کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در سال آینده

اپن ای‌آی (OpenAI) از ساختار پیچیده غیرانتفاعی خود فاصله خواهد گرفت

سايت خبری ايتنا , 28 شهريور 1403 ساعت 0:00

ساختار پیچیده این شرکت همچنین به هیات مدیره غیرانتفاعی OpenAI اجازه داد تا آلتمن را در سال 2023 برکنار کنند، زیرا آنها «دیگر به توانایی او برای ادامه رهبری OpenAI اعتماد نداشتند». با این حال، پنج روز بعد، هیات مدیره منحل و جایگزین شد، و آلتمن به عنوان مدیرعامل بازگردانده شد.


به نوشته فورچن، سم آلتمن در جلسه هفتگی خود به کارکنان اپن ای‌آی گفته است که این شرکت در سال آینده ساختار نسبتاً پیچیده خود به عنوان یک شرکت غیرانتفاعی را تغییر خواهد داد.
 
به گزارش ایتنا، مدیرعامل گفت اپن ای‌آی از وضعیت کنترل شدن توسط یک نهاد غیرانتفاعی فاصله خواهد گرفت و به یک سازمان انتفاعی سنتی‌تر تبدیل خواهد شد. او به جزئیات بیشتری درباره چگونگی دستیابی شرکتش به این هدف و اینکه ساختار شرکتی اپن ای‌آی دقیقاً چگونه خواهد بود اشاره نکرد. تنها یکی از سخنگویان به فورچن گفت که این شرکت «همچنان بر روی ساختن هوش مصنوعی که به همگان نفع برساند» متمرکز خواهد ماند، و اینکه غیرانتفاعی بودن «هسته اصلی مأموریت [آن] است و خواهد بود».
 
اپن ای‌آی در سال 2015 به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی که به پول اهداکنندگان متکی بود شروع به کار کرد. این شرکت، در صفحه‌ای از وبسایت خود، توضیح داده است که در طول سال‌ها تنها 130.5 میلیون دلار از مجموع کمک‌های مالی جمع‌آوری کرده است، که به وضوح نشان می‌دهد که «این کمک‌های مالی به تنهایی برای تامین هزینه توان محاسباتی و استعداد مورد نیاز برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی آن کفایت نمی‌کنند». این سازمان، که در آن زمان صرفاً غیرانتفاعی بود، یک شرکت تابعه انتفاعی ایجاد کرد تا آن مشکل را حل کند. آنگونه که فورچن توضیح داده است، نهاد غیرانتفاعی OpenAI در حال حاضر بازوی انتفاعی آن را کنترل می‌کند، که به نوبه خود یک شرکت هلدینگ را کنترل می‌کند که از شرکت‌هایی مانند مایکروسافت سرمایه دریافت می‌کند.
 


در این ساختار، سود قابل تخصیص به سرمایه‌گذاران، از جمله مایکروسافت، دارای یک سقف است. هر چیزی که OpenAI فراتر از این سقف تولید کند به بخش غیرانتفاعی آن اختصاص خواهد یافت. طبق گزارشی که The Information در ماه ژوئن منتشر کرد، درآمد این شرکت در حال افزایش است. گزارش شده است که OpenAI، به لطف نسخه پولی ChatGPT، درآمد سالانه خود را در نیمه اول امسال دو برابر کرده است.
 
ساختار پیچیده این شرکت همچنین به هیات مدیره غیرانتفاعی اپن ای‌آی اجازه داد تا آلتمن را در سال 2023 برکنار کنند، زیرا آنها «دیگر به توانایی او برای ادامه رهبری اپن ای‌آی اعتماد نداشتند». با این حال، پنج روز بعد، هیات مدیره منحل و جایگزین شد، و آلتمن به عنوان مدیرعامل بازگردانده شد.


کد مطلب: 80781

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/80781/اپن-ای-آی-openai-ساختار-پیچیده-غیرانتفاعی-خود-فاصله-خواهد-گرفت

ايتنا
  https://www.itna.ir