ایتنا - آیا وزیر محترم ارتباطات میتوانند مسئولیت لو رفتن احتمالی اطلاعات شرکتها را در سرویسهای ایمیل داخلی را بر عهده بگیرد؟
شهرام شریف - ایمیل یک سرویس اینترنتی شخصی است و این موضوع سالها است در تمام جهان یک موضوع بدیهی و ثابت شده است. آنچه وزیر ارتباطات طی روزهای اخیر در مورد ممنوعیت بانکها به ارسال صورت حساب به ایمیلهای خارجی اعلام کرده به جز آنکه نافی حق انتخاب سرویس ایمیل توسط اشخاص است، ابهامات دیگری نیز دارد که در زیر به آن اشاره میکنیم.
اینکه اساسا آیا وزارت ارتباطات میتواند بانکها و مرجع بالادستی آنها یعنی بانک مرکزی را مستقیما مخاطب دستورالعملی اجرایی قرار دهد را کارشناسان حقوقی میتوانند پاسخ دهند، اما از نظر فنی آنچه بانکهای کشور هم اکنون تحت عنوان بانکداری الکترونیکی ارائه میدهند عمدتا تحت وب است و استفاده از ایمیل تنها در هنگام ابتدای ثبتنام (برای ورود یا بازیابی نام کاربری و پسورد) مورد استفاده قرار میگیرد.
به جز این درهنگام پرداخت برخی قبوض صورت حساب پرداخت به ایمیل مشتری ارسال میشود. این موضوع نشان میدهد اساسا دستورالعمل وزیر ارتباطات موضوعی را نشانه رفته است که وجود خارجی ندارد؛ چراکه اغلب مشتریان اساسا لیست کامل پرداختها و واریزهای خود را تحت وب مشاهده میکنند.
نکته بعدی آنکه بسیاری از مردم از سرویسهای ایمیل شخصی و تحت سرورهای شرکت یا سازمان خود بهره میگیرند. بسیاری اساسا مایل نیستند که آن را به سرویسهای ایمیل داخلی که هنوز در مرحله تست و راهاندازی هستند و اغلب مملو از پیغامها و هشدارهای امنیتی هستند، تغییر دهند.
آیا وزیر محترم ارتباطات میتوانند مسئولیت لو رفتن احتمالی اطلاعات شرکتها را در سرویسهای ایمیل داخلی را بر عهده بگیرد؟
موضوع تغییر همگانی ایمیلها حتی دهها برابر تغییر رمز بانکها هزینه برای مردم و شبکه بانکی خواهد داشت؛ چرا که آموزش استفاده از سرویسهای ایمیل داخلی و بازکردن ایمیل در داخل شعب خود داستان مفصلی است که جز بیاعتماد کردن مردم به موضوع بانکداری الکترونیکی و روی آوردن مجدد به روشهای سنتی فایده دیگری ندارد.
قطعا میتوان سرویسهای ایمیل داخلی را از طرق مناسبتر و با تشویق (و نه الزام ) در میان مردم جا انداخت. این سرویسها خود باید به چنان قابلیتی برسند که امکاناتشان در مجموع مردم را به استفاده از آن تشویق کند.
یکی از اصلی ترین دلایل بدبینی به ایمیل داخلی اجباری بودن اون هست .وقتیکه اجبار جای انتخاب رو میگیره همه نسبت به اون چیز بدبین میشن .فکر میکنن که چه کاسه ای زیر نیم کاسه هست که اینقدر نسبت به ایمیل داخلی اجبار بکار میبرند و وقتیکه مشکلی هم ایجاد میشه مثلا" از لحاظ امنیتی و یا قطع سرویس اونموقع دیگه همه میگن من نبودم دستم بود ... مثل همین قضیه اینترنت که وقتی که قطع میشه یا دچار اختلال میشه نه تنها به کل این قضیه رو انکار میکنند بلکه اون سازمان مربوطه که مسئول هست و باید به مردم توضیح بده دیلیل اون مشکل رو به گردن سازمانهایی که مسئول نیستن میندازه.
بنام خدا
نق زدن براي عده اي شده بيماري لاعلاج.
آخه مردك ،
آق مهندس ،
آقاي پيشرفته ،
اين جيميل جون و ياهو جون تو كه رسما قرارداد جاسوسي با CIA دارند چه چيزش براي تو اينقدر محبوب است كه پاره كردي اين يقه چركين بيگانه ستائي ات را ؟؟؟
دو تا سرویس ایمیل قبلا تو ایران راه افتاد یادمه بچه ها رفتند توش ایمیل ایجاد کردند. چند ماه بعدش یدفه ایمیلشون پاک شد. زنگ زدیم گفتیم چرا؟
خیلی راحت گفتش که خوب فرمت شده سیستم ها و دیگه اطلاعات وجود نداره.
اگه امکان پشتیبانی 24 ساعته 10 ساله سرویس ایمیل تو ایران نیست خوب بیخود میکنن میگن بیاین رو ایمیل داخلی.
سیستم سیبا که یعنی خیلی حساسه سالی چند بار قطع میشه میدونی یعنی چی؟؟
کربلائی عزیز
مهندس
آقا بالاسر
همه چیز دان
مدعی العموم
اینها را که از پس یک سایت ساده هم بر نمی آیند، چه به ایمیل ملی و اینترنت ملی و از این حرف ها؟!
ضمناً چه کسی ادعا کرده که جیمیل و یاهو رسماً با سیا قرارداد دارند؟
نکنه خود سیا تو سایتش زده؟!!
امکانات جیمیل را ببین، امکانات چاپار را هم ببین. بعد خودت متوجه می شوی چرا جیمیل اینقدر محبوب است.
زت زیاد!
امنیت اجباری نمی خواهیم
سرویس ایمیل داخلی نمی خواهیم
اینترنت ملی نمی خواهیم