کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اسامی برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۴ اعلام شد

18 مهر 1403 ساعت 12:54

جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ به «دیوید بیکر»، دانشمند آمریکایی و دو دانشمند انگلیسی به نام‌های «دمیس هسابیس» و «جان جامپر» تعلق گرفت.



از وبگاه نوبل پرایز، در مراسم اعلام برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴، امروز (چهارشنبه، ۱۸ مهر) به صورت مشترک به دیوید بیکر دانشمند آمریکایی و نیم دیگر آن به دمیس هسابیس و جان جامپر دانشمندان انگلیسی برای طراحی پروتئین محاسباتی تعلق گرفت.

دیوید بیکر (David Baker) متولد ۶ اکتبر ۱۹۶۲ (۱۴ مهر ۱۳۴۱) در آمریکا، زیست‌شیمی‌دان و زیست‌شناس محاسباتی است که روش‌هایی را برای طراحی پروتئین‌ها و پیش‌بینی ساختار‌های سه‌بعدی آنها راه‌اندازی کرده است. او استاد زیست‌شیمی هنریتا و اوبری دیویس، محقق مؤسسه پزشکی هاوارد هیوز و استادیار علوم ژنوم، مهندسی زیستی، مهندسی شیمی، علوم کامپیوتر و فیزیک در دانشگاه واشنگتن است.

سال گذشته، جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۳ به طور مشترک به منجی باوندی، لوئیس بروس، الکسی اکی‌موف برای دستاوردهایشان در زمینه فناوری نانو و کشف نقاط کوانتومی اعطا شد.

دانستنی‌هایی درباره جایزه نوبل شیمی
آلفرد نوبل در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ میلادی (۶ آذر ۱۲۷۴) آخرین وصیت‌نامه خود را امضا کرد و بیشترین سهم از دارایی خود را به مجموعه جوایز نوبل بخشید. براساس آنچه نوبل وصیت کرده است یک بخش از این جوایز به «کسی که مهم‌ترین کشف یا پیشرفت را در زمینه شیمی انجام داده باشد» اختصاص می‌یابد.

جایزه نوبل شیمی از ۱۹۰۱ تا ۲۰۲۳ میلادی به ۱۹۴ برنده اهدا شده است.

۶۳ جایزه شیمی فقط به یک برنده،۲۵ جایزه شیمی به صورت مشترک به دو برنده و ۲۷ جایزه شیمی به صورت مشترک به سه برنده اعطا شده است.

۸ زن موفق به دریافت جایزه شیمی نوبل شده‌اند.

۲ نفر، فردریک سَنگِر (Frederick Sanger) و بَری شارپلِس (Barry Sharpless)، ۲ بار جایزه شیمی را دریافت کردند.

جوان‌ترین برنده شیمی نوبل تاریخ، فردریک ژولیو (Frédéric Joliot) بود که در هنگام دریافت این جایزه (سال ۱۹۳۵) ۳۵ساله بود.

مسن‌ترین برنده جایزه نوبل شیمی جان بی. گودیناف (John B. Goodenough) در هنگام دریافت این جایزه ۹۷ ساله بود.

اسامی برندگان جوایز نوبل پزشکی و فیزیک ۲۰۲۴ به ترتیب در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه اعلام شد. قرار است برنده جایزه نوبل ادبیات فردا (پنج‌شنبه، ۱۹ مهر) اعلام شود. همچنین برنده جایزه صلح روز جمعه (۲۰ مهرماه) و برنده جایزه اقتصاد روز دوشنبه (۲۳ مهر) معرفی خواهند شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


کد مطلب: 81235

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/81235/اسامی-برندگان-نوبل-شیمی-۲۰۲۴-اعلام

ايتنا
  https://www.itna.ir