کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حکم قاضی ایالات‌متحده در پرونده ضد انحصار:

گوگل در جستجو یک انحصارگرا است

سايت خبری ايتنا , 20 مرداد 1403 ساعت 1:52

ایتنا - در این حکم آمده است: «قرار گرفتن در وضعیت پیش‌فرض فرصتی فوق‌العاده ارزشمند است. از آنجا که بسیاری از کاربران مدام از جستجوگر پیش‌فرض استفاده می‌کنند، گوگل هر روز میلیاردها درخواست از طریق آن نقاط دسترسی [مرورگرها] دریافت می‌کند.


پس از اینکه یک قاضی فدرال حکم داد که گوگل به طور غیرقانونی از انحصار صنعت جستجو سوء استفاده کرده است، این شرکت گرفتار مشکل عمیقی شده است. این حکم پس از روند دادرسی 10 هفته‌ای در سال 2023 صادر شده است که از طرح شکایتی آغاز شد که در سال 2020 توسط وزارت دادگستری و چندین ایالت آمریکا تنظیم شده بود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، قاضی آمیت مهتا از دادگاه منطقه کلمبیای ایالات‌متحده در این حکم نوشت: «گوگل یک انحصارگر است و برای حفظ انحصار خود عمل کرده است. این، ماده 2 قانون شرمن را نقض کرده است».
 
مهتا در زمان نگارش این مطلب هیچ جریمه‌ای برای گوگل وضع نکرده است. قاضی می‌تواند به گوگل دستور دهد نحوه عملکرد خود را تغییر دهد یا حتی بخش‌هایی از کسب‌وکار خود را بفروشد.
 


در این دادخواست ادعا شده بود که گوگل به طور غیرقانونی برای حفظ موقعیت غالب خود در حوزه جستجو از طریق تعدادی از اقدامات مانند پرداخت میلیاردها دلار در سال به شرکت‌هایی مانند اپل، سامسونگ و موزیلا به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در گوشی‌ها و مرورگرهای وب آنها عمل کرده است. استدلال وزارت دادگستری این است که گوگل تقریباً 90 درصد از جستجوهای وب را تسهیل می‌کند و اینکه با پرداخت پول برای قرار گرفتن به عنوان جستجوگر پیش‌فرض، مانع از دستیابی رقبا به مقیاس مورد نیاز برای رقابت می‌شود. به این ترتیب، فرض بر این گذاشته شده است که گوگل هم از نظر درآمد و هم از نظر جمع‌آوری داده‌ها و کسب سود منتفع شده است.
 
در این حکم آمده است: «قرار گرفتن در وضعیت پیش‌فرض فرصتی فوق‌العاده ارزشمند است. از آنجا که بسیاری از کاربران مدام از جستجوگر پیش‌فرض استفاده می‌کنند، گوگل هر روز میلیاردها درخواست از طریق آن نقاط دسترسی [مرورگرها] دریافت می‌کند. گوگل حجم فوق‌العاده‌ای از داده‌های کاربری را از چنین جستجوهایی استخراج می‌کند. سپس از این اطلاعات برای بهبود کیفیت جستجو بهره می‌گیرد».
 
به گفته مهتا، گوگل اذعان کرده است که از دست دادن موقعیتش به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در پلتفرم‌های مختلف به منافع آن آسیب می‌رساند. در این حکم آمده است: «به عنوان مثال، گوگل پیش‌بینی کرده است که از دست دادن موقعیت پیش‌فرض در مرورگر سافاری می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه درخواست‌ها و از دست رفتن میلیاردها دلار در درآمد خواهد شد».
 
گوگل بیانیه زیر را در X از قول کنت واکر، رئیس امور جهانی این شرکت، در رابطه با تصمیم قاضی منتشر کرد:
«این تصمیم اذعان دارد که گوگل بهترین موتور جستجو را ارائه کرده است، اما نتیجه می‌گیرد که ما نباید اجازه داشته باشیم آن را به راحتی در دسترس قرار دهیم. ما از این یافته دادگاه قدردانی می‌کنیم که گوگل «با کیفیت‌ترین موتور جستجوی این صنعت است که باعث شده گوگل اعتماد صدها میلیون کاربر روزانه را به خود جلب نماید"، و اینکه گوگل "برای مدت طولانی بهترین موتور جستجو، به ویژه در دستگاه‌های تلفن همراه، بوده است"، "به نوآوری در جستجو ادامه داده است" و اینکه "اپل و موزیلا گاهی اوقات کیفیت جستجوی گوگل را به نسبت رقبایش ارزیابی می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که برتر است". با توجه به این موضوع، و با توجه به اینکه مردم به طور فزاینده‌ای به دنبال اطلاعات به روش‌های بیشتری هستند، ما قصد داریم با ادامه این روند، بر تولید محصولاتی که برای مردم مفید و آسان باشند تمرکز کنیم».
 
علاوه بر این، وزارت دادگستری ادعا کرد که گوگل انحصار تبلیغاتی که در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند را اختیار گرفته است. بنا بر این استدلال، گوگل به‌طور مصنوعی قیمت‌های آگهی‌ها را فراتر از قیمتی که در یک بازار آزاد هزینه تعیین می‌شود متورم کرده است.
 


کد مطلب: 80215

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/80215/گوگل-جستجو-یک-انحصارگرا

ايتنا
  https://www.itna.ir