کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهترین رژیم غذایی حاوی فیبر در بارداری

30 مهر 1403 ساعت 13:25

مصرف غذاهای غنی از فیبر در دوران بارداری و شیردهی به ارتقای سلامت قلب، کاهش خطر دیابت، پیشگیری از یبوست و همچنین کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی، همراه با تهیه غذای غنی از مواد مغذی با چگالی انرژی کم کمک می کند.


---------------- رپورتاژ آگهی -----------------

مواد غذایی زیادی برای رژیم خوراکی شما در دوران بارداری وجود دارد. اما یکی از مهم ترین نکاتی که متوجه خواهی شد، این است که رژیم غذایی خود را با غذاهای فیبر بالا پر کنید. فیبر خوراکی به جلوگیری از علائم بسیار شایع بارداری، از جمله یبوست کمک می کنند. همچنین سرشار از فواید بسیاری است. انجمن بارداری دنیا توصیه می کند که 25 تا 30 گرم فیبر در روز را داخل رژیم غذایی خود قرار دهید و برای کمک به حرکت آن در سیستم بدن، مقدار زیادی آب بنوشید.
بنابراین کشف کنید که کدام غذاهای غنی از فیبر می توانند به شما در رسیدن به هدف روزانه کمک کنند. میوه ها، سبزیجات، لوبیاها، نان های سبوس دار و غلات همگی منابع عالی فیبر برای تغذیه مفید در دوران بارداری هستند. در اینجا، ما به هر چیز دیگری که در مورد غذاهای با فیبر بالا برای بارداری نیاز دارید، از جمله نحوه افزودن موفقیت آمیز آن به رژیم غذایی خود می پردازیم.
 

فیبر چیست؟


فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن نمی تواند آن را هضم کند. از سیستم گوارشی نسبتاً دست‌ نخورده عبور می‌کند، به هضم غذا کمک می‌ کند و منظم بودن روده را بهبود می‌ بخشد. فیبر با حجم دادن به مدفوع به تنظیم سیستم گوارشی کمک می کند و به حرکات روده کمک می کند.
دو نوع فیبر وجود دارد: محلول و نامحلول. بسیاری از غذاها هر دو نوع را دارند، بنابراین بهتر است به جای نوع خاص، روی مصرف کلی فیبر تمرکز کنید.
فیبر محلول در آب حل می شود و هنگامی که از سیستم گوارش ما عبور می کند، نوعی ژل تشکیل می دهد. غذاهایی که دارای فیبر محلول بالایی هستند مانند بلغور جو دوسر، دانه‌های چیا، لوبیا و عدس برای کاهش سطح قند خون و کلسترول شناخته شده‌ اند. فیبر نامحلول در آب حل نمی شود، بلکه حجم مدفوع را افزایش می دهد و دفع آن را آسان تر می کند. به همین دلیل است که غذاهای سرشار از فیبر نامحلول - مانند غلات کامل گندم، حبوبات و سبزیجات برگدار - می توانند به رفع یبوست کمک کنند.
 
 

فواید فیبر در بارداری


غذاهای با فیبر بالا برای بارداری فواید زیادی دارند. در ادامه مزایا قرار دادن آنها در رژیم غذایی خود را میخوانید:
   - بهبود سلامت گوارش: همانطور که گفتیم، فیبر حرکات منظم روده را تشویق کرده و از یبوست جلوگیری می کند.
   - حفظ وزن: در حالی که افزایش وزن در دوران بارداری مهم است، افزایش بیش از حد آن می تواند باعث نگرانی شود. برای مدیریت وزن، غذاهای سرشار از فیبر می توانند به شما کمک کنند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید.
   - کاهش سطح کلسترول: غذاهای حاوی فیبر محلول می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. فیبر محلول به کلسترول در دستگاه گوارش متصل می شود و از جذب آن در جریان خون جلوگیری می کند. کلسترول حاوی در فیبر خوراکی می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و سلامت کلی قلب و عروق را بهبود بخشد.
   - تثبیت سطح قند خون: وقتی در دوران بارداری به سراغ غذاهای سرشار از فیبر می‌ روید، تثبیت سطح قند خون بدن به خوبی اتفاق می فاتد. زیرا می‌ تواند به پیشگیری و مدیریت دیابت بارداری کمک کند. غذاهای حاوی فیبر بالا برای بارداری می توانند هضم و جذب کربوهیدرات ها را کند کرده و از افزایش سریع قند خون جلوگیری کنند.
   - تعادل روده: فیبر یک پری بیوتیک است، به این معنی که باکتری های مفید روده را تغذیه می کند. این باکتری‌ ها نقش مهمی در سلامت گوارش، عملکرد سیستم ایمنی و جذب مواد مغذی دارند.
 

عوارض نخوردن فیبر در بارداری


نخوردن فیبر کافی در بارداری میتواند بر گوارش شما تاثیر مخربی گذاشته و منجر به عوارضی مانند یبوست بارداری، شقاق مقعدی، بواسیر یا هموروئید شود. 
مصرف غذاهای غنی از فیبر در دوران بارداری و شیردهی به ارتقای سلامت قلب، کاهش خطر دیابت، پیشگیری از یبوست و همچنین کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی، همراه با تهیه غذای غنی از مواد مغذی با چگالی انرژی کم کمک می کند.
در ادامه به بررسی شایع ترین عارضه یعنی شقاق مقعدی در بارداری می پردازیم.
 

عوارض شقاق مقعدی در بارداری

 

هنگامی که باردار هستید، سطح پروژسترون شما افزایش می یابد. در نتیجه حجم خون افزایش می یابد. به همین دلیل است که بسیاری از زنان باردار به یکی از دو بیماری شقاق مقعدی یا هموروئید ملتهب مبتلا هستند.
شقاق مقعدی می تواند به خصوص در دوران بارداری ناراحت کننده باشد، و در حالی که اغلب قابل کنترل است، می تواند منجر به عوارض متعددی شود. در اینجا برخی از عوارض احتمالی مرتبط با شقاق مقعدی در زنان باردار آورده شده است:
   1- درد مزمن: شقاق های مداوم می تواند منجر به درد و ناراحتی مداوم شود و بر فعالیت های روزانه و کیفیت زندگی تاثیر بگذارد.
   2- عفونت: اگر شقاق عمیق شود یا به درستی از آن مراقبت نشود، خطر عفونت وجود دارد که می تواند بهبودی را پیچیده کند.
   3- تشکیل آبسه در مقعد: در برخی موارد، شقاق درمان نشده ممکن است منجر به تشکیل آبسه مقعدی شود که نیاز به مداخله جراحی دارد.
   4- هموروئید: زور زدن به دلیل درد ناشی از شقاق می تواند باعث تشدید یا ایجاد هموروئید شود.
   5- بی اختیاری مدفوع: در بیماران شدید، شقاق مزمن می تواند بر عضلات اسفنکتر مقعد تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به بی اختیاری مدفوع شود.
   6- تأثیر روانی: درد و ناراحتی مزمن می تواند منجر به اضطراب و استرس شود و بر سلامت کلی فرد باردار تاثیر بگذارد.
   7- تاثیر بر زایمان: درد شدید ناشی از شقاق مقعد ممکن است فشار دادن زن را در حین زایمان دشوار کند و به طور بالقوه روند زایمان را پیچیده کند.
   8- مسائل تغذیه ای: ناراحتی در حین اجابت مزاج ممکن است منجر به تغییر رژیم غذایی یا اجتناب از غذاهای غنی از فیبر شود که به یبوست و بدتر شدن شقاق کمک می کند.
درباره روشهای درمان شقاق بارداری بخوانید: https://cliniczarei.com/articles/%d8%b4%d9%82%d8%a7%d9%82-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/
 


کد مطلب: 81424

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/81424/بهترین-رژیم-غذایی-حاوی-فیبر-بارداری

ايتنا
  https://www.itna.ir