ایتنا - نیمه اردیبهشت ماه آغاز فصل نو در صنعت پرداخت الکترونیک کشور میباشد. بهاری که در آیندهای نه چندان دور ثمره آن ظاهر خواهد شد و به بار خواهد نشست.
آغاز فصل نو روابط عمومی شاپرک بهار سال ۱۳۹۱ علاوه بر اینکه فصل رویش طبیعت است، آغاز فصلی نو در نظام پرداخت ایران نیز هست. جلسات متعدد کارشناسی، مطالعات فراوان و اصلاحاتی که در قوانین و مقررات درماههای گذشته انجام شد، منجر به تاسیس شرکت شاپرک و طراحی یک سوئیچ پیشرفته برای جمع آوری و مدیریت تراکنشهای شبکه پرداخت و هدایت آنها به سایر سامانههای ملی مانند شتاب و شبکه بانکی کشور و در نهایت پیادهسازی سوئیچ شاپرک گردید.
همزمان، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت نیز که در نتیجه فعالیتهای بازار شکنانه برخی از فعالین این حوزه در شرایطی سخت از نظر کسب درآمد قرار گرفته بودند نیز با تلاشی دو چندان نسبت به آماده سازی خود از نظر فنی و تجاری پرداختند، تا با ادامه این تلاش ضامن بقا و توسعه کسب و کارشان باشند.
نتایج همه این اقدامات در نیمه اردیبهشت امسال به ثمر نشست و اولین شرکتهای PSP با اتصال به سوئیچ شاپرک رسما فصل نو نظام پرداخت ایران را آغاز نمودند. آنگونه که بین کارشناسان فناوری اطلاعات معروف است، تغییر در سیستمهای برخط بانکی و پرداخت بقدری دشوار و پر ریسک است که به تعویض موتور هواپیمای مسافری هنگام پرواز تعبیر میشود. از این رو برنامهریزیها به شکلی انجام شده است که بتوان ریسک برای شرکتهای PSP، پذیرندگان و کل نظام پرداخت را کاملا مدیریت نمود تا کمترین پیامدهای غیرقابل پیشبینی را به دنبال داشته باشد.
بر همین پایه برنامه انتقال برای هر شرکت در سه مرحله طراحی گردید. در مرحله اول که پس از آمادهسازی فنی و آزمون سوئیچ آغاز میشود، شرکتها با حداقل تعداد پذیرنده وارد چرخه عملیاتی میشوند. در مدت زمانی که این تعداد محدود پذیرنده فعالیت می نمایند کلیه فرایندهای داخلی شرکت و ارتباط با شاپرک دقیقا کنترل شده و آموزشهای لازم به افراد ارائه می گردد. در فاز بعدی به تدریج کلیه پایانههای هر شرکت به چرخه عملیاتی وارد میشود و پس از این مرحله شرکت می تواند از بانکها یا موسساتی که تا پیش از آن تراکنشها را به سمت شتاب هدایت می کردند قطع ارتباط نموده و تنها از طریق سوئیچ شاپرک به عملیات خود بپردازد.
شاپرک نه تنها یک سوئیچ برای ارتباط با شبکه شتاب و بانکهای صادر کننده در نظر گرفته شده بلکه حامی PSPها و جهت دهنده اهداف صنعت پرداخت کشور میباشد. به همین دلیل تلاش شده با مشارکت حداکثری شرکتهای فعال در این حوزه تصمیمات اخذ و به اجرا برسد. با این رویکرد و برای جلوگیری از هرگونه وقفه هرچند کوچک در کسب و کار شرکتها، ورود به شاپرک برای شرکتها با حداقلها شروع شده است، لیکن با توجه به اهمیت کیفیت خدمات بخصوص مباحث مربوط به امنیت، ماندن در شاپرک نیاز به تلاش زیادی از جانب شرکتهای ارائه دهنده خدمات خواهد داشت. بخشی از این تلاشها در راستای تامین ملاحظات شاپرک در حوزه امنیت، رعایت قوانین و مقررات و مناسب بودن کیفیت خدمات و بخش دیگر برای ایجاد مزیتهای رقابتی در بازار صورت میگیرد.
برخلاف نظر عدهای که نتیجه فعالیت شاپرک را یکسان شدن خدمات و از بین رفتن رقابت میدانستند، شاپرک در پی ایجاد مفهوم واقعی رقابت و ایجاد بازار رقابتی در این حوزه است که در نتیجه آن، شرکتها علاوه بر اینکه از بازار شکنی و فعالیتهایی که مخل رقابت منصفانه در بازار باشد رهایی مییابند بلکه با استفاده از شرایط رقابتی برابر میتوانند با ارائه خدمات متنوع در جهت ایجاد مزیتهای رقابتی اقدام نمایند. در چنین شرایطی که شرکتهای قدرتمند به علت دارا بودن سرویسهای متنوع و بازار گسترده، موفقیتهای بیشتری نسبت به گذشته خواهند داشت، اما بهطور یقین، شرکتهای کوچک تر نیز به واسطه چابکی سازمانی خود میتوانند سوددهی فعالیتهای خود را تضمین نمایند. در این ساختار طبعا مقایسهها نیز در گروههای همگون صورت خواهد گرفت تا در شرایطی مشابه، شرکتها امکان پیشرفت، توسعه و موفقیت داشته باشند.
مهمترین نتیجهای که در نتیجه این تغییرات در نظام بانکی کشور به وقوع خواهد پیوست، کاهش دغدغه بانکها و امکان ارائه خدمات متنوع بخصوص در زمینه کارتهای اعتباری خواهد بود.
نیمه اردیبهشت ماه آغاز فصل نو در صنعت پرداخت الکترونیک کشور میباشد. بهاری که در آیندهای نه چندان دور ثمره آن ظاهر خواهد شد و به بار خواهد نشست.