به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو، شركت پخش عمومي اناچكي ( (NHKطي گزارشي گفت تصميمگيري در اينباره در مراحل نهايي قرار دارد. اين گزارش در حالي منتشر ميشود كه اعلام شركت خردهفروشي وال مارت آمريكايي در روز جمعه مبني بر اينكه فيلمها را منحصرا با فورمت بلو-ري عرضه خواهد كرد، به منزله كوبيدن ميخ ديگري بر تابوت دي وي دي اچدي محسوب ميشود. توشيبا عرضه دستگاههاي دي وي دي اچدي را و توليد و تحقيق بر روي طرحهاي آينده را متوقف ميكند. خسارت ناشي از خروج توشيبا از رقابت با سوني، ميتواند سر به دهها ميليارد ين(چند صد ميليون دلار) بزند. توشيبا روز شنبه هيچ اظهار نظري در اينباره نكرد. اردوگاه ديويدي اچدي شامل مايكروسافت، اينتل، يونيورسال هوم استوديو، و سرگرميهاي خانگي پارامونت است. طي چند روز اخير "بست باي" يك عرضهكننده بزرگ تجهيزات الكترونيكي و غول اجاره ويديويي آنلاين "نتفليكس" نيز وفاداري خود را به بلو-ري اعلام كردهاند. بلو-ري يك فورمت جديد با وضوح بالا است كه ائتلافي به رهبري سوني آن را عرضه ميكنند. مرگ ديويدي اچدي از ماه ژانويه مورد انتظار بود. در آن زمان استوديو برادران وارنر كه بزرگترين توزيعكننده دي وي دي هاليوود است از ائتلاف با توشيبا خارج و به بلو-ري پيوست. تحليلگران صنعت و توليدكنندگان تجهيزات الكترونيكي ميگويند جنگ فرمت فروش دستگاههاي دي وي دي وضوح بالا را كاهش داده است، زيرا مشتريان قبل از خريد اين فناوري جديد و گرانقيمت منتظر اعلام طرف برنده هستند. از بازنده اين مبارزه در تاريخ تجهيزات الكترونيكي مصرفكنندگان تنها نامي باقي ميماند، درست مثل "بتامكس" كه بعد از آنكه وياچاس به فناوري برگزيده دستگاههاي پخش ويديويي خانگي تبديل شد به فراموشي سپرده شد.