ایتنا- دو رقیب دیرینه، مایکروسافت و اپل، هر دو از موثرترین کمپانیهای دنیای فناوری، رویکرد متفاوتی نسبت به مشتریان و بازار محصولاتشان دارند.
تمایز بزرگ در استراتژی اپل و مایکروسافت
7 مهر 1395 ساعت 14:32
ایتنا- دو رقیب دیرینه، مایکروسافت و اپل، هر دو از موثرترین کمپانیهای دنیای فناوری، رویکرد متفاوتی نسبت به مشتریان و بازار محصولاتشان دارند.
شاید در وهله نخست این گونه به نظر آید که مایکروسافت و اپل، دو غول بزرگ دنیای فناوری و IT در یک راستا گام برمیدارند و کارهای آنها بنا به یکسری از اصول مشخص و از پیش تعریف شده است. البته تا حد بسیاری این گونه نیز هست؛ اما این دو در استراتژیهای خود به شدت با هم متفاوتاند و رویکردهای متفاوتی را در قبال بازار و مشتریان در دستور کار خود دارند.
به گزارش ایتنا از تابناک، اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، مایکروسافت بازار را از بالا به پایین نگاه میکند، ولی رویکرد اپل کاملا برعکس و از پایین به بالاست.
نقطه تمایز بزرگ در استراتژی اپل و مایکروسافت
استراتژی مایکروسافت پیرامون این نکته متمرکز شده که همه افراد به همه جور ابزاری برای فعالیتهای خود نیاز دارند، بدون توجه به اینکه این افراد چه کسانی هستند. در نتیجه مایکروسافت و همه همکاران این شرکت از جمله اینتل تولیدات خود را پیرامون این استراتژی و رویکرد متمرکز کردهاند.
به همین دلیل است که رویکرد دو در یک را در بیشتر کارهای مایکروسافت میبینیم؛ برای نمونه، در تولید Surface. پرسش اینجاست که این یک تبلت است یا لپتاپ؟ از دیدگاه مایکروسافت هیچ فرقی ندارد: هرگاه بخواهید یک لپتاپ است و هر زمان که اراده کنید، یک تبلت. مایکروسافت به این موضوع اعتقاد دارد و مشتری را در راستایی نگه میدارد که بتواند همه نیازهای خود را پوشش دهد.
در آن سوی، اپل نگاهی از پایین به بالا دارد. زمانی که در سال ۲۰۱۰ استیو جابز فقید برای نخستین بار iPad را معرفی کرد، نخستین نکتهای که در نظر داشت، این بود که این یک دستگاه مصرفی است. به همین دلیل همه تبلیغاتی که پیرامون iPad صورت میگرفت، بر جنبه کاربردی و مصرفی آن تأکید داشت. تنها در یک سال اخیر است که اپل جنبه «تولید» و خلاقیت را در خط تولید تبلتهای خود مد نظر قرار داده است.
کد مطلب: 45672
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/45672/تمایز-بزرگ-استراتژی-اپل-مایکروسافت