۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۰

کشف گیاهی که ممکن است در مریخ رشد کند

ایتنا - دانشمندان با مطالعه روی نوعی گیاه، پِی بردند ممکن است بتواند در شرایط مریخ زنده بماند و رشد کند.
کشف گیاهی که ممکن است در مریخ رشد کند

وبگاه نیوزویک در گزارشی آورده است: تمدن آینده در مریخ ممکن است با یک گیاه کوچک بسیار خاص و انعطاف‌پذیر همراه شود.

به گزارش ایتنا از ایرنا، بر اساس مقاله‌ای که به تازگی در مجله The Innovation منتشر شده است، نوعی خزه که در صحرا یافت می‌شود و Syntrichia caninervis ممکن است بتواند در محیط خشن مریخ زنده بماند و رشد کند.

این خزه می‌تواند در دمای انجماد تا ۳۲۰.۸- درجه فارنهایت رشد کند و میزانی از تشعشعات گاما را تحمل کند که بیشتر گیاهان و سایر اَشکال حیات در آن کشته می‌شوند.

این گیاه در شبیه‌سازی شرایط سیاره سرخ می‌تواند در شرایط فوق‌العاده خشک همچنین ترکیبی از خشکی، تشعشعات سنگین و هوای سرد مقاومت کند.

مریخ دارای شرایط گوناگونی است که اکتشاف و احتمال سکونت انسان در این سیاره را مشکل می‌کند: مریخ جَو نازکی دارد که بیشتر از دی‌اکسیدکربن با مقادیر کمی نیتروژن، آرگون و مقادیر ناچیزی از اکسیژن و بخار آب تشکیل شده است.

علاوه بر این، آب در مریخ بیشتر به صورت یخ وجود دارد و کلاهک‌های یخی قطبی (پوشش دائمی یخ در دو سو یا دو قطب یک سیاره) از آب و یخ خشک (دی‌اکسیدکربن منجمد) تشکیل شده است.

مریخ مانند زمین میدان مغناطیسی جهانی ندارد، به این معنی که هر چیزی در سطح آن در معرض سطوح بالایی از تشعشعات کیهانی قرار دارد که خطر چشمگیری برای کاوشگران انسانی و هر چیزی که در خاک آن رشد می‌کند، به همراه خواهد داشت.

این اولین‌بار است که توانایی تحمل یک گیاه کامل در شرایط فضا یا جهانی دیگر آزمایش می‌شود.
کد مطلب: 79646
برچسب ها: مریخ گیاه فضا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام