۰
plusresetminus
دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۵

متا قوانین مصرف‌کنندگان را با طرح پرداختی «بدون تبلیغ» نقض می‌کند

ایتنا - متا ممکن است با رویکرد «پرداخت یا رضایت» قوانین حقوق مصرف‌کننده را نقض کند. کمیسیون، که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است، اقدام گروه را علیه متا هماهنگ کرده است.
متا قوانین مصرف‌کنندگان را با طرح پرداختی «بدون تبلیغ» نقض می‌کند

نارضایتی کمیسیون اروپا از مدل کسب و کار متا تشدید شده است چرا که به گفته اتحادیه، به کاربران در اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس این انتخاب را می‌دهد که به استفاده از فیس‌بوک و اینستاگرام با تبلیغات هدفمند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای ادامه دهند و یا برای یک اشتراک ماهانه ثبت‌نام کنند که تجربه‌ای بدون تبلیغ ارائه می‌دهد.

مقامات شبکه همکاری حفاظت از مصرف‌کننده (CPC) که گروهی از مقامات ملی هستند که قوانین حفاظت از مصرف‌کنندگان اتحادیه اروپا را اجرا می‌کنند، پیشنهاد کرده‌اند که متا ممکن است با رویکرد «پرداخت یا رضایت» قوانین حقوق مصرف‌کننده را نقض کند. کمیسیون، که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است، اقدام گروه را علیه متا هماهنگ کرده است.

شبکه CPC نامه‌ای به متا ارسال کرده است که در آن راه‌های متعددی را که به نظر می‌رسد این شرکت ممکن است قوانین مصرف‌کننده را نقض کند، توضیح داده است.

این شرکت تا ۱ سپتامبر فرصت دارد تا به این نگرانی‌ها پاسخ دهد و راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کند. اگر مقامات CPC تشخیص دهند که متا اقداماتی مناسب برای حل مشکلات انجام نمی‌دهد، ممکن است اقدامات اجرایی علیه این شرکت انجام دهند که ممکن است شامل تحریم‌ باشد.

مقامات CPC خاطر نشان کردند که متا کاربران را با وعده  رایگان بودن پلتفرم، در صورتی که برای اشتراک پولی پرداخت نکنند، گمراه می‌کند، در حالی که متا در واقع از داده‌های شخصی آن‌ها با نمایش تبلیغات هدفمند درآمدزایی می‌کند. آن‌ها همچنین می‌گویند که متا کاربران را «دچار سردرگمی» می‌کند زیرا از آن‌ها می‌خواهد به بخش‌های مختلف سیاست حریم خصوصی و شرایط خدمات دسترسی پیدا کنند تا ببینند داده‌هایشان چگونه برای تبلیغات شخصی‌سازی شده استفاده می‌شود.

 

مقامات ادعا می‌کنند که متا کاربران را که مدت‌ها از فیس‌بوک و اینستاگرام بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای استفاده کرده‌اند، تحت فشار قرار می‌دهد تا یک انتخاب فوری انجام دهند، بدون اینکه به آن‌ها هشدار قبلی، زمان کافی و فرصت واقعی برای ارزیابی اینکه این انتخاب چگونه ممکن است بر رابطه قراردادی آن‌ها با متا تأثیر بگذارد، داده شود و اجازه ندهند قبل از انجام انتخاب خود به حساب‌هایشان دسترسی پیدا کنند.

متا گزینه‌های «پرداخت یا رضایت» خود را سال گذشته معرفی کرد تا با قوانین حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشد و در عین حال مدل تبلیغاتی خود را حفظ کند. مقامات CPC می‌گویند که نگران هستند بسیاری از مصرف‌کنندگان تحت فشار نامناسبی برای انتخاب سریع بین رضایت به جمع‌آوری داده‌ها یا پرداخت هزینه ماهانه قرار گرفته باشند،  و تحت تاثر ترس از اینکه به‌طور فوری دسترسی به حساب‌های خود و شبکه تماس‌هایشان را از دست بدهند، قرار می‌گیرند.

این اقدام جدا از سایر تحقیقات اتحادیه اروپا علیه متا در مورد مدل «پرداخت یا رضایت» است. اوایل این ماه، اتحادیه اروپا گفت که متا ممکن است با این رویکرد قانون بازارهای دیجیتال را نقض کرده باشد. اگر متا گناهکار شناخته شود، ممکن است به جریمه‌ای تا ۱۰ درصد از درآمد سالانه جهانی خود محکوم شود.

علاوه بر این، کمیسیون در مارس اطلاعات بیشتری از این شرکت در مورد مدل «پرداخت یا رضایت» تحت قانون خدمات دیجیتال درخواست کرده است. نه تنها این کمیسیون، بلکه گروه‌های حقوق مصرف‌کننده شکایاتی را ثبت کرده‌اند که این رویکرد قوانین عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا را نقض می‌کند.
 
کد مطلب: 80019
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام