ایتنا - نکته جالب آنکه در لیست اعلام شده توسط متما نام برترین شرکتها به انتخاب سازمان تنظیم مقررات وجود ندارد که همین امر اکنون بیشتر از قبل باعث سردرگمی کاربران اینترنت شده است.
م.ر.بهنام رئوف - این روزها کاربران اینترنت کشور در بین آمارهای اعلام شده از سوی دو نهاد زیرمجموعه وزارت ارتباطات سردرگم ماندهاند. در حالی که در حوزه لوازم دیجیتال منابع مختلفی در بخش راهنمای خرید کالاهای متفاوت وجود دارد اما در بخش خرید سرویس اینترنتی که یکی از ضروریترین نیازهای کاربران ایرانی است هیچ مرجع قطعی وجود ندارد. از سوی دیگر در این بخش تنوع آنچنانی هم در بین بازیگران بازار وجود ندارد و درنتیجه کاربران به ناچار مجبورند سرویس مورد نظر خود را نهایتا از بین یکی از ۱۰ شرکت توزیع کننده خدمات اینترنتی دریافت کنند.
همین مساله باعث شده تا این روزها بیشتر از پیش شاهد انتقادات کاربران از سرویس دهندگان مختلف اینترنتی در شبکههای اجتماعی باشیم. انتقاداتی که متاسفانه به رغم وجود نهادهای پیگیر برای شکایات کاربران اما در نهایت راه به جایی نمیبرد. فعالان رسانهای در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بارها از نهادهای مسوول در این بخش خواستار اعلام نام سرویس دهندگانی بودند که بیشترین شکایات از آنها در سامانههای انتقادات مردمی ثبت شده است تا شاید با تهیه گزارش و اعلام نام این شرکتها جلوی ضرر دیگر کاربران متقاضی این سرویسها را بگیرند اما این مهم نه تنها تا به امروز میسر نشده است بلکه بعضا مشاهده میشود در بین نهادهای حاکم در این بخش اختلاف نظر پیرامون اعلام نام برترین ارایه دهندگان خدمات اینترنتی وجود دارد.
سرعتسنجهای موازی تا پیش از این و در سالهای گذشته بنا به دلیل اطلاع رسانی و فرهنگسازیهای صورت گرفته، کاربران اینترنت به سایت متما مراجعه میکردند تا با دریافت گزارشهای فصلی این مرکز پیرامون رتبه بندی سرویس دهندگان خدمات اینترنتی بتوانند بهترین شرکت در این بخش را انتخاب و از خدماتش استفاده کنند. هر چند که گاهی مواقع نیز انتخاب کاربران به صورت پرسش از دوست و آشنا و یا گاهی هم به صورت نظرسنجی در شبکههای اجتماعی صورت میگرفت. اکنون اما گفته میشود که مرکز متما که خود زمانی برای جلوگیری از موازی کاریهای بسیار در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته بود حالا به جهت موازی کاری یک سازمان دیگر در حالت تعلیق به سر میبرد.
بر این اساس از چندی پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صراحتا در فعالیتهای این مرکز ورود پیدا کرده و بخشهای مربوط به سنجش سرعت اینترنت و معرفی شرکتهای اینترنتی برتر را راه اندازی کرده است. متما زیرمجموعه سازمان فناوری اطلاعات ایران است و باید شرکتهای برتر اینترنتی را بعد از ارزیابی شاخص سنجش سرعت و کیفیت معرفی کند اما چند مدتی است که ظاهرا رگولاتوری به شکلی خودخواسته این کار را انجام میدهد و ایشان نیز جدیدا سامانه سنجش سرعت اینترنت راهاندازی کردهاند. این درحالی است که هم اکنون و با جستجوی عبارت "سامانه سنجش سرعت اینترنت" در موتورهای جستجوگر همچنان نام متما در اولین پیشنهادات دیده میشود و خبری از سامانه مورد نظر سازمان تنظیم مقررات نیست. همچنین در این بخش به دلیل نبود اطلاع رسانی مناسب از سوی این سازمان کمتر کاربری به سراغ سامانه مورد نظر این سازمان میرود.
به هر حال، غلامرضا داداش زاده معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چندی پیش از راهاندازی سامانه تجمیعی سنجش سرعت و کیفیت خدمات اینترنت در پایگاه اطلاعرسانی رگولاتوری خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع اندازهگیری و کنترل سرویس ارایه شده به مشترکان اینترنت پرسرعت، تمامی اپراتورهای وایمکس، ADSL و شرکت مخابرات ایران ملزم شدند ابزارهای معتبر سنجش سرعت و کیفیت را روی پورتال خود نصب و راهاندازی کنند. وی با بیان اینکه لینک تجمیعی دسترسی به این سامانه در سایت رگولاتوری ایجاد شده است، گفته بود: کاربران اینترنت پرسرعت میتوانند با استفاده از این ابزارها و انجام تست سرعت و کیفیت، ضمن اطمینان از وضعیت سرویس دریافتی خود، براساس تستهای انجام شده در فرآیند نظارت و ارزیابی کیفیت اپراتورها مشارکت کنند.
آمارهای متفاوت و متناقض به تازگی اما مرکز متما (وابسته به سازمان فناوری اطلاعات) آمارهای جدیدی از برترین سرویس دهندگان خدمات اینترنتی در فصل گذشته ارایه کرده است. نکته جالب آنجاست که در لیست اعلام شده توسط این مرکز نام برترین شرکتها به انتخاب سازمان تنظیم مقررات وجود ندارد که همین امر اکنون بیشتر از قبل باعث سردرگمی کاربران اینترنت شده است. کاربرانی که به راحتی میتوان دغدغههای اصلی آنها را در کامنتهایی که برای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی کلوب میگذارند را دریافت. پیش از این در خرداد ماه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اپراتورهای برتر سرویسهای فناوری اطلاعات در سال گذشته اعلام شدند که اکنون در رده بالای جدول نامی از برترین اپراتور ADSL نیست.
به این ترتیب و در یک نمونه در حالی غلامرضا داداش زاده معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت آریا رسانه تدبیر (شاتل) را به عنوان رتبه اول، آسیاتک را رتبه دوم و دادهگستر عصر نوین را به عنوان رتبه سوم اینترنت پرسرعت (ADSL) معرفی کرد که اکنون نامی از آنها در میان برترینهای خرداد متما دیده نمیشود.