کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بچه‌ها را به ابزار درآمدزايي بدل نکنيم

اقدام همراه اول غیراخلاقی بود

20 ارديبهشت 1391 ساعت 12:30

ایتنا - هنوز هم فرهنگ استفاده از تلفن همراه حتي در ميان بزرگسالان آن‌طور که بايد و شايد، ايجاد نشده است.





بایت - اقدام اخير يک شرکت در بازاريابي براي همراه اول در ميان دانش‌آموزان سراسر کشور، به يکي از پرحاشيه‌ترين اخبار آي‌تي کشور تبديل شد.

يک شرکت خصوصي سعي کرد تا در کنار ديسک‌هاي رايگان قرآني که به همه دانش‌آموزان کشور هديه مي‌دهد، يک سيم‌کارت نيز به آن‌ها اهدا کند. البته وزارت آموزش و پرورش به سرعت وارد و مانع از عملي شدن اين اقدام شد.

حال بايد از خود پرسيد که اين اقدام که به يقين اپراتور اول حامي آن بوده، چرا صورت گرفته است؟


همراه اول مشتريان جدي خود را دارد که عموما بزرگسال هستند.
در طي دو سال گذشته، بازار سيم‌کارت نيز تقريبا اشباع شده است. در اين مدت، همراه اول به هيچ وجه سعي نکرده با ارزان‌تر کردن سيم‌کارت‌ها، تعرفه‌ها و يا ارائه خدمات بهتر، براي خود مشترک جديد بيابد. علاوه بر اين که رگولاتوري نيز در تمام اين مدت، نسبت به افزايش تعداد مشترکان مجاز در پروانه همراه اول، سخت‌گيري‌هايي را اعمال کرده است.
پس چرا ناگهان سر و کله يک شرکت خصوصي پيدا مي‌شود تا اين گونه ميان نونهالان کشور ما سيم‌کارت خيرات کند؟

بديهي است آن دسته از بزرگسالاني که واقعا به تلفن همراه نيازمندند، حاضرند براي آن پول پرداخت کنند و اگر نيازي به آن نداشته‌ باشند، حتي اگر سيم‌کارت هم مجاني باشد، بقيه هزينه‌ها از جمله هزينه خريد گوشي و هزينه مکالمه را نمي‌پذيرند و سيم‌کارت مجاني به کارشان نمي‌آيد.

در مقابل نونهالان کشور نيز عليرغم علاقه‌اي که به داشتن تلفن همراه دارند، به علت نظارت جدي والدين و سخت‌گيري مدارس نسبت به همراه داشتن تلفن همراه، مشتري خوبي براي اپراتورهاي تلفن همراه نيستند.
اگر چه اين بازار، پتانسيل بسيار بالايي دارد چرا که اين رده‌هاي سني، شيفته فناوري هستند و مدارس، يک بازار فوق‌العاده مستعد براي اپراتورها است.

سيم‌کارت‌هاي رايگان، بذر همراه اول در زمين حاصل خيز مدارس بود تا نسل بعدي مشتريان اين اپراتور را تضمين کند در حالي که اين اقدام واقعا اخلاقي نبود.

سيم‌کارت‌هاي رايگان در دست دانش‌آموزان، اصرار به والدين براي خريد گوشي را در پي داشت و با توجه به اين که اين اقدام از طريق مدارس و در پوشش يک کار فرهنگي صورت مي‌گرفت بعيد نبود بسياري از والدين کوتاه بيايند و به خريد تلفن همراه تن بدهند و اين همان فاجعه‌اي است که نبايد رخ بدهد.

تلفن همراه در دست کودکان، يعني ترويج فناوري بدون فرهنگ‌سازي، چرا که دانش‌آموزان کم تجربه و کم سن، به سختي مي‌توانند زشتي‌ها و بدي‌هاي نهان در پس مسائل روزمره و عادي پيرامون خود را دريابند.
هنوز هم فرهنگ استفاده از تلفن همراه حتي در ميان بزرگسالان آن‌طور که بايد و شايد، ايجاد نشده است.

توزيع سيم‌کارت رايگان ميان دانش‌آموزان، همزمان با تضمين مشتريان آينده همراه اول، آينده ويران فرهنگ استفاده از تلفن همراه کشور را نيز تضمين مي‌کرد و چه قدر خوب که مسئولان آموزش و پرورش قاطعانه و هوشمندانه، مانع از شکل‌گيري اين اقدام شدند.

اميد است خدمات‌دهندگان فناوري در ايران نيز فرهنگ صحيح بازاريابي و کسب درآمد در اين حيطه را بياموزند و براي کسب درآمد، به روش‌هاي رقابتي و سازنده روي آورند و از توسل به روش‌هاي غيراخلاقي و زشت، خودداري نمايند.
 


کد مطلب: 22128

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/22128/اقدام-همراه-اول-غیراخلاقی

ايتنا
  https://www.itna.ir