در ژوئن، ایرباس، به عنوان رقیب اصلی بوئینگ در بیزینس هواپیماهای تجاری، به دلیل چالشهای فنی مرتبط به برنامههای ماهوارهای این شرکت، تقریباً یک میلیارد دلار هزینه برای نیمه اول سال اعلام کرد. مدیر اجرایی آن شرکت، گیوم فاوری، گفت ایرباس یک ارزیابی از پایین به بالا درباره برنامههای اصلی فضایی خود انجام خواهد داد.
برنامههای فضایی بخش کوچکی از بیزینس بوئینگ، که عمدتاً بر فروش هواپیماها و تجهیزات تجاری و نظامی متمرکز است، به شمار میرود. اما کار آن مایه افتخار است: بوئینگ پیشینهای طولانی در حوزه پروازهای فضایی دارد و اولین مأموریتی که یک آمریکایی را به فضا برد متعلق به آن بوده است. اما تلاشهای بوئینگ برای تداوم این میراث فضایی با تردیدهایی همراه شده است.
به گزارش ایتنا، کپسول استارلاینر این شرکت جمعه شب به سلامت از ایستگاه فضایی بینالمللی به زمین بازگشت، اما بدون دو فضانوردی که در ژوئن به آنجا رفت، زیرا ناسا نگران پیشرانههای روی این کپسول بود که قبل از لنگر انداختن آن در این ایستگاه دچار اختلال شده بودند.
آن بسیار به دقت نیاز دارد. تعمیرات آن پر زحمت است. و، به قول جیسون گورسکی تحلیلگر هوافضا و دفاعی در موسسه Citi، مشکلات غیرمنتظره و بر هم خوردن زمانبندی به وفور رخ میدهند. او گفت: «مرگ، مالیاتها و تاخیر در برنامههای فضایی– اینها چیزهایی هستند که میدانید هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتند».
اما برای بوئینگ، چنین تاخیرهایی گران تمام شده است. استارلاینر یکی از پنج برنامه بزرگ در واحد دفاعی بوئینگ است که این شرکت موافقت کرد با قیمت ثابتی توسعه دهد اما در نهایت بیش از حد انتظار برای این شرکت هزینه داشت. استارلاینر به تنهایی حداقل 1.5 میلیارد دلار هزینه بیش از حد متحمل شده است که شامل 125 میلیون دلار در نیمه اول سال جاری میشود – هزینههای اضافی که صرفاً بر عهده بوئینگ خواهد بود نه ناسا. یک پرواز آزمایشی آن در سال 2019 به دلیل خطاهای نرمافزاری ممکن بود با فاجعه پایان یابد. این کپسول سالهاست که با مشکلات مختلفی از جمله سیستم چتر نجات، خوردگی و نشت هلیوم روبرو بوده است.
مشکلات در جاهای دیگر این شرکت هم باعث ایجاد برخی نگرانیهای مربوط به برنامههای فضایی بوئینگ شده است. شهرت این شرکت به دلیل دو سقوط مرگبار هواپیمای 737 مکس در سالهای 2018 و 2019 به شدت آسیب دید. سپس، در ماه ژانویه، یک پانل هواپیمای 737 مکس دیگر آن منفجر شد و نگرانی در مورد تعهد این شرکت به ایمنی و کیفیت را افزایش داد. اما کار فضایی بوئینگ ارتباط کمی با واحد هواپیمای تجاری آن دارد.
شرکت اسپیسایکس در حال پیشبرد این صنعت است، اما این شرکت نیز با مشکلاتی مواجه شده است. موشک فالکون 9 آن در ماه ژوئیه دچار یک شکست نادر اما فاجعهبار شد. اداره هوانوردی فدرال نیز اواخر ماه گذشته از پرتاب این موشک، به دلیل مشکلی در یکی از تقویتکنندههای آن، برای مدت کوتاهی جلوگیری کرد.
در ژوئن، ایرباس، به عنوان رقیب اصلی بوئینگ در بیزینس هواپیماهای تجاری، به دلیل چالشهای فنی مرتبط به برنامههای ماهوارهای این شرکت، تقریباً یک میلیارد دلار هزینه برای نیمه اول سال اعلام کرد. مدیر اجرایی آن شرکت، گیوم فاوری، گفت ایرباس یک ارزیابی از پایین به بالا درباره برنامههای اصلی فضایی خود انجام خواهد داد.
ماه گذشته، بازرس کل ناسا نگرانیهای خود را در مورد برنامه دیگری از بوئینگ مطرح کرد که در حال ساخت بخش اصلی برنامه بلندپروازانه این آژانس برای گشودن فصل جدیدی از اکتشاف ماه است.
بازرس کل در گزارشی گفت که یک حسابرس وزارت دفاع دریافته بود که فرآیند بوئینگ برای رسیدگی به مسائل کنترل کیفیت «بیاثر» بوده و این شرکت «به طور کلی در رفع مشکلات کیفی تکراری پاسخگو نبوده است».
بر اساس این گزارش، بوئینگ همچنین کارکنان آموزشدیده و باتجربه کافی در تأسیسات مونتاژ میچود ناسا در نیواورلئان نداشت، که این کمبودها به مشکل یافتن کارگران ماهر در آن منطقه و ناتوانی در پرداخت دستمزدهای رقابتی نسبت داده شده است. بوئینگ تلاش کرده بود آموزشهای بیشتری ارائه دهد، اما گزارش این تلاش را «ناکافی» توصیف کرد.
در نتیجه، انتظار میرود هزینههای مربوط به ساخت نسخه ارتقایافته موشک برای ماموریتهای آینده ۷۰۰ میلیون دلار بیشتر از برآورد اولیه ۵ میلیارد دلاری باشد. در این گزارش آمده است که اولین پرواز آن، که برای سپتامبر 2028 برنامهریزی شده بود، ممکن است با تأخیر مواجه شود.