ایتنا- خروجی بسیاری از خبرگزاریهای کشور این روزها پر از خبرهایی با موضوع «حذف پیامکهای تبلیغاتی توسط اپراتورها» است.
درحالی که چند سالی است موج انتقادات کاربران تلفن همراه از انواع و اقسام تبلیغات پیامکی بالا گرفته است، سرانجام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط نهاد ناظر زیرمجموعه اش یعنی سازمان تنظیم مقررات اقدام به ساماندهی این موضوع کرده است.
البته این اقدام وزارت ارتباطات به واسطه ضربالاجلی بود که مجلسیها برای آن گذاشته بودند. چراکه در ماههای پایانی سال گذشته، محمود واعظی که مطابق معمول سرگرم سفرهای خارجی و دیدارهای دیپلماتیک خود بود، چندین بار توسط کمیسیونهای مختلف مجلس احضار شد که درکنار مباحث مربوط به شبکه ملی یکی دیگر از دلایل احضارش بحث پیامکهای تبلیغاتی و یا پیامکهای ارزش افزوده بود.
پیامکهایی که بدون هیچگونه نظارتی بر محتوای آن، وقت و بیوقت برای کاربران پیر و جوان و کودک تلفن همراه ارسال میشد. بالاخص پیامکهای که از جیب مشترکان خود دزدی میکردند و راهی برای توقف آنها نبود.
هر چند که محمود واعظی ظاهرا از یک سال قبل با تلاش فراوان، اپراتورهای تلفن همراه را وادار به راهاندازی سامانهای برای حذف پیامکهای تبلیغاتی کرده بود اما این بار مجلسیها به واسطه شکایتهای فراوان کاربران روی پیامکهای ارزش افزوده تاکید داشتند. پیامکهایی که علاوه بر ارسال وقت و بیوقتشان برای کاربران تلفن همراه هزینهبر نیز بودند. به هر حال با پیگیریهای نمایندگان مجلس، وزیر ارتباطات مدیران سازمان تنظیم مقررات را مسوول ساماندهی این نوع از پیامکها کرد.
سامانهای برای حذف تبلیغات با فراگیرشدن استفاده از تلفن همراه سرشمارههایی از سوی اپراتورهای تلفن همراه در اختیار چند شرکت قرار گرفت تا این شرکتها بتوانند با جذب نمایندگی از شرکتهای کوچکتر اقدام به فروش پیامکهای انبوه کنند.
این موضوع به تدریج و با گسترش بیش از حد پیامک های تبلیغاتی موجی از انتقادات را روانه اپراتورهای تلفن همراه و بعد از آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کرد. در نهایت اپراتورها موظف به راهاندازی سامانهای شدند تا کاربرانشان با ثبت نام در آن از دریافت پیامکهای تبلیغاتی انصراف دهند.
بعد از پیامکهای تبلیغاتی اما نوبت به پیامکهای ارزش افزوده رسید. تفاوت این پیامکها با نوع تبلیغاتی، هزینهای است که برای کاربران به همراه دارد. یعنی کاربر با دریافت هر پیامک بسته به نوع سرویس مبلغی از شارژش کم و یا در قبض پایان دوره اش منظور میشود.
تبلیغات برای جذب کاربر به سوی این نوع از سرویسها بعضا باعث میشد تا کاربران در لحظه عضویت متوجه هزینه بر بودن این نوع از سرویسها نشوند. از طرف دیگر عضویت در این سرویسها که تنها با ارسال یک عدد به یک شماره خاص بود باعث شده بود تا بسیاری از کاربران ناخواسته توسط اطرافیان خود عضو این سرویسها شوند و راه خروج از آن را نمیدانستند. در نهایت و با پیگیری مجلس این بار وزارت ارتباطات موظف به ساماندهی این نوع از پیامکها شد.
درنتیجه اولتیماتوم مجلس به وزارت ارتباطات، سرانجام رگولاتور با راه اندازی سامانه #۸۰۰* این امکان را برای کاربران فراهم آورد تا با شماره گیری این کد از سرویسهای ارزش افزودهای که عضو آن هستند مطلع و در صورت نارضایتی از این سرویسها خارج شوند.
راه جدید برای ارسال پیامک انبوه با تمام این راهکارها اما دردسترس بودن تلفن همراه و آمار ۷۰ میلیونی کاربران آن در کشور، جذاب ترین و وسوسه انگیزترین راه برای تبلیغات است. آن هم تبلیغات خرد، آسان و بدون دردسر برای صاحبان مشاغل مختلف.
بعد از ارایه راهکارهای حذف پیامکهای تبلیغاتی که اتفاقا با استقبال شدید کاربران نیز روبرو شده و به گفته سخنگوی شرکت مخابرات ایران، درآمد پیامک های انبوه اپراتورهای تلفن همراه را به شدت کاهش داده، فعالان بخش تبلیغات به فکر یک روش جایگزین رسیدند.
با مصوبه پیامکی سال گذشته مجلس شورای اسلامی که به موجب آن ۱۰ ریال به قیمت هر پیامک (چه انبوه و چه عادی) اضافه و مبلغ پیامک فارسی ۱۰ تومان و لاتین ۲۲ تومان شد، دیگر ارسال پیامک انبوه و عادی از نظر قیمت تفاوت چندانی با یکدیگر نداشت.
بخصوص آنکه عمده شرکتهای فعال این بخش برای ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی برنامههای ارسال زیر ۵۰ هزار پیامک نداشتند. اکنون که ارسال پیامکهای تبلیغاتی به واسطه لیست سیاه اپراتورها محدود شده روش جدید ارسال پیامک توسط سیمکارت جای آن را گرفته و اتفاقا روز به روز هم بیشتر میشود.
در این روش که به آسانی در اختیار افراد قرار می گیرد، صاحبان مشاغل می توانند تنها با نصب یک نرم افزار ارسال پیامک انبوه روی کامپیوتر خود و به واسطه یک مودم GSM که سیم کارت یکی از اپراتورها روی آن قرار گرفته، با توجه به میزان شارژ سیم کارت خود بینهایت پیامک تبلیغاتی ارسال کنند.
پیامکهایی که اتفاقا این بار از سرشمارههای خاص مسدود شده نبوده و به واسطه یک شماره تلفن همراه به راحتی در پوشه پیامک مخاطبان قرار میگیرد.
به واسطه این روش که به نظر میرسد روزبه روز به تعداد استفاده کنندگان آن نیز افزوده می شود، موج جدیدی از پیامکهای تبلیغاتی در راه است که راه و روشی نیز برای مسدود کردن آن توسط کاربران وجود ندارد.
چرا که در صورت بلاکشدن شماره سیمکارت توسط برخی از گوشیهای کاربران، ارسال کنندگان میتوانند با پرداخت تنها ۵ هزار تومان یک سیمکارت یا شماره جدید خریداری کرده و مجددا به فعالیت خود ادامه دهند.
تنها راه جلوگیری از این شیوه ارسال پیامک میتواند تصویب قانون محدودیت ارسال روزانه پیامک از هر شماره سیمکارت باشد که البته به نظر نمیرسد اپراتورها به راحتی زیر بار اجرای آن بروند. در نتیجه در آینده نزدیک باز هم شاهد دریافت تعداد بیشماری پیامک تبلیغاتی در یک روز توسط کاربران تلفن همراه و افزایش اعتراضها در این بخش خواهیم بود.