ایتنا - همزمان با بازگشت دانشآموزان و دانشجویان به کلاسهای درس و سالنهای کنفرانس در سال جدید میلادی، یک بار دیگر این موضوع در ذهن تداعی میشود که در دهههای اخیر آموزش چقدر کم تغییر کرده است.
توفان هوش مصنوعی در آموزش و پرورش
24 دی 1402 ساعت 12:31
ایتنا - همزمان با بازگشت دانشآموزان و دانشجویان به کلاسهای درس و سالنهای کنفرانس در سال جدید میلادی، یک بار دیگر این موضوع در ذهن تداعی میشود که در دهههای اخیر آموزش چقدر کم تغییر کرده است.
لپتاپها و وایتبوردهای تعاملی به سختی این تحول دیجیتال - هرچند ناچیز- را ایجاد کردند. بسیاری از والدین سردرگم هستند که شیوه تعاملات یا جامعهپذیری فرزندانشان چطور تحت تاثیر روش آموزشی قرار خواهد گرفت. این بخش همچنان از قافله عصر دیجیتال عقب مانده است: مدارس و دانشگاههای آمریکا به ترتیب حدود ۲ و ۵ درصد از بودجه خود را صرف تکنولوژی میکنند، در حالی که این رقم برای شرکتهای آمریکایی به ۸ درصد میرسد. طرفداران و علاقهمندان تکنولوژی در آرزوی سهم بیشتری از بودجه سالانه ۶ تریلیون دلاری جهان برای آموزش هستند.
وقتی همهگیری کووید، مدارس و دانشگاهها را به تعطیلی کشاند، به نظر میرسید که لحظه توفان دیجیتالی نزدیک باشد. دانشجویان به سمت پلتفرمهای آموزش آنلاین سرازیر میشدند تا شکاف باقیمانده از کلاسهای درس مجازی زوم (Zoom) را پر کنند. ارزش بازار پلتفرم ارائهدهنده دورههای آموزشی آنلاین Chegg از ۵ میلیارد دلار در ابتدای سال ۲۰۲۰ به ۱۲ میلیارد دلار در سال میلادی گذشته رسید. رقیب هندی آن، یعنی Byju’s، در ماه مارس سال ۲۰۲۲ اوج گرفت و با عبور از دیگر رقبای خود در سطح جهانی، به ارزشگذاری خصوصی ۲۲میلیارد دلار رسید. بررسیهای شرکت تحلیل داده Crunchbase نشان میدهد که سرمایهگذاری خطرپذیر جهانی در استارتآپهای آموزشی از ۷میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید.
سپس زمانی که همهگیری کووید به پایان رسید، کلاسهای درس به روال قبل از سر گرفته شدند. ارزش بازار پلتفرم Chegg دوباره به ۳ میلیارد دلار سقوط کرد. در اوایل سال میلادی گذشته شرکتهای سرمایهگذاری مانند BlackRock و Prosus به تدریج شروع به کاهش ارزش سهام خود در Byju’s کردند، چون این استارتآپ آموزشی هم به سرعت در مسیر سقوط بود. دیویا گوکولانت، همبنیانگذار این استارتآپ هندی با تایید این موضوع میگوید: «ما خیلی سریع بزرگ شدیم.»
اگر همهگیری کووید نتوانست بر مقاومت بخش آموزش در برابر تحول دیجیتال غلبه کند، هوش مصنوعی میتواند؟ هوش مصنوعی که درست مانند چت جیپیتی میتواند با وسعت زیادی درباره طیف گستردهای از موضوعات صحبت کند، قطعا نگاهی به این بخش دارد؛ تا جایی که معلمها و اساتید بهطور جدی نگران هستند که دانشآموزان و دانشجویان از آن برای تقلب در تکالیف و مقالاتشان استفاده کنند. در ماه ژانویه سال ۲۰۲۳ شهر نیویورک استفاده از چت جیپیتی را در مدارس دولتی ممنوع کرد. با این حال این چتبات برای ارائه دورههای آموزشی شخصیسازی شده به دانشجویان و انجام کارهای خستهکنندهای مانند نشانهگذاری، هیجان روزافزونی را ایجاد میکند. همین موضوع باعث شد تا در ماه مه شهر نیویورک اجازه بازگشت این چتبات به کلاسهای درس را بدهد.
دانشآموزان و دانشجویان این تکنولوژی را با آغوش باز پذیرفتند. تحقیق انجام شده توسط پلتفرم Chegg در سال گذشته میلادی نشان داد که دو پنجم دانشجویان از یک چتبات هوش مصنوعی برای انجام تکالیف درسیشان کمک میگیرند و نیمی از آنها بهطور روزانه از این چتباتها استفاده میکنند. در واقع محبوبیت این تکنولوژی پرسشهای جالبی را برای شرکتهایی مانند Chegg به همراه میآورد؛ شرکتی که قیمت سهامش در ماه مه سال میلادی گذشته و بعد از آنکه دان روزنویگ، مدیرعامل آن، به سرمایهگذاران گفت که کاربرانشان را به چت جیپیتی باختهاند، سقوط کرد.
کد مطلب: 76639
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/76639/توفان-هوش-مصنوعی-آموزش-پرورش