۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۲

داستانی از چگونگی شکل‌گیری حیات پیچیده در زمین

اولین فسیل‌ موجودات چندسلولی به حدود ۲ میلیارد سال پیش برمی‌گردد و ما اطلاعات نسبتاً کمی در مورد آنها داریم. اما دانشمندان گمان می‌کنند آنها به‌عنوان مستعمره‌های باکتریایی همزیست تشکیل شده‌اند، اما در نهایت در یک موجود چندسلولی پیچیده ادغام شدند.
داستانی از چگونگی شکل‌گیری حیات پیچیده در زمین

یک کشف غافلگیرکننده در یک منطقه صحرایی دورافتاده استرالیا سرنخ‌های جدیدی از تکامل حیات پیچیده حیوانات به ما داده است که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ میلیون سال قبل می رسد. فسیل‌های متعدد این حیوان که در حال حاضر به نام Quaestio simpsonorum شناخته می‌شود نیز عدم تقارن واضح چپ و راست را نشان می‌دهد.

کشف فسیلی نادر
این کشف فسیلی قابل‌توجه است، زیرا حفظ جانوران دریایی نرم بدن مربوط به دوره ادیاکران - ۶۳۵ تا ۵۳۸ میلیون سال پیش - بسیار نادر است و تکامل تقارن دوطرفه را تأیید می‌کند که مشخصه بسیاری از گیاهان و جانوران موجود در کره زمین است.
اسکات ایوانز، استادیار زمین‌شناسی در دانشگاه ایالتی فلوریدا، می‌گوید: این حیوان کمی کوچک‌تر از اندازه کف دست است. ضمن آنکه شکل علامت سوالی در وسط بدن خود دارد که بین سمت چپ و راست تمایز قائل می‌شود. فسیل دیگری از این زمان وجود ندارد که این نوع سازمان را تا این حد قطعی نشان داده باشد.

یک خلاء کوچک زیر آب
به گزارش سایت Biology اعتقاد بر این است که Q. simpsonorum شبیه یک خلاء کوچک زیر آب رومبا ست که در کف دریا معلق بوده و جلبک‌ها و باکتری‌های میکروسکوپی را بالا می‌برد. این جست‌وجو در فسیل‌های یافت شده در یک سایت حفاری در پارک ملی Nilpena Ediacara در استرالیای جنوبی نیز مشهود بود. اکنون یک محیط بیابانی و برهنه است، زمانی اقیانوسی پر رونق با زندگی حیوانات اولیه بود که به دلیل اتمسفر خصمانه کم اکسیژن سیاره بالای آب، محدود به محیط‌زیست بود.
ایوانز می‌گوید یکی از هیجان‌انگیزترین لحظات حفاری بستری که تعداد زیادی کوئستیو را در آن دیده شد، زمانی بود که روی یک صخره ورق زدیم، آن را پاک کردیم و چیزی را دیدیم که اثری از فسیل در پشت نمونه کوئستیو بود؛ نشانه واضحی از متحرک بودن موجود زنده که می‌تواند حرکت کند.

درحالی‌که ما بسیاری از گونه‌های ادیاکران را می‌شناسیم، این خلاء دریایی کوچک یک یافته مهم است؛ زیرا بر خلاف بقیه، پشت آن با یک تورفتگی مانند علامت سوال و جزئیات واضح سمت چپ و راست است.

تقارن دوطرفه ویژگی غالب گونه‌های موجود زمین است که جدول زمانی تکامل را از بیش از نیم میلیارد سال پیش تا امروز ارائه می‌دهد.

فسیل هیجان‌انگیز نامتقارن
مری دروسر، پروفسور محقق نیز دراین‌خصوص می‌گوید: آنچه واقعاً در مورد این فسیل هیجان‌انگیز است آن است که اساساً متقارن دوطرفه است، به این معنی که سمت راست آن سمت چپش را منعکس می‌کند. اما یک عنصر نامتقارن هم دارد که شکل یک علامت سؤال به عقب را تشکیل می‌دهد.

در دانشگاه کالیفرنیا این نوع تقارن نشان‌دهنده سطح معینی از پیچیدگی ژنتیکی است. انسان‌ها به‌صورت دوطرفه متقارن هستند؛ اما تعدادی نیز عدم تقارن دارند، مانند محل قلب و آپاندیس.

محلی که فسیل‌ها در آن یافت شد که اکنون یک پارک ملی است، کانون تنوع و فراوانی ادیاکران در جهان به‌حساب می‌آید.

این کشف همچنین از نظر درک بهتر نقش ژنتیک در تکامل موجودات تک‌سلولی ساده به زندگی پیچیده حیوانات، یک کشف مهم است.

ایوانز می‌گوید: به‌عنوان قدیمی‌ترین جانوران فسیلی، بیوتای Ediacara می‌تواند چیزهای زیادی در مورد فرایندهای اولیه رشد به ما بگوید.
باتوجه‌به اینکه حیوانات امروزی از همان برنامه‌ریزی ژنتیکی اولیه برای تشکیل سمت چپ و راست استفاده می‌کنند، می‌توانیم به طور منطقی مطمئن باشیم که همان ژن‌ها برای تولید این ویژگی‌ها در Quaestio عمل می‌کنند؛ حیوانی که بیش از نیم میلیارد سال است منقرض شده است.

منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: 81396
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ