بهرغم مخالفتهای صدراعظم آلمان، کشورهای اتحادیه اروپا راه را برای اعمال تعرفههای اضافی بر خودروهای برقی وارداتی از چین باز کردند. با این حال، هنوز زمان برای مذاکرات با چین باقی مانده است.
تعرفه گمرکی اتحادیه اروپا برای خودروهای برقی چین
14 مهر 1403 ساعت 4:00
بهرغم مخالفتهای صدراعظم آلمان، کشورهای اتحادیه اروپا راه را برای اعمال تعرفههای اضافی بر خودروهای برقی وارداتی از چین باز کردند. با این حال، هنوز زمان برای مذاکرات با چین باقی مانده است.
اتحادیه اروپا میتواند تعرفههای اضافی بر خودروهای برقی چینی اعمال کند. هفتهنامه آلمانی "اشپیگل" از محافل مذاکرهکننده گزارش داد که مخالفان این تصمیم اتحادیه اروپا و در رأس آنها آلمان، نتوانستند اکثریت کافی برای رد آن به دست آورند. این اقدام بدان معناست که کمیسیون اتحادیه اروپا میتواند برای اعمال این تعرفهها که تا ۳۵.۳ درصد خواهند بود، تصمیم بگیرد.
آلمان در این بحث نتوانست موضع خود را پیش ببرد. این پرجمعیتترین کشور اتحادیه اروپا در بروکسل به این تعرفهها رأی مخالف داد. برلین برای جلوگیری از این مصوبه، ابتدا میبایست یک اکثریت ساده و سپس یک اکثریت واجد شرایط را سازماندهی میکرد. برای این مخالفت، موافقت ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا با دستکم ۶۵درصد از جمعیت کل اتحادیه لازم بود.
اما در روز جمعه ۴ اکتبر (۱۳ مهرماه)، چشماندازی برای حتی یک اکثریت ساده نیز وجود نداشت. به گزارش "اشپیگل"، غیر از آلمان، تنها کشورهای مجارستان، اسلواکی، اسلوونی و مالت به تعرفههای ایجاد توازن اتحادیه اروپا رأی منفی دادند. ۱۲ کشور دیگر عضو رأی ممتنع دادند که در این مورد بهعنوان موافقت با تعرفهها تلقی شد. ده کشور دیگر عضو، از جمله فرانسه و ایتالیا که صنایع خودروسازی مهمی دارند، به موافقت با اعمال تعرفهها رأی دادند.
رأی منفی آلمان
در این میان، حتی دولت ائتلافی آلمان نیز در ابتدا درون خود به توافق نرسیده بود تا اینکه اولاف شولتس، صدراعظم آلمان درست پیش از رأیگیری شخصا تصمیم گرفت. در دولت ائتلافی آلمان، وزارتخانههای دارایی و حمل و نقل که تحت رهبری حزب دموکراتهای آزاد (لیبرالها) هستند، بر رأی منفی آلمان در بروکسل اصرار داشتند. همچنین شولتس نیز نظر انتقادی نسبت به اعمال تعرفههای تنبیهی داشت.
وزارتخانههای اقتصاد و امور خارجه آلمان که تحت رهبری حزب سبزها هستند، پیشنهاد دادند که آلمان در رأیگیری رأی ممتنع بدهد تا فشار بر چین در مذاکرات افزایش یابد.
در نهایت، شولتس مجبور شد از صلاحیت دستورالعملی خود بهعنوان صدراعظم استفاده کند تا رأی منفی آلمان را در این رأیگیری به کرسی بنشاند.
کمیسیون اتحادیه اروپا این تعرفههای اضافی را پس از آن اعلام کرد که تحقیقات نشان داد چین خودروهای برقی را با یارانههایی حمایت میکند که بازار اتحادیه اروپا را تحت تأثیر قرار میدهد. اینکه آیا این تعرفهها در اوایل نوامبر اجرایی میشوند یا خیر، به تصمیم کمیسیون بستگی دارد. با این حال، اگر در مذاکرات با چین بهموقع به توافق برسند، این تعرفهها میتوانند متوقف شوند.
در بروکسل انتقادات شدیدی نسبت به رفتار آلمان و بهویژه تصمیم شولتس در درون دولت ائتلافی مطرح شد. یکی از دیپلماتهای اتحادیه اروپا گفت: «این روند دیگر به یک الگو تبدیل شده است: بهجای تلاش برای یافتن مصالحههای قابلدوام، صدراعظم به ضرب چماق وارد عمل میشود و همه را علیه خود میشوراند.» این دیپلمات افزود: «برخلاف شولتس، آنگلا مرکل میدانست که دیپلماسی اتحادیه اروپا چگونه کار میکند. مرکل هرگز چنین شکستی را تجربه نمیکرد.»
کد مطلب: 81137
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/81137/تعرفه-گمرکی-اتحادیه-اروپا-خودروهای-برقی-چین