کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شناسایی ۲۰۰ ماده شیمیایی خطرناک مرتبط با سرطان پستان در بسته‌بندی مواد غذایی

سايت خبری ايتنا , 4 مهر 1403 ساعت 0:24

نتایج یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که غذاهایی که در بسته‌بندی، سینی‌های مقوایی یا ظروف کاغذی فروخته می‌شوند ممکن است حاوی حدود ۲۰۰ ماده شیمیایی مرتبط با سرطان سینه باشند.



نتایج یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که غذاهایی که در بسته‌بندی، سینی‌های مقوایی یا ظروف کاغذی فروخته می‌شوند ممکن است حاوی حدود ۲۰۰ ماده شیمیایی مرتبط با سرطان سینه باشند.

به گزارش ایتنا، محققان در 24 سپتامبر در مجله Frontiers in Toxicology گزارش کردند که مواد بسته بندی در مواد غذایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند حاوی ۱۸۹ ماده شیمیایی هستند که به طور بالقوه می‌توانند باعث سرطان سینه شوند.

به گفته محققان، این مواد شیمیایی خطرناک - از جمله PFAS، بیسفنول‌ها و فتالات‌ها - می‌توانند از بسته‌بندی به مواد غذایی منتقل شوند و در نتیجه توسط مردم خورده شوند.

محقق جین مونکه، مدیر عامل انجمن بسته بندی مواد غذایی غیرانتفاعی گفت: "این مطالعه مهم است، زیرا نشان می‌دهد که فرصت بزرگی برای پیشگیری از قرار گرفتن انسان در معرض مواد شیمیایی سرطان سینه وجود دارد." پتانسیل پیشگیری از سرطان با کاهش مواد شیمیایی خطرناک در زندگی روزمره شما مورد بررسی قرار نگرفته و نیازمند توجه بیشتر است.

انجمن بسته بندی مواد غذایی یک پایگاه داده جامع از مواد شیمیایی موجود در بسته بندی مواد غذایی را بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از هزاران مطالعه علمی منتشر شده گردآوری کرده است.

 



با استفاده از این پایگاه داده، محققان ۱۴۳ ماده شیمیایی مورد استفاده در بسته بندی‌های پلاستیکی را شناسایی کردند که با سرطان سینه مرتبط هستند و ۸۹ ماده سمی نیز در کاغذ یا مقوا یافت شدند.

به گفته محققان، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد انسان‌ها به طور مرتب در معرض حداقل ۷۶ مورد از آن مواد شیمیایی سرطان‌زا از طریق رژیم غذایی قرار می‌گیرند.

در این تحقیقات مهم عنوان شده است که این مواد شیمیایی با وجود مقرراتی در ایالات متحده، اتحادیه اروپا، چین، آمریکای جنوبی و جاهای دیگر با هدف محدود کردن استفاده از آنها، راه خود را به بسته‌بندی مواد غذایی پیدا می‌کنند.

محققان خاطرنشان کردند که حدود ۴۰ مورد از ۷۶ ماده شیمیایی مهم سرطان‌زا در حال حاضر توسط تنظیم کننده‌های مختلف بین‌المللی در رده خطرناک طبقه‌بندی شده‌اند، اما هنوز در بسته بندی مواد غذایی یافت می‌شوند.

به گفته محققان، این امر نشان می‌دهد که قوانین موجود برای محافظت از سلامت انسان کافی نیست.

این مطالعه در پی گزارش دیگری منتشر شده توسط همین گروه انجام شد که نشان می‌دهد بیش از ۳۶۰۰ ماده شیمیایی در طی فرآیند بسته‌بندی به مواد غذایی نفوذ می‌کند.

بر اساس گزارش منتشر شده در مجله Exposure Science & Environmental Epidemiology ، از این تعداد، ۷۹ ماده شیمیایی عامل سرطان، جهش ژنتیکی و مشکلات غدد درون‌ریز و تولید مثل هستند.


کد مطلب: 80970

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/80970/شناسایی-۲۰۰-ماده-شیمیایی-خطرناک-مرتبط-سرطان-پستان-بسته-بندی-مواد-غذایی

ايتنا
  https://www.itna.ir