کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شکایت SpaceX علیه کمیسیون ساحلی کالیفرنیا به دلیل ایجاد محدودیت در پرتاب راکت‌هایش

سايت خبری ايتنا , 30 مهر 1403 ساعت 0:12

اسپیس‌ایکس ادعا کرده که پرتاب‌هایش به دلیل وابستگی نیروی فضایی به شبکه ماهواره‌ای و پرتاب‌های این شرکت، فعالیتی در حوزه فدرال (و نه ایالتی) محسوب می‌شوند.


اسپیس‌ایکس از کمیسیون ساحلی کالیفرنیا شکایت کرده است زیرا این نهاد اجازه نداده است که این شرکت امسال ۵۰ راکت از پایگاه فضایی وندنبرگ در سانتا باربارا پرتاب کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، این کمیسیون هفته گذشته درخواست نیروی فضایی آمریکا را، که از طرف اسپیس‌ایکس ارائه شده بود، رد کرد. اسپیس‌ایکس مدعیست که این اقدام کمیسیون خارج از حدود اختیارات آن است و تبعیض علیه ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، به شمار می‌رود.

کمیسیون ساحلی کالیفرنیا مسئول حفاظت از سواحل، حیوانات و محیط زیست این ایالت است و بر فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی در این مناطق نظارت دارد. اما بر اساس قوانین فدرال، این کمیسیون نمی‌تواند فعالیت‌های نهادهای دولتی را ممنوع کند. درخواست پرتابی که رد شد از سوی نیروی فضایی آمریکا برای اسپیس‌ایکس ارسال شده بود تا تعداد پرتاب‌های راکت فالکون ۹ این شرکت از ۳۶ به ۵۰ افزایش یابد.

 

کمیسیون در بررسی درخواست، نگرانی‌هایی درباره اظهارات سیاسی ایلان ماسک و سوابق ایمنی شرکت‌های او مطرح کرد، اما تمرکز اصلی آن بر رابطه میان اسپیس‌ایکس و نیروی فضایی بود. اسپیس‌ایکس ادعا کرده که پرتاب‌هایش به دلیل وابستگی نیروی فضایی به شبکه ماهواره‌ای و پرتاب‌های این شرکت، فعالیتی در حوزه فدرال (و نه ایالتی) محسوب می‌شوند. با این حال، کمیسیون این ادعا را رد کرده و گفته که ۸۰ درصد از محموله‌های موشک‌های SpaceX برای شرکت خصوصی استارلینک ماسک بوده است و نه برای مشتریان دولتی.

اسپیس‌ایکس در دادخواست خود خواستار تعیین پرتاب‌ها به‌عنوان فعالیت فدرالی شده تا نظارت کمیسیون ساحلی را از برنامه‌های آتی این شرکت حذف کند.


کد مطلب: 81365

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/81365/شکایت-spacex-علیه-کمیسیون-ساحلی-کالیفرنیا-دلیل-ایجاد-محدودیت-پرتاب-راکت-هایش

ايتنا
  https://www.itna.ir