۰
plusresetminus
يکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۴

جزئیاتی درباره پیدا شدن شواهد حیات در مریخ

ایتنا - ربات استقامت (Perseverance) ناسا با نمونه‌برداری از یک سنگ مریخ که احتمالاً حاوی باکتری‌های فسیل شده است، به دستاورد مهمی دست یافت که گام بزرگی در مأموریت آن برای جستجوی آثار حیات میکروبی باستانی در سیاره سرخ است.
جزئیاتی درباره پیدا شدن شواهد حیات در مریخ

ربات استقامت (Perseverance) ناسا با نمونه‌برداری از یک سنگ مریخ که احتمالاً حاوی باکتری‌های فسیل شده است، به دستاورد مهمی دست یافت که گام بزرگی در مأموریت آن برای جستجوی آثار حیات میکروبی باستانی در سیاره سرخ است.

به گزارش ایتنا، در 21 جولای، این ربات کاوشگر از سطح مریخ نمونه‌ای از سنگی به نام آبشار چیاوا را برداشت که شکلی شبیه نوک پیکان دارد و ممکن است حاوی میکروب‌های فسیل‌شده با قدمت میلیاردها سال قبل (زمانی که آب در این سیاره وجود داشت) باشد. 

میلیاردها سال پیش، سیاره سرخ بسیار خشک حاوی رودخانه‌ها و دریاچه‌های فراوانی بود که حالا دیگر تبخیر شده‌اند و وجود ندارند.

این صخره اسرارآمیز در دره نرتوا که زمانی محل رودخانه بود، پیدا شد و به سرعت شگفتی دانشمندان را برانگیخت.

این شگفتی به دلیل مشاهده سه مدرک از احتمال وجود حیات میکروبی باستانی بر روی این سنگ است.

به گفته ناسا، از یک طرف، رگه‌های سفید تشکیل شده توسط سولفات کلسیم در تمام طول سنگ گسترش یافته است، که نشانه‌ای از عبور آب از میان سنگ است.

همچنین یک ناحیه مرکزی مایل به قرمز بین این رگه‌ها پر از ترکیبات آلی وجود دارد که توسط ابزار "شرلوک" که توسط مریخ‌نورد حمل می‌شود و برای شناسایی علائم زیستی روی سنگ‌ها استفاده می‌شود، آشکار شد.

سومین شاخص این است که لکه‌های نوری کوچکی که با رنگ سیاه احاطه شده‌اند،(مانند لکه‌های موجود بر روی پوست ببر)، روی سنگ مشاهده شده است. بر اساس تجزیه و تحلیل‌های انجام شده توسط دستگاه "Pixel" که ترکیب شیمیایی را مطالعه می‌کند، این نقاط شبیه به نقاط مرتبط با حضور میکروب‌های فسیل شده هستند.
کد مطلب: 80010
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام