۰
plusresetminus
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۰

زمان ارسال دوباره فضانوردان ناسا با فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به فضا نامشخص است

در اولین پرواز آزمایشی با خدمه که در تابستان امسال انجام شد، مشکلاتی در این فضاپیما به وجود آمد و این مسئله همچنان حل نشده است.
زمان ارسال دوباره فضانوردان ناسا با فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به فضا نامشخص است
طبق اعلام ناسا در تاریخ ۱۵ اکتبر، مأموریت بعدی فضاپیمای استارلاینر که احتمالاً در سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد، تنها زمانی تعیین می‌شود که درک بهتری از روند تأیید سیستم این فضاپیما توسط بوئینگ به دست آید.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، گفتنی است در اولین پرواز آزمایشی با خدمه که در تابستان امسال انجام شد، مشکلاتی در این فضاپیما به وجود آمد و این مسأله همچنان حل نشده است.

البته ناسا و بوئینگ هنوز در حال بررسی الزامات مربوط به تأیید فضاپیمای استارلاینر هستند؛ به ویژه پس از مشکلاتی که در سامانه پیشرانه آن در اولین پرواز با فضانوردان بروز کرد.
 
با اینکه پرتاب این مأموریت که با نام "آزمایش پرواز خدمه" (CFT) شناخته می‌شود طبق برنامه پیش رفت، اما در هنگام اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی در تاریخ ۶ ژوئن مشکلاتی رخ داد.
 
پنج عدد از ۲۸ پیشرانه کپسول واکنشی استارلاینر دچار نقص شد و این مسئله باعث تأخیر در اتصال فضاپیما شد. با این حال، فضانوردان ناسا، بوچ ویلمور و سونی ویلیامز، به سلامت به ایستگاه فضایی رسیدند. مأموریت ده‌روزه آنها چندین بار به دلیل تلاش مهندسان برای رفع مشکلات فنی تمدید شد.
 

در همین رابطه:


ماده تاریک در یک جهان شبیه‌سازی‌شده
در هنگام ادغام سیاه‌چاله‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟


پس از آزمایشات گسترده در زمین و فضا، نگرانی‌های ناسا به‌طور کامل برطرف نشد و در نتیجه، استارلاینر بدون فضانوردان از ایستگاه فضایی جدا شد و به صورت خودکار در تاریخ ۶ سپتامبر به زمین بازگشت.
 
ویلمور و ویلیامز هنوز در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند و قرار است با فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس در فوریه ۲۰۲۵ به زمین بازگردند.

این فضاپیما که در مأموریت Crew-9 اسپیس‌ایکس شرکت کرده بود، ماه گذشته دو فضانورد را به جای چهار نفر معمول، به فضا برد تا جا برای دو فضانورد استارلاینر فراهم شود.
 
مشکلات پیشرانه استارلاینر پیش از این نیز در دو پرواز آزمایشی بدون خدمه در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ رخ داده بود، اما ناسا و بوئینگ تصور می‌کردند که این مشکلات قبل از پرواز ویلیامز و ویلمور حل شده است.
 
پیش از بروز این مشکلات در CFT، مأموریت عملیاتی اول استارلاینر، با نام Starliner-1، قرار بود در سال ۲۰۲۵ انجام شود. فضانوردان ناسا، اسکات تینگل و مایک فینک، به همراه فضانورد آژانس فضایی کانادا، جاشوا کوتریک، برای این مأموریت انتخاب شده‌اند.
 
تاکنون ناسا اطلاعات بیشتری درباره وضعیت این خدمه ارائه نکرده است و مشخص نیست که آیا استارلاینر نیاز به یک پرواز آزمایشی دیگر با فضانوردان خواهد داشت یا اینکه برنامه به‌طور اساسی تغییر خواهد کرد.

شایان ذکر است که مقامات ناسا در گفتگوهای قبلی با رسانه‌ها اعلام کرده بودند که در حال ارزیابی هستند که آیا عملکرد استارلاینر در CFT به اندازه کافی خوب بوده تا بتواند الزامات تأییدیه برای مأموریت‌های عملیاتی ایستگاه فضایی بین‌المللی مانند Starliner-1 را برآورده کند یا خیر.
 

درهمین رابطه:

کیوبیت چیست؟
گرانش چیست؟


ناسا این به‌روزرسانی را در حالی منتشر کرد که بحث‌های بیشتری درباره مأموریت‌های سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۵ مطرح شده بود. طبق اعلام قبلی این سازمان، مأموریت Crew-10 اسپیس‌ایکس در فوریه ۲۰۲۵ به فضا پرتاب خواهد شد.

در این مأموریت، فضانوردان آن مک‌کلین (فرمانده)، نیکول آیرز (خلبان)، تاکویا اونیشی از آژانس فضایی ژاپن (JAXA) و کریل پسکوف از آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) حضور خواهند داشت.
 
سپس، مأموریت Crew-11 در تاریخ ژوئیه ۲۰۲۵ یا بعد از آن به ایستگاه فضایی اعزام خواهد شد و خدمه چهار نفره این مأموریت هنوز معرفی نشده‌اند.
 
مأموریت Crew-9 قرار است در فوریه ۲۰۲۵ به زمین بازگردد و ویلیامز و ویلمور به همراه فضانوردان نیک هیگ از ناسا و الکساندر گوربونوف از روسکوسموس در این پرواز حضور خواهند داشت.

در پایان باید گفت که فضانوردان سابق Crew-9 نیکول استوت و استفانی ویلسون نیز به دلیل حذف دقیقه آخر از مأموریت، همچنان برای مأموریت‌های آینده ایستگاه فضایی واجد شرایط هستند.
کد مطلب: 81482
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ