۰
plusresetminus
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰

برنامه‌ریزی شرکت ژاپنی ispace برای فرود بر سطح ماه

شرکت ژاپنی اکتشافات فضایی ispace سرگرم کار بر روی آماده‌سازی برای دومین تلاش خود جهت فرود بر ماه است. در صورت موفقیت، فرود مأموریت ۲ در واقع شمالی‌ترین تاچ‌داون روی ماه تا به امروز خواهد بود.
برنامه‌ریزی شرکت ژاپنی ispace برای فرود بر سطح ماه

در این مأموریت، یک سطح‌نشین به نام "Resilience" و یک روبات کوچک به نام "Tenacious" قرار است از سواحل فضایی فلوریدا با موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در ماه دسامبر به فضا پرتاب شوند. این خبر در روز پنج‌شنبه، ۱۲ سپتامبر، توسط ispace اعلام شد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، تاکشی هاکامادا، بنیان‌گذار و مدیرعامل ispace، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «بسیار خوشحالم که اعلام کنم مونتاژ و یکپارچه‌سازی سطح‌نشین Resilience تکمیل شده و ما در مسیر برنامه‌ریزی شده برای پرتاب در ماه دسامبر هستیم.» او همچنین با ابراز امیدواری، اضافه کرد که محل فرود تعیین شده و تمام آمادگی‌ها برای انجام مأموریت دوم به خوبی پیش می‌رود.
 
محل فرود اصلی برای سطح‌نشین Resilience در نزدیکی مرکز "Mare Frigoris" یا "دریای سرما" قرار دارد که در عرض جغرافیایی ۶۰٫۵ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۴٫۶ درجه غربی واقع شده است.

لازم به ذکر است که Mare Frigoris یک دشت بازالتی وسیع در شمال دور ماه می‌باشد. در صورت موفقیت، فرود مأموریت ۲ شمالی‌ترین تاچ‌داون روی ماه تا به امروز خواهد بود. البته تاریخ فرود احتمالی مشخص نشده است.

انتخاب این محل بر اساس محدودیت‌های مهندسی و عملیاتی و همچنین ارزش‌های علمی انجام شده است. معیارهایی مانند نور خورشید مداوم و امکان برقراری ارتباط با زمین از جمله عوامل اصلی در این انتخاب بوده‌اند.

همچنین مکان‌های جایگزین در نظر گرفته شده‌اند تا انعطاف‌پذیری عملیاتی و علمی تضمین شود.
 
دریای سرما یک دشت بازالتی وسیع در شمال دور ماه است. اگر مأموریت دوم موفقیت‌آمیز باشد، این فرود به عنوان شمالی‌ترین فرود انجام‌شده بر سطح ماه ثبت خواهد شد. هنوز تاریخ دقیق فرود اعلام نشده است.
 
گفتنی است سطح‌نشین Resilience پنج بار محموله حمل خواهد کرد. این محموله‌ها شامل تجهیزاتی برای الکترولیز آب از شرکت Takasago Thermal Engineering، یک ماژول مستقل برای آزمایش‌های تولید مواد غذایی از شرکت Euglena، یک پروب تشعشعات فضایی عمیق که توسط دانشگاه مرکزی ملی تایوان ساخته شده، و یک صفحه آلیاژی یادبود که توسط موسسه تحقیقات Bandai Namco توسعه داده شده است، خواهد بود.
 
پنج‌امین محموله روبات Tenacious است. این روبات کوچک که ارتفاع آن ۲۶ سانتی‌متر است، دارای یک دوربین HD جلو نصب شده خواهد بود. این روبات همچنین "Moonhouse" یا یک خانه کوچک قرمز رنگ با قاب سفید از هنرمند Mikael Genberg را با خود حمل می‌کند.
 
مأموریت دوم ispace بر پایه سطح‌نشین HAKUTO-R با وزنی حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم بنا شده و دومین تلاش این شرکت برای فرود بر ماه است.

تلاش اول این شرکت در آوریل ۲۰۲۳ به دلیل مشکلی در سنسور ارتفاع که توسط لبه یک دهانه ماه فریب خورده بود، با شکست مواجه شد. در سطح‌نشین جدید Resilience نرم‌افزار و تجهیزات به‌روزرسانی شده‌اند تا این مشکل برطرف شود.
 
مأموریت دوم ispace پس از موجی از مأموریت‌های فرود ماه در سال ۲۰۲۴ انجام می‌شود. کاوشگر "SLIM" متعلق به آژانس فضایی ژاپن در ژانویه موفق به فرود ناهماهنگی بر ماه شد و دو تلاش تجاری دیگر از سوی شرکت‌های آمریکایی نیز در اوایل سال جاری صورت گرفت.

کاوشگر "Peregrine" شرکت Astrobotic در اوایل پرواز دچار مشکل شد و در اتمسفر زمین بر فراز اقیانوس آرام سوخت. کاوشگر "Odysseus" شرکت Intuitive Machines نیز موفق به فرود بر ماه شد اما واژگون گردید. همچنین مأموریت Chang'e 6 چین بر روی نیمه پنهان ماه فرود آمد و نمونه‌هایی را به زمین بازگرداند.
 
شایان ذکر است که ispace در حال توسعه یک سطح‌نشین بزرگتر به نام Apex 1.0 است که انتظار می‌رود در مأموریت سوم خود در حدود سال ۲۰۲۶ پرواز کند.
کد مطلب: 80966
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام