۰
plusresetminus
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۶

راه اندازی ۲۰۰۰ سایت نسل پنجم در کشور

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: توسعه شبکه سیار نسل پنجم در ایران در دستور کار قرار گرفته و تاکنون حدود ۲۰۰۰ سایت راه‌اندازی شده است و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استقرار ۵G در جنوب آسیا و نگاهی به آینده این فناوری و نسل ششم شبکه‌های ارتباطی (۶G) بسیار با اهمیت است.
راه اندازی ۲۰۰۰ سایت نسل پنجم در کشور

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: توسعه شبکه سیار نسل پنجم در ایران در دستور کار قرار گرفته و تاکنون حدود ۲۰۰۰ سایت راه‌اندازی شده است و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استقرار ۵G در جنوب آسیا و نگاهی به آینده این فناوری و نسل ششم شبکه‌های ارتباطی (۶G) بسیار با اهمیت است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، کارگاه آخرین گرایش‌ها و فناوری‌های نوین شورای رگولاتوری‌های جنوب آسیا (SATRC) به میزبانی ایران با حضور کشورهای هند، مالدیو، نپال، پاکستان، بنگلادش، بوتان، سریلانکا و افغانستان در تهران برگزار شد.

حمید فتاحی-قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در آغاز به کار این نشست با محکومیت اقدام جنایتکارانه رژیم اسرائیل در بکارگیری تجهیزات مخابراتی به عنوان ابزار ترور و کشتن زنان و کودکان بی‌گناه گفت: تجهیزاتی که با تلاش دانشمندان حوزه مخابرات و ارتباطات طراحی و تولید شده است و می‌بایست به عنوان ابزار ارتباطی برای تسهیل امور مردم به کار گرفته شود، در اقدامی بی‌سابقه، به عنوان سلاح کشتار جمعی بکار برده شده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: بر همین اساس لازم است همه کشورهای عضو ITU برای جلوگیری از این بدعت خطرناک اعتراض خود را اعلام کرده و تصمیم لازم برای تنبیه این رژیم متخلف گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه نشست SATRC فرصتی برای تبادل دانش و تجربیات و تقویت همکاری‌های مشترک میان کشورهای منطقه جنوب آسیا است، افزود: امیدواریم با هم‌اندیشی و تعامل سازنده، بتوانیم راهکارهای نوینی برای چالش‌های پیش روی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ارایه کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه توسعه سریع زیرساخت‌های ارتباطی و روندهای فناورانه، نقش مهمی در توانمندسازی جوامع و تسریع رشد اقتصادی ایفا می‌کنند، گفت: در دنیایی که روز به روز به دیجیتالی‌تر شدن نزدیکتر می‌شود، یافتن تعادلی میان سه عنصر امنیت سایبری، حریم خصوصی و نوآوری بسیار ضروری است. همچنین با سرعت پیشرفت در فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، نیاز به سیاست‌ها و مقرراتی مناسب برای استفاده از این فناوری‌ها به شیوه‌ای مسئولانه، بیش از پیش احساس می‌شود.

فتاحی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت حیاتی فناوری‌های نوین در توسعه ارتباطات پایدار، جایگاه ویژه‌ای را برای این حوزه در برنامه‌های راهبردی خود پیش‌بینی کرده است.

وی هدف از این رویکرد را بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ارتقاء زندگی شهروندان، افزایش بهره‌وری در بخشهای مختلف اقتصادی و حرکت به سوی دولت هوشمند عنوان کرد.

رئیس رگولاتوری با اشاره به گسترش پهن باند ثابت و سیار به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای سالهای اخیر کشورمان گفت: در سالهای اخیر توسعه پوشش فیبرنوری با طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.

فتاحی تصریح کرد: این فناوری نه تنها به بهبود کیفیت دسترسی به اینترنت کمک می‌کند، بلکه پایه‌گذار زیرساختی پایدار برای پذیرش فناوری‌های نوظهور و آینده محور است و فیبرنوری با فراهم آوردن سرعت‌های گیگابایتی و افزایش اطمینان‌پذیری، راه را برای شهرهای هوشمند، بهداشت دیجیتال و آموزش از راه دور هموار می‌کند و ما در نظر داریم از طریق سیاستهای مناسب، سرمایه‌گذاری‌های پایدار در این بخش را تضمین کنیم و اطمینان حاصل کنیم که این خدمات به شکلی عادلانه در دسترس همگان قرار گیرد.

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فناوری ۵G به عنوان یکی از نقاط عطف تحول دیجیتال گفت: توسعه شبکه سیار نسل پنجم در ایران در دستور کار قرار گرفته و تاکنون حدود دو هزار سایت راه‌اندازی شده است و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استقرار ۵G در جنوب آسیا و نگاهی به آینده این فناوری و نسل ششم شبکه‌های ارتباطی (۶G) بسیار با اهمیت است.

حمید فتاحی افزود: ارتباطات ماهواره‌ای نیز به عنوان یکی از فناوری‌های در حال رشد، نقش حیاتی در دسترسی به ارتباطات جهانی و کاهش شکاف دیجیتال ایفا می‌کند. با ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای و توسعه فناوری‌ های ماهواره‌ای برای ارایه خدمات پهن باند، شاهد تغییرات عمده‌ای در نحوه اتصال جوامع به اینترنت خواهیم بود.

براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وی با تاکید بر نقش حیاتی این فناوری به ویژه در مناطقی که از پوشش زمینی کافی برخوردار نیستند، گفت: در این راستا رفع چالش‌های مرتبط با این فناوری‌ها از جمله رعایت حقوق سرزمینی کشورها و حریم خصوصی استفاده‌کنندگان و الزام به رعایت مقررات بین‌المللی دارای اهمیت بسزایی است.

فتاحی با اشاره به ظرفیت سازمانهای منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار دولت‌ها در تصمیم‌سازی به منظور استفاده صلح‌آمیز از فناوری‌های جدید، استفاده حداکثری از فرصت‌ها و غلبه بر چالش‌های آن عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری‌های نوین در سطح داخلی با اقداماتی مانند سیاستگذاری و وضع قوانین و مقررات به قانونمندسازی این حوزه‌ها می‌پردازد و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیز با حضور فعال و مداوم در مجامع تخصصی بین‌المللی همواره تلاش کرده با توجه به اهداف آنها، برنامه‌های توسعه خود را با جدیت دنبال کند و در برنامه‌های بین‌المللی مرتبط، مشارکت حداکثری داشته باشد.
کد مطلب: 81070
برچسب ها: نسل پنجم
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام