۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۳

اولین باتری الکتریکی با آند سیلیکونی جهان با ویژگی‌های خاص

اولین باتری الکتریکی با آند سیلیکونی جهان تنها با ۵ دقیقه شارژ مسافت ۳۰۰ کیلومتر را طی می‌کند.
اولین باتری الکتریکی با آند سیلیکونی جهان با ویژگی‌های خاص
یک تولیدکننده باتری‌های سرامیکی، مفهومی از باتری‌های حالت جامد را معرفی کرده است که می‌تواند ظرفیت خود را از ۵٪ به ۶۰٪ تنها در پنج دقیقه شارژ کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، این فناوری به خودروهای برقی (EV) آینده این امکان را می‌دهد که تنها در مدت زمانی که برای سفارش یک فنجان قهوه لازم است، مسافت ۳۰۰ کیلومتر را طی کنند.
 
گفته می‌شود این باتری دارای ظرفیت‌های تاییدشده توسط TUV Rhineland آلمان است و چگالی انرژی آن به ۷۴۹ وات بر لیتر (Wh/L) در اندازه‌گیری حجمی (قدرت به حجم) و ۳۲۱ وات بر کیلوگرم (Wh/kg) در اندازه‌گیری وزنی (قدرت به وزن) می‌رسد.

فناوری‌های موجود معمولاً کمتر از ۲۰۰ وات بر کیلوگرم در مورد LFP یا ۲۰۰ تا ۳۰۰ وات بر کیلوگرم در مورد Li-ion ارائه می‌دهند. بدین‌ترتیب باتری جدید، چگالی بسیار بالاتری نسبت به فناوری‌های موجود دارد.
 
همچنین نمایندگان ProLogium انتظار دارند که با ادامه توسعه این فناوری، باتری‌های سیلیکونی آند آن‌ها تا پایان سال ۲۰۲۴ چگالی انرژی بالاتری تا ۷۷٪ نسبت به فناوری‌های موجود داشته باشند. زمان شارژ پنج دقیقه‌ای برای رسیدن به مسافت ۳۰۰ کیلومتر نیز بسیار کمتر از میانگین ۳۰ دقیقه‌ای صنعت برای دستیابی به همین ظرفیت مسافت است.

 

چگالی بالاتر انرژی به‌طور هم‌زمان از نظر حجم و وزن به این معنی است که تولیدکنندگان می‌توانند از بسته‌های باتری کوچکتر قدرت بیشتری استخراج کنند.

به عنوان مثال، خودروها می‌توانند با باتری‌های کوچک‌تر همان قدرت را داشته باشند، که این امکان را می‌دهد تا فضای اشغال شده توسط باتری‌ها در خودروهای هیبریدی مجدداً بازیابی شود.

بدین ترتیب تولیدکنندگان می‌توانند از بسته‌های باتری هم‌اندازه با باتری‌های موجود، قدرت بسیار بیشتری به‌دست آورند که می‌تواند به خودروهای زیرکامپکت مسافت‌های بیشتری نسبت به باتری‌های فعلی بدهد.
 
باتری ProLogium همچنین دارای طراحی مدولار است که باعث می‌شود خدمات، نگهداری و تعمیر آن بسیار آسان‌تر باشد. به‌ویژه، آسیب به یک سلول باتری یا گروه کوچکی از سلول‌ها، نیازی به تعویض کل بسته باتری با هزینه زیاد ندارد. این ویژگی به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که در صورت خرابی، تنها بخش آسیب‌دیده را تعمیر یا تعویض کنند، نه کل سیستم باتری.
 
گفتنی است شرکت ProLogium که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شده است، پیش از این اجزاء و نمونه‌هایی از باتری‌های حالت جامد را برای خودروهای برقی تأمین کرده بود.


مطالب مشابه:

- اینفوگرافیک: ۱۰ خودروی برتر سال ۲۰۲۵
- خودروها چگونه از رانندگان جاسوسی می‌کنند؟
- آیا موتورهای آب‌سوز واقعاً وجود دارند؟


این شرکت تاکنون حدود ۸,۰۰۰ سلول نمونه باتری حالت جامد را برای آزمایش و توسعه ماژول به خودروسازان جهانی ارسال کرده است و همچنین با گروه FEV آلمان، یک تأمین‌کننده مهندسی در صنعت خودروسازی، برای تولید انبوه این مفهومی از باتری‌های حالت جامد همکاری می‌کند.
 
تولید طراحی باتری نسل جدید از سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد. این باتری به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، می‌تواند انقلابی در صنعت خودروهای برقی ایجاد کند و علاوه بر افزایش کارایی، به حل مشکلات موجود در فناوری باتری‌ها، مانند زمان شارژ طولانی و محدوده محدود خودروها، کمک نماید.

همچنین، افزایش چگالی انرژی و کاهش حجم باتری‌ها می‌تواند به تولید خودروهای برقی سبک‌تر و با راندمان بیشتر منجر شود.
 
با توجه به پیشرفت‌های فناوری در باتری‌ها، صنعت خودروهای برقی در مسیر تغییرات بزرگی قرار دارد. باتری‌های جدید مانند باتری‌های حالت جامد ProLogium می‌توانند مشکلات مربوط به ظرفیت محدود و زمان شارژ طولانی خودروهای برقی را حل کنند و در نتیجه، استفاده از این خودروها را برای مصرف‌کنندگان جذاب‌تر و کاربردی‌تر کنند.

این تغییرات می‌توانند به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و بهبود کارایی انرژی در بخش حمل‌ونقل کمک کنند و به گسترش حرکت به سمت حمل و نقل پایدارتر دامن بزنند.
 
با این فناوری‌های نوآورانه، تولیدکنندگان قادر خواهند بود خودروهایی با مسافت پیمایش بیشتر، وزن کمتر و باتری‌های بهینه‌تر تولید کنند. این فناوری نه تنها در صنعت خودروهای برقی، بلکه در تمامی حوزه‌های انرژی و حمل و نقل به تحولی بزرگ منجر خواهد شد.
کد مطلب: 82588
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ