کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا میکروب‌های فرازمینی در یخ‌های مریخ زندگی می‌کنند؟

1 آبان 1403 ساعت 0:00

بر اساس یک بررسی جدید، ممکن است در داخل یخ‌های سطح مریخ حیات میکروبی فرازمینی یافت شود.



زندگی در سطح مریخ تقریبا بدون شک غیرممکن است. این سیاره تحت تاثیر مقدار بالایی تابش فرابنفش قرار دارد که این برای هر موجودی که تلاش کند آنجا زنده بماند، مضر خواهد بود.

اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد که یک لایه یخ به اندازه کافی ضخیم می‌تواند از موجودات زنده‌ای که درون آن قرار داشته باشد، در برابر آن تابش محافظت کند.

این حیات باید در موقعیتی قرار گرفته باشد که به اندازه کافی در عمق باشد تا از تابش فرابنفش محافظت شود، اما در عین حال باید در نقطه‌ای به اندازه کافی کم‌عمق باشد تا بتواند برای فتوسنتز نور مرئی نیز دریافت کند.

پژوهشگران در این بررسی جدید، این شرایط را مدلسازی کردند که با در نظر گرفتن غبار و نوع یخی که در مریخ یافت می‌شود، آیا وجود چنین نقطه مناسبی ممکن است یا خیر.

 


آن‌ها دریافتند که اگر یخ حاوی مقدار زیادی غبار نباشد‌ــ ۰.۰۱ تا ۰.۱ درصد‌ــ ممکن است منطقه‌ای وجود داشته باشد که بتواند در عمق ۵ تا ۳۸ سانتی‌متری حیات را حفظ کند. اگر یخ تمیزتر باشد، منطقه قابل زیست بزرگ‌تر خواهد بود: بین عمق ۲.۱۵ تا ۳.۱۰ متر.

غبار موجود در یخ همچنین می‌تواند گاهی اوقات سبب آب شدن یخ شود؛ به این معنا که آب مایع کافی به منظور کمک به فتوسنتز موردنیاز برای بقای چنین حیاتی فراهم خواهد بود.

پژوهشگران هشدار می‌دهند که این بررسی جدید نشان نمی‌دهد که در واقع در این مناطق یخ‌زده حیات وجود دارد اما تاکید می‌کنند که این مناطق باید به‌عنوان مکان‌های کلیدی در جست‌وجوی حیات در مریخ در نظر گرفته شوند و ممکن است دسترسی‌پذیرترین مکان‌ها برای یافتن آن باشند.

مقاله‌ای که این یافته‌ها را توصیف می‌کند، تحت عنوان «امکان فتوسنتز در مریخ درون برف و یخ» در مجله «زمین و محیط زیست» نیچر کامیونیکیشنز (Nature journal Communications Earth & Environment) منتشر شده است.


کد مطلب: 81433

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/81433/آیا-میکروب-های-فرازمینی-یخ-های-مریخ-زندگی-می-کنند

ايتنا
  https://www.itna.ir