کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واقعیت مجازی و توانبخشی:

واقعیت مجازی در خدمت تعادل حرکتی

سايت خبری ايتنا , 17 مهر 1403 ساعت 0:22

دستگاه‌های واقعیت مجازی فراگیر، می‌توانند در زمینه‌های مختلف و متفاوتی چون سرگرمی، دفاع نظامی، تناسب اندام و توانبخشی مورد استفاده قرار گیرند.



انجام حرکات توانبخشی در یک محیط «واقعیت مجازی فراگیر» می‌تواند به بهبود تعادل افراد کمک کند و از افتادن افراد مسن جلوگیری کند.

«واقعیت مجازی فراگیر» یک فناوری جدید است که نحوه تعامل انسان‌ها با دنیای مجازی را تغییر می‌دهد؛ از جمله به کاربران خود این امکان را می‌دهد که همانند غوطه‌ور شدن در یک محیط سه‌بعدی مصنوعی، یک تجربه حسی کامل را داشته باشند که بسیار کامل‌تر و فراتر از ابزارهای ساده دوبعدی فعلی است.
دستگاه‌های واقعیت مجازی فراگیر، می‌توانند در زمینه‌های مختلف و متفاوتی چون سرگرمی، دفاع نظامی، تناسب اندام و توانبخشی مورد استفاده قرار گیرند.

به نظر کارشناسان، به‌ویژه کاربرد واقعیت مجازی در زمینه توانبخشی، باعث فراهم کردن محیط‌های محرک مناسب برای بیماران می‌شود و با امکاناتی که ارائه می‌کند، باعث به بهبود قابل توجه توانایی‌های عملکردی و فیزیکی آنها می‌شود که با سازگاری‌های فیزیولوژیکی در سطح سیستم عصبی همراه است.
 

کمک به توانبخشی حرکتی پس از سکته مغزی


از قابلیت‌های استثنایی این فناوری، به توانبخشی حرکتی پس از سکته کمک کند که اصطلاحا «آینه‌درمانی» نامیده می‌شود.
آینه درمانی نوعی تکنیک توانبخشی است در آن از آینه برای ایجاد توهم نوری حرکت طبیعی اندام استفاده می‌شود.در این تکنیک، از بیماری که یک بازویش آسیب دیده، خواسته می‌شود تا حرکاتی را با هر دو دست به طور همزمان انجام دهد، سپس بازوی آسیب دیده پنهان می‌شود و تصویر آن با تصویر بازوی سالم که از یک آینه منعکس شده جایگزین می‌شود.

اکنون در فناوری جدید، آینه درمانی به این شکل است که بیمار با استفاده از ابزار VR نمایش مجازی از اندام آسیب دیده خود را می‌بینند که همزمان با حرکات اندام سالم حرکت می‌کند.
بدین ترتیب توهم عملکرد صحیح از عضو آسیب‌دیده، بازخورد مثبتی را به مغز بیمار می‌فرستد که می‌تواند به تسکین درد، کاهش تورم و بهبود عملکرد حرکتی و هماهنگی او کمک کند.
این درمان مبتنی بر انعطاف‌پذیری مغز است، یعنی توانایی آن در ایجاد مدارهای عصبی جدید بازیابی عملکردهای حسی و حرکتی.

 

امکان تعامل با آشپزخانه، و اشیاء مختلف


کاربرد دیگر استفاده از فناوری واقعیت مجازی، انجام تمریناتی با اندام آسیب‌دیده برای حرکت صحیح به سمت اشیاء و گرفتن آنها در یک محیط مجازی است، از جمله تعامل با آشپزخانه مجازی یا دست زدن به اشیاء موجود در آن.
منظور از این تمرینات نیز توانبخشی حرکتی، بهبود کنترل حرکتی، هماهنگی و توانایی‌های عملکردی، با درگیر کردن فعال اندام آسیب ‌یده در اقدامات خاص است.
 

سیستم حسی و وضعیت تعادل بدن


در سال‌های اخیر، تحقیقات علمی بسیاری مخصوصا با فناوری واقعیت مجازی انجام شده که هدف آن، بهبود تعادل بیماران بوده، که در نتیجه آن بتوانند بر حفظ وضعیت ایستاده خود تسلط بیشتری بیابند، چرا که عدم توانایی تعادل، خطر زمین خوردن را افراد در طول فعالیت‌های روزانه را افزایش می دهد.
در فناوری جدید، با دستکاری در تاثیر اطلاعاتی که سیستم‌های حسی تولید می‌کنند و سپس ایجاد توازن لازم بین آنها، خطر سقوط در افراد مسن کنترل می‌شود.
 


کد مطلب: 81193

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/81193/واقعیت-مجازی-خدمت-تعادل-حرکتی

ايتنا
  https://www.itna.ir