کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نفوذ هوش مصنوعی در انتخابات

سايت خبری ايتنا , 30 مهر 1403 ساعت 9:57

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از کاربران، از هوش مصنوعی برای انتخاب نامزد خود استفاده می‌کنند، اما نکته مهم اینجاست که هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات گمراه‌کننده‌ای تولید کند، و در موارد شدیدتر، هوش مصنوعی می‌تواند نتایج بسیار نادرست را به کاربران ارائه دهد.



در دنیای سیاست معاصر، هوش مصنوعی به یک عامل تاثیرگذار در انجام فرآیندهای انتخاباتی تبدیل شده است. با افزایش دسترسی به فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی مولد، رای دهندگان با چالش‌های جدیدی در ارتباط با اطلاعات نادرست، جعل عمیق (دیپ فیک) و تداخل در انتخابات مواجه می‌شوند.

به گزارش ایتنا، سال ۲۰۲۴، سالی کلیدی است، زیرا انتظار می‌رود بیش از 2 میلیارد نفر در بیش از 60 کشور در انتخابات شرکت کنند که درک تأثیر این فناوری‌ها بر دموکراسی را ضروری می‌کند.
 

تاثیر هوش مصنوعی در انتخابات


رای دهندگان باید با ترکیب فناوری جدید و هوش مصنوعی در انتخابات دست‌وپنجه نرم کنند.

پیش‌تر، استفاده از چت‌بات‌های هوشمند، نوشتن سخنرانی و پاسخ‌گویی به سؤالات مربوط به سیاست‌های یک نامزد را تجربه کرده‌ایم، اما امروزه شاهد استفاده از هوش مصنوعی برای تأثیرگذاری در انتخابات هستیم.

برای مثال، در هند و اندونزی، رهبرانی که سالها قبل درگذشته‌اند، برای جانشینان سیاسی خود سخنرانی می‌کنند، اتفاق افتاده است اما همه می‌دانیم که هیچ کدام واقعی نیست.

 

در این مقاله چهار روش مرسوم از تاثیری که هوش مصنوعی بر انتخابات می‌گذارد آورده شده است:

اطلاعات نادرست: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از کاربران، از هوش مصنوعی برای انتخاب نامزد خود استفاده می‌کنند، اما نکته مهم اینجاست که هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات گمراه‌کننده‌ای تولید کند، و در موارد شدیدتر، هوش مصنوعی می‌تواند نتایج بسیار نادرست را به کاربران ارائه دهد.

دیپ‌فیک‌ها: تصاویر، کلیپ‌های صوتی و ویدئوهای ساختگی هستند که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شوند و برای شبیه‌سازی واقعیت طراحی شده‌اند.

حواس پرتی استراتژیک: برخی نگران هستند که هوش مصنوعی برای منحرف کردن حواس مقامات انتخاباتی از طریق معطوف کردن حواس آنها به موضوعات بی‌اهمیت و مورد علاقه عموم مردم و منحرف کردن توجه آنها از انتخابات استفاده شود.

تداخل در انتخابات: هوش مصنوعی ممکن است به مداخله‌گران در انتخابات کمک کند تا با انتشار سخنرانی‌ها، فیلم‌ها و عکس‌های جعلی که برای اهداف مخرب ساخته شده‌اند، به راحتی کاربران را فریب دهند.

 
 

کنترل هوش مصنوعی


سیاری از کشورها استفاده از فناوری دیپ فیک را در کمپین‌های سیاسی ممنوع و محدود کرده‌اند، و در همین راستا، برخی از پلتفرم‌ها برای محدود کردن نفوذ هوش مصنوعی در انتخابات، اقدامات و تمهیداتی را نیز انجام می دهند.

برای مثال، جمینای گوگل به درخواست‌های مربوط به اطلاعات اولیه انتخابات اینگونه پاسخ می‌دهد: «در حال حاضر نمی‌توانم در پاسخ به انتخابات و شخصیت‌های سیاسی کمکی بکنم».


کد مطلب: 81420

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/81420/نفوذ-هوش-مصنوعی-انتخابات

ايتنا
  https://www.itna.ir