کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هزینه گواهینامه رانندگی در سال 1403 چقدر شده است ؟

13 مرداد 1403 ساعت 11:02

در این مقاله در مورد هزینه گواهینامه رانندگی پایه های 2 و 3 و موتور سیکلت و شرایط آموزشگاهی و مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی بررسی های مهمی را انجام می دهیم .


---------------- رپرتاژ آگهی -----------------


در این مقاله در مورد هزینه گواهینامه رانندگی بررسی های مهمی را انجام می دهیم از موتور سیکلت تا ماشین سواری و ماشین های نیمه سنگین و یا گواهینامه رانندگی پایه 2 . در صورتی که می خواهید در آموزشگاه رانندگی ثبت نام کنید این مقاله می تواند برای شما بسیار مفید باشد پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید .
در ادامه مقاله در مورد بررسی شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی و مراحل مهم آن بررسی های مهمی را انجام می دهیم .
 

هزینه گواهینامه رانندگی به تازگی چقدر شده است ؟


درست در سال 93 حدودا 10 سال قبل هزینه گواهینامه رانندگی مبلغی بین 400 الی 600 هزار تومان شده بود البته برای پایه سوم و یا ماشین های سواری . اما در این سال یعنی 1403 هزینه گواهینامه رانندگی بعد از 10 سال رشد بسیار زیادی داشته که به عواملی مانند تورم و یا زیاد شدن دستمزد کارمندان و هزینه های مالیات و انرژی و سوخت و قطعات بستگی داشته است . اصولا هزینه های نگهداری از ماشین های آموزشگاهی و یا هزینه های سوخت و حقوق کارمندان و مالیات ها باعث این رشد هزینه شده است .

هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی برای پایه 3 و یا ماشین های عادی و سواری مبلغی در حدود 5.900.000 الی 6.500.000 تومان شده است و برای موتور سیکلت هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی مبلغی در حدود 800 هزار تومان می باشد و برای ماشین های ون و یا وانت و یا ماشین های نیمه سنگین مانند کامیونت ها هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی چیزی در حدود 8.900.000 تومان شده است .

البته برای داشتن گواهینامه رانندگی پایه 2 شما باید به مدت 2 سال گواهینامه رانندگی پایه 3 را داشته باشید و در این صورت است که می توانید برای گرفتن گواهینامه پایه 2 اقدام کنید . حالا بیایید در مورد شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی و همینطور مراحل آن بررسی هایی را انجام دهیم.
 

شرایط ثبت نام در آموزشگاه رانندگی چیست ؟


برای اینکه بتوانید در آموزشگاه رانندگی ثبت نام کنید باید شرایطی را داشته باشید که در این بخش به بررسی این موارد می پردازیم . اصولا باید 18 سال داشته باشید و حتی اگر 1 روز از این سن گذشته باشید می توانید برای گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کنید . بعد از آنکه به آموزشگاه رانندگی رفتید و هزینه آموزشگاه را پرداخت کردید باید یکسری مراحل را پشت سر بگذارید که به صورت زیر است:

1 - ارائه 8 عکس پرسنلی جدید و متفاوت از شناسنامه و کارت ملی
2 - ارائه کد پستی و محل سکونت دقیق
3 - پرداخت هزینه های دولتی
4 - گرفتن آزمایش گروه خونی
5 - تاییدیه پزشک مورد تایید آموزشگاه رانندگی
6 - شرکت در کلاس های آیین نامه رانندگی
7 - شرکت در کلاس های آموزش عملی رانندگی
8 - آزمون عملی رانندگی
این 8 مرحله ایست که با گذراندن آن می توانید گواهینامه رانندگی خود را دریافت کنید که در بند بعد به بررسی تمامی این 8 مورد می پردازیم.
 
 

مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی چیست ؟


در اولین مرحله شما باید 8 قطعه عکس جدید به آموزشگاه رانندگی ارائه دهید در این حالت شما باید عکسی متفاوت از شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه دهید . در این شرایط شما بعد از تایید پزشک باید برای گرفتن عکس اقدام کنید که جلوتر این مورد را بررسی می کنیم . در مرحله دوم شما باید آدرس دقیق محل سکونت و کد پستی خود را ارائه دهید در این حالت است که کارت گواهینامه رانندگی به منزل شما ارسال می شود البته بعد از قبولی در تمامی آزمون های آموزشگاهی.

در مرحله سوم باید یکسری فیش را از طریق بانک به مراکز دولتی و شهرداری واریز کنید و فیش واریزی را به آموزشگاه رانندگی ارائه دهید و در مرحله 4 شما باید برای تست گروه خونی به آزمایشگاه خون مراجعه کنید در این حالت گروه خونی شما گرفته شده و نتیجه به شما اعلام می شود . شاید سوال شما این باشد که چرا باید گروه خونی مورد بررسی قرار گرفته شود . ببینید اصولا وقتی یک فرد در تصادفات رانندگی نیاز به خون دارد و یا می خواهید خون در این شرایط اهدا کنید باید حتما گروه خونی شما توسط کادر درمان و امداد بررسی شود و در این شرایط سرعت رسیدگی به فرد آسیب دیده بیشتر می شود و گروه خونی شما در کارت گواهینامه رانندگی درج می شود.

در مرحله بعدی یعنی مرحله 5 شما باید به پزشک مورد اعتماد آموزشگاه رانندگی مراجعه کنید تا چشم شما بررسی شود و در صورتی که چشم شما ضعیف باشد باید برای گرفتن عینک اقدام کنید و عکس شما هم باید با عینک گرفته شود در این صورت است که شما در آزمون عملی رانندگی هم باید با عینک حضور پیدا کنید در غیر این صورت آزمون از شما گرفته نخواهد شد و عکس گواهینامه رانندگی شما هم با عینک بوده و در صورتی که پلیس خودروی شما را متوقف کند و عینک نداشته باشید جریمه خواهید شد پس این مورد را حتما جدی بگیرید.

در مرحله 6 وارد یک مورد بسیار مهم می شوید و آن چیزی نیست جز کلاس های آیین نامه و قوانین رانندگی در این مرحله یک افسر رانندگی به شما قوانین رانندگی کشور را توضیح می دهد البته موارد فنی ماشین هم به شما آموزش داده می شود . در این کلاس شما از کتاب آیین نام رانندگی استفاده می کنید تا بتوانید تابلو ها و تمامی موارد رانندگی را به خوبی بیاموزید . اصولا بعد از اتمام کلاس های آیین نامه رانندگی از شما آزمون آیین نامه رانندگی گرفته می شود و شما در این حالت باید خود را برای یک آزمون بسیار سخت آماده کنید که در بند بعدی به بررسی این مورد می پردازیم.

در مرحله 7 شما وارد مرحله آموزش رانندگی به صورت عملی می شوید و در صورتی که این کلاس ها را نروید نمی توانید وارد مرحله بعد یعنی آزمون شهری شوید . این مرحله بسیار مهم بوده و به شما رانندگی به صورت کاملا اصولی آموزش داده می شود و در این شرایط است که شما یاد می گیرید که باید به چه صورت رانندگی کنید و تمامی نکات مهم روز آزمون شهری به شما آموزش داده می شود پس سعی کنید در این مرحله به خوبی و با دقت رانندگی را بیاموزید .

در مرحله بعدی شما وارد آزمون نهایی می شوید که در این حالت شما باید در کنار یک افسر رانندگی , رانندگی کنید و در صورتی که قبول شوید به شما گواهینامه موقت داده می شود اما در صورتی که قبول نشوید باید هفته ها این آزمون را تکرار کنید تا به نتیجه برسید و در صورتی که بیشتر از 7 بار مردود شوید باید از ابتدا رانندگی را با مربی آموزشگاهی بیاموزید و مجددا خود را برای آزمون شهری آماده کنید.
 
 

آزمون آیین نامه رانندگی چیست ؟ 


همانطور که متوجه شدید بعد از آنکه در تمامی جلسات آیین نامه رانندگی شرکت کردید نوبت آن می رسد تا آزمون آیین نامه رانندگی و یا تئوری را که شامل 30 سوال و 20 دقیقه وقت هست را تجربه کنید . اصولا افراد زیادی در این آزمون مردود می شود و در صورتی مردودی در این آزمون شما باید هفته ها برای قبولی در این امتحان تلاش کنید . این آزمون شامل 30 سوال تستی از قوانین رانندگی تا موارد فنی ماشین است و در صورتی که بتوانید 26 مورد از این 30 سوال را به درستی پاسخ دهید قبول شده و به مرحله بعدی می روید.

اما در صورتی که در این آزمون مردود شوید چاره ای برای شما نیست و باید کتاب آیین نامه رانندگی با 230 صفحه را مجددا بخوانید و در این شرایط است که شما مجددا در آزمون آیین نامه رانندگی شرکت می کنید . اما باید چکار کنیم تا در این آزمون قبول شویم ؟ اصولا می توانید با خواندن دقیق کتاب آیین نامه رانندگی در این آزمون موفق شوید البته باید بدانید سوالات آیین نامه زیر دست شما با نفرات کناری شما کاملا متفاوت است و در صورتی که فکر می کنید می توانید تقلب کنید اشتباه می کنید . در این حالت بهترین راه این است که نمونه سوالات آیین نامه رانندگی را با دقت درست بعد از خواندن کتاب آیین نامه تمرین کنید که شامل صدها سوال از کتاب آیین نامه است.

شما می توانید این نمونه سوالات را از کتاب فروشی ها و یا آموزشگاه رانندگی و یا حتی سایت ها دانلود و یا خریداری کنید اصولا نمونه سوالات آیین نامه به تنهایی باعث قبولی افراد نمی شود و حتما باید کتاب آیین نامه رانندگی به خوبی خوانده شود . بعد از قبولی در آزمون آیین نامه رانندگی می توانید به مرحله بعد بروید که آموزش رانندگی است و در نهایت به آزمون شهری رانندگی می رسید.
 

آزمون شهری و عملی رانندگی !


این آزمون سخت ترین آزمون گواهینامه رانندگی است و افراد زیادی بار ها و بار ها در این آزمون مردود می شوند . نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن این است که شما هر آنچه از قوانین رانندگی و یا کتاب آیین نامه بلد هستید در این جا به کار شما می آید و هر آنچه در یادگیری رانندگی آموختید به شما کمک می کند و هر چه مهارت شما بالاتر باشد شانس قبولی شما بسیار بیشتر است.

در این آزمون شما در کنار افسر رانندگی نشسته اید و به دستورات افسر رانندگی عمل می کنید در این شرایط شما باید به صورت کاملا حرفه ای عمل کرده و تمامی دستورات را به درستی انجام دهید . در صورتی که در این آزمون قبول شوید گواهینامه موفت همان روز به شما داده می شود و می توانید رانندگی کنید و بعد از 40 روز گواهینامه رانندگی شما به درب منزل شما صادر می شود و می توانید با خود همراه داشته باشید اما در صورت مردودی شما باید بارها در آزمون شهری امتحان دهید تا شاید قبول شوید.

در مجموع بهتر است حتما قوانین رانندگی و همینطور مهارت رانندگی شما بسیار بالا باشد تا شانس قبولی شما بالاتر برود.
 


کد مطلب: 80108

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/80108/هزینه-گواهینامه-رانندگی-سال-1403-چقدر-شده

ايتنا
  https://www.itna.ir