و فناوری اطلاعات معتقدند که با صعود دوباره رمزارزها، متاورس هم دوباره رونق میگیرد.
ترند شدن متاورس
یک کارشناس رمزارز و فناوری اطلاعات در گفتوگو با همشهری با ذکر تاریخچه کوتاهی از ظهور متاورس معتقد است که این پدیده دیجیتال از بین نمیرود، هرچند که اکنون درحالت استندبای قرار دارد. رضا میرزاجان میگوید: «در زمانی که تقاضا برای ارزهای دیجیتال زیاد شد و قیمتها بالاتر رفت، زیرشاخههایی چون متاورس و انافتی هم رونق گرفتند. از سوی دیگر، انافتی و متاورس در دورهای با یکدیگر معنا پیدا کردند و این موضوع باعث شد که همدیگر را هایپ کنند.»
بهگفته او «این در حالی است که کمپانیهای معروف در بعضی از پلتفرمها اقدام به خرید زمینهای متاورسی کردند، ساختمان ساختند، گالری ساختند و محصولات خود را رونمایی و عرضه کردند.»
میرزاجان هدف این شرکتهای بزرگ برای خرید زمین و ساخت انافتیهای اختصاصی را توسعه کسبوکار خود در متاورس بهعنوان یک دنیای موازی عنوان میکند.
کد مطلب: 76002
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/76002/دوران-افول-متاورس-فرا-رسیده