کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک ماجرا و چند سئوال؟

سؤالاتی پیرامون موضوع «کسپرسکی»

سايت خبری ايتنا , 11 تير 1392 ساعت 22:19

ایتنا - تنها عاملی که مرا به نوشتن این یادداشت واداشته است، نگرانی اینجانب از بالا رفتن خطرپذیری سازمان‌های ایرانی است که برای حفظ امنیت خود از این آنتی‌ویروس استفاده کرده‌اند.


 
بهنام روحانی
کارشناس امنیت

طی هفته اخیر اخباری مبنی بر حذف نام ایران از سایت رسمی کسپرسکی، آنتی‌ویروس روسی منتشر گردید. متعاقب انتشار این خبر نیز مصاحبه مدیرعامل یکی از شرکت‌های نماینده این آنتی‌ویروس در سایت ایتنا منتشر گردید.
پس از انتشار این مصاحبه ابهامات این موضوع برای شخص بنده بیشتر شده و بر آن شدم تا سئوالات به وجود آمده در ذهن خود را مطرح سازم، شاید با پاسخ این سئوالات از سوی شرکت نماینده کسپرسکی فضای ایجاد شده شفاف‌تر گردد.

۱- مدیرعامل محترم در بخش ابتدایی سخنان خود و در مورد مواجه شدن شرکت‌ها با ذکر کرده‌اند: «کسپرسکی نیز از این قاعده (تحریم) مستثنی نیست و پس از تحریم‌ها، از طریق شرکت‌های فعال در دوبی، با شرکت‌های ایرانی در ارتباط بوده است. اکنون نیز این ارتباط همچنان برقرار خواهد ماند و تنها تغییر به وجود آمده، حذف نام شرکت‌ها از سایت کسپرسکی است.»
آیا این جمله تاییدی بر تحریم نام ایران نیست؟ آیا ارتباط کسپرسکی با شرکت‌های ایران از طریق نمایندگان مستقر در دوبی به معنای عدم ارتباط مستقیم آنان با ایران نیست؟

۲- این مقام مسئول با تاکید بر این که کسپرسکی به بازار ایران احترام می‌گذارد و آن را به عنوان بازاری کلیدی و استراتژیک در منطقه به رسمیت می‌شناسد، می‌گوید: «فروش محصولات این شرکت بدون تغییر و مانند سابق در بازار ایران و از طریق نمایندگان این شرکت ادامه خواهد داشت.»
آقای مدیرعامل لطفاً بفرمایید که کدام نمایندگان، فروش کسپرسکی را ادامه خواهند داد؟ آیا خریداران کسپرسکی بابت خرید نسخه اصلی از فروشندگان تضمینی خواهند داشت؟ به فرض عدم تحریم ایران از سوی کسپرسکی، آیا حذف نام ایران و نمایندگان ایرانی فضا را برای فروش نسخه‌های جعلی و تقلبی بازتر نمی‌کند؟ به فرض عدم اعمال تحریم، آیا تضمینی وجود دارد که این حذف مقدمه‌ای برای تحریم ایران نباشد؟

۳- در ادامه این مدیر جمله طلایی را عنوان می‌کند و مدعی است که: «حتی روابط مستقیم شرکت‌های ایرانی با مقامات کسپرسکی مانند برخورداری از مدیر منطقه‌ای مستقل برای بازار ایران نیز قطع نخواهد شد و مقامات منطقه‌ای کسپرسکی حاضرند برای جلب اعتماد مشتریان به طور مستقیم با آنها به گفت‌وگو بپردازند.»
این جمله سئوالات زیادی در ذهن ایجاد می‌نماید. کسپرسکی مدیر مستقلی برای بازار ایران دارد، اگر این ادعا درست باشد چرا هیچ نامی از این مدیر تا به امروز منتشر نشده است و چرا این فرد به رسانه‌ها معرفی نشده؟ اگر مدیر مستقلی برای بازار ایران در کسپرسکی وجود دارد، پس چرا ایشان پاسخ رسمی به این مورد نشان نداده‌اند تا شما مجبور باشید به عنوان ناشناس و به عنوان مدیر یکی از شرکت‌های نماینده، پاسخگوی تصمیمات ایشان باشید؟
خواهش من به عنوان یک ایرانی وطن پرست این است که مدیران کسپرسکی به جای گفت‌وگوی مستقیم با مشتریان، پاسخ درستی به رسانه‌ها بدهند.

۴- این مدیر محترم با اشاره به حذف نام نمایندگان ایرانی در مورد دیگر آنتی‌ویروس‌ها مدعی است که: «بسیاری از آنتی‌ویروس‌ها در ایران نماینده رسمی دارند اما به دلایل مشابه از ذکر نام آنها در سایت خودداری می‌کنند. با این وجود این شرکت‌ها همچنان به فعالیت خود در بازار ادامه می‌دهند.»
این جمله نیز بسیار پر ابهام است. ایشان کدامیک از آنتی‌ویروس‌ها را که نام ایران از لیست آنها حذف شده را دارای نماینده رسمی در ایران می‌داند؟ از نظر این مدیر آیا eset در ایران نماینده رسمی دارد؟ آیا Symantec در ایران نماینده رسمی دارد؟ آیا شرکت‌های AVG، F-Secure TrendMicro در ایران نماینده رسمی دارند؟ پس چرا پیش از حذف نام ایران از سایت کسپرسکی، نمایندگان این آنتی‌ویروس روسی مدعی بودند که شرکت‌های امنیتی فوق در ایران هیچ نماینده ندارند؟

۵- این مدیر که همچنان برای ما ناشناس است، این بار به دیگر آنتی‌ویروس‌ها حمله کرده و می‌گوید: «متاسفانه حاشیه‌سازی‌ها و جنجال پیش آمده در مورد حذف نام شرکت‌های ایرانی از سایت کسپرسکی، از سوی آنتی‌ویروس‌های رقیب و در جهت رقابت ناجوانمردانه با پرطرفدارترین آنتی‌ویروس حال حاضر در ایران انجام شده است.»
سئوال من از این مدیر بسیار ساده است. آیا کسپرسکی و نمایندگان آن نبودند که در سال‌های اخیر همیشه به بهانه نمایندگی رسمی به دیگر آنتی‌ویروس‌ها حمله می‌کردند؟ نمایندگان کسپرسکی با ایجاد جنگ قیمت آیا هدفی جز حذف نمایندگان شرکت‌های رقیب داشتند؟ آیا این بار نیز شما به عنوان نماینده کسپرسکی با متهم کردن رقبا قصد تخریب آنها را ندارید؟

۶- مدیرعامل شرکت نماینده کسپرسکی از مشتریان این آنتی‌ویروس روسی می‌خواهد با هوشمندی گرفتار این حواشی نشوند و به آنها توصیه کرده که «نگرانی از بابت ارایه محصولات و خدمات از جانب کسپرسکی نداشته باشند.»
مدیرعامل محترم بد نیست به این پرسش من پاسخ دهند که آیا با صحبت تنها، نگرانی مشتری‌ها برطرف می‌شود؟ برای برطرف شدن نگرانی‌ها بهتر نیست راهی به آنها پیشنهاد شود تا مشتری‌هایی که دنبال تضمینی برای ارائه محصول اصلی و اورجینال هستند، بتوانند نمایندگان اصلی کسپرسکی را بیابند؟

در انتها باید متذکر شوم که تنها عاملی که مرا به نوشتن این یادداشت واداشته است، نگرانی اینجانب از بالا رفتن خطرپذیری سازمان‌های ایرانی است که برای حفظ امنیت خود از این آنتی‌ویروس استفاده کرده‌اند. من نه به عنوان یک فعال حوزه امنیت، بلکه به عنوان یک ایرانی وطن دوست وظیفه خود می‌دانم که تهدید مسدود کردن آدرس‌های کاربران ایرانی کسپرسکی را به تمام خوانندگان این سایت هشدار دهم. حتی اگر احتمال انجام این کار بسیار پایین باشد، اما در صورت وقوع می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری پدید آورد.
 
 


کد مطلب: 26692

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/26692/سؤالاتی-پیرامون-موضوع-کسپرسکی

ايتنا
  https://www.itna.ir