فشار رسانهها و شوراي رقابت در مورد تعرفه تلفن ثابت كارگر افتاد
مخابرات ناگزير پذيرفت
ايتنا - در حالي كه در برخي كشورها تعرفه تلفن ثابت در حد رايگان يا بسيار ناچيز است، پيشنهاد افزايش ۱۰۰ درصدي از سوي مخابرات ايران فشار مضاعفي را بر جامعه وارد ميآورد.
جمال صوفيه پس از اين كه شركت مخابرات ايران به اصطلاح «بسته پيشنهادي» خود را در مورد افزايش تعرفه تلفن ثابت به سازمان تنظيم مقررات پيشنهاد داد، گمانهزنيهاي مختلفي صورت گرفت و كم و بيش اخبار مختلفي به گوش ميرسيد كه بيشتر از اين ناشي ميشد كه خود مخابرات ايران بسيار سربسته و پوشيده اطلاعرساني ميكرد و از ذكر هر گونه عدد و رقمي در مورد ميزان افزايش خودداري ميكرد، اما برخي شنيدهها حاكي از پيشنهاد افزايش حدود ۱۰۰ درصدي و حتي ۲۰۰ در صدي تعرفهها بود و گفته ميشد قرار بوده تعرفه هر دقيقه از مبلغ حدود ۱۷ ريال فعلي حداقل به ۳۰ ريال افزايش يابد كه حدود ۱۰۰ در صد است. اما در نهايت سازمان تنظيم مقررات پيشنهاد افزايش ۲۰ درصدي را به كميسيون تنظيم مقررات ارائه داد .
اما با فشارها و تحليل هاي رسانهها و مخالفت شوراي رقابت با افزايش چشمگير تعرفه، سرانجام مخابرات مجبور شد افزايش ۱۲ درصدي را بپذيرد و تعرفه از ۴۴ ريال براي هر پالس به ۵۱ ريال برسد و از دي ماه ۹۰ اعمال شود.
اگرچه شوراي رقابت نهادي تازه شكل گرفته است، اما به نظر ميرسد بايد مطبوعات در جهت تقويت و معرفي اين نهاد بيشتر تلاش كنند چرا كه اگر واقعا اين نهاد وظيفه خود را به درستي انجام دهد ميتواند در رونق بخشيدن به بازار و كاهش فشار بر مصرف كنندگان و افزايش رقابت بسيار مثبت باشد. در حالي كه در برخي كشورها تعرفه تلفن ثابت در حد رايگان يا بسيار ناچيز است، پيشنهاد افزايش ۱۰۰ درصدي از سوي مخابرات ايران فشار مضاعفي را بر جامعه وارد ميآورد.
همان طور كه قبلا هم بارها اشاره شده اين افزايش، اثرات و تبعات متعدد ديگري هم برجاي خواهد گذاشت از جمله باعث افزايش مستقيم هزينه اتصال به اينترنت Dial-up ميشود.
نقش مطبوعات در اين زمينهها ميتواند بسيار قابل توجه باشد و انتظار ميرود هم شوراي رقابت و هم مطبوعاتِ فعال و مستقل و مسئوليتپذير، صرفا به اتفاقات به صورتي واكنشي عكسالعمل نشان ندهند بلكه به صورتي كُنشگرانه و فعال به تبيين روند موجود و پيش بيني مناسب بپردازند و براي متعادل كردن و معقول كردن تعرفه ها در همه بخش هاي فاوا تلاش كنند. به ويژه در زمينه تعرفه اينترنت به طور عام و تعرفه GPRS به طور خاص تحليل ارائه دهند.
طبق آمار(حداقل تخميني) مركز متما از حدود ۲۴ ميليون نفر كار بر اينترنت در سال ۸۹ حدود ۴۰ درصد يعني ۱۰ ميليون نفر آنها از GPRS استفاده كردهاند كه همان طور كه خيليها در جريان هستند تعرفههايش بسيار بالا و نامتعادل است.
مرسی ایتنا . خوشحالم که فشارها نتیجه داده به امید تعدیل تعرفه تلفن همراه مخصوصا اعتباری مخابرات و اینترنت . اگر همه رسانه ها باهم یک حرف را فریاد بزنند مطمئن باشید مدیران رده بالا از ترس مقام و میز خود سریعا تسلیم میشوند
چون كه مخابرات مي گويد يارانه به مردم يم دهيد ما هم بايد افزايش دهيم عقب نيفتيم
اگر عقب بافتيم ديگر جبران مخابرات را نداريم و ممكن است كابل و روشنايي و كاغذ هم گران است بايد از كجا بيايم بايد با روند يارانه به جلو بافتيم
دولن الكترونيكي چه كار بايد كرد؟!!!!!