گروه اصلی لابی صنعت خودروهای خودران میگوید خودروهای بدون راننده باید اعتماد عمومی را به خود جلب کنند. خودروهای خودران مشکل تصویر دارند. آنها در مناطق ساخت و ساز تصادف میکنند، آمبولانسها را مسدود کرده، چراغ قرمز روشن را رد کرده، و حتی گاهی دوچرخه سوار یا عابر پیاده را مجروح میکنند.
امروزه صدها ماشین خودران در کالیفرنیا، آریزونا، تگزاس و جاهای دیگر در حال فعالیت هستند و تعداد آنها افزایش خواهد یافت. اما آنها عاری از خطا و مشکلات نیستند. نظرسنجیها نشان میدهد که حمایت مردم از وسایل نقلیه خودران (AV) کاهش یافته و بدبینی آشکاری نسبت به این فناوری افزایش یافته است.
گروه لابی اصلی صنعت خودروهای خودمختار (AVIA) قصد دارد این روند را پیشاز اینکه خیلی حادتر شود، بهبود دهد. این گروه امروز چیزی را منتشر کرد که آن را اصول اعتماد مینامد، که اساساً یک برنامه عملیاتی برای مقابله با این سرفصلهای منفی و اعداد گمراهکننده نظرسنجیها است.
جف فارا، مدیرعامل این گروه در بیانیهای گفت: «با اعلام امروز، صنعت خودروهای خودران پیامی را ارسال میکند: ما معتقدیم که اعتماد عمومی به خودروهای خودران برای پذیرش آنها ضروری است و صنعت AV باید این اعتماد را به دست آورد و حفظ کند.»
این گروه خواستار تغییراتی در نحوه تعامل اپراتورهای خودروهای خودران با مردم است، از جمله مشارکت بیشتر جامعه و تلاشهای آموزش عمومی و همچنین ایجاد گروههای کاری برای رفع برخی از نگرانیهای اصلی.
به دلیل فقدان فوریت در این صنعت برای ایجاد اعتماد عمومی، مردم از دورنمای تسخیر خیابانها توسط خودروهای خودران عصبانی شدهاند. بسیاری از اپراتورها تصور میکردند که مردم از مفهوم آیندهنگرانه رانندگی بدون انسان و وعده بازگرداندن زمان از دست رفته برای رانندگی هیجانزده خواهند شد و این اعتماد میتواند بعداً به دست بیاید. اما سانحههای اخیر (برای خودروهای خودران) این فرض را به شدت تغییر داده است.
اکتبر گذشته، یک وسیله نقلیه بدون راننده با یک عابر پیاده در سانفرانسیسکو برخورد کرد که ابتدا توسط یک ماشین با راننده انسانی برخورد کرده بود. قانونگذران کالیفرنیا، کروز را که توسط جنرال موتورز حمایت میشود، متهم کردند که فیلمهای ویدئویی نشاندهنده این حادثه را مخفی کرده و مجوز فعالیت خود را به حالت تعلیق درآوردند.
این شرکت اخیراً گفته است که وسایل نقلیه را در آریزونا مجدداً مستقر خواهد کرد؛ اما فقط آنهایی که به صورت دستی با کاربران ایمن رانده میشوند. همچنین حوادث متعددی از وسایل نقلیه بدون راننده Waymo و Cruise رخ داده است که تقاطعها و وسایل نقلیه اضطراری را مسدود کرده، یا به طور کلی باعث هرج و مرج در خیابانها شدهاند.
به موازات همه اینها، تلاشهای مداوم تسلا برای استقرار سیستم کمکراننده کامل خودران (FSD) ادامه دارد. خودروهای تسلا با FSD مانند Waymo و Cruise مستقل نیستند. آنها هنوز نیاز به یک راننده انسانی دارند که همیشه در حین رانندگی به جاده توجه کند.
اما برای اکثر مردم، این ویژگی خودروهای تسلا فرق چندانی با خودروهای بدون راننده ندارد. وقتی یک خودروی تسلا با رفتار نامنظم ضبط میشود یا تصادفی منجر به جراحات یا مرگ و میر توسط این خودروها اتفاق میافتد، بسیاری از مردم تمایل دارند وسایل نقلیه خودران را مقصر بدانند. تسلا عضو AVIA نیست، و این گروه اغلب برای ایجاد تمایز بین اعضای خود و سیستمهای کمک راننده مانند FSD تسلا تلاش میکند.
ایلان ماسک گفته است که قصد دارد تا اواخر سال جاری از یک رباتاکسی رونمایی کند که مطمئناً تصورات عمومی از وسایل نقلیه خودران را بیشتر سوالبرانگیز خواهد کرد. اگر AVIA بخواهد روند کاهش اعتماد عمومی را معکوس کند، احتمالاً هنوز کار زیادی در پیش خواهد داشت.