ايتنا-نشست خبري مشترك كميسيون هاي اينترنت و انتقال داده هاي سازمان نظام صنفي رايانه اي استان تهران با حضور خبرنگاران رسانه های حوزه فناوری اطلاعات روز گذشته در محل دبيرخانه سازمان برگزار شد.
در نشست خبری مشترک کميسيون اينترنت و انتقال داده ها عنوان شد
مشتری مداری حلقه مفقوده مخابرات خصوصی شده
سايت خبری ايتنا , 30 آذر 1389 ساعت 15:44
ايتنا-نشست خبري مشترك كميسيون هاي اينترنت و انتقال داده هاي سازمان نظام صنفي رايانه اي استان تهران با حضور خبرنگاران رسانه های حوزه فناوری اطلاعات روز گذشته در محل دبيرخانه سازمان برگزار شد.
در اين نشست كه با حضور محمودرضا خادمي، رييس كميسيون اينترنت و عبدالمحمد بيدختي نژاد، رييس كميسيون انتقال داده هاي سازمان و تنی چند از نمايندگان شرکتهای فعال اين حوزه برگزار شد، موضوع "تغيير تعرفه آبونمان خطوط E۱، تغيير رويکرد مخابرات در واگذاری خطوط E۱ از روش وديعه و به روش هزينه و همچنين كاهش قيمت پهناي باند و عدم وجود سازکارهای اجرايي برای تشخيص و اعمال اين کاهش قيمت " مورد بررسي قرار گرفت.
در ابتداي اين نشست رييس كميسيون اينترنت سازمان نظام صنفي رايانه اي استان تهران با بيان اينکه ابتدای سال جاری مجمع شركت مخابرات ايران مصوبهاي را مبني بر تغيير تعرفه آبونمان خطوط E۱ و تبديل روش هزينه به جای روش وديعه در واگذاری اين خطوط به تصويب رساند كه اين دو موضوع براي شركتهايي كه کسب و کارشان مبتنی بر ارايه سرويس هاي اينترنتي هستند بسيار مهم است. اين دو موضوع يكي مربوط به هزينه نگهداري ماهيانه اين خطوط است كه از مدت ها پيش ۲۵ هزار تومان به ازاء هر لينک E۱ در ماه بوده اما به يک باره با افزايش حدود چهار برابری به رقم ۹۵ هزار تومان در هر ماه رسيده. همچنين با تغيير رويکرد اين شرکت پس از خصوصی سازی در واگذاری خطوط E۱ از روش وديعه به روش هزينه به يکباره ۵۰ درصد از مبلغی را که شرکتها به عنوان وديعه و به صورت امانت برای اجاره خطوط E۱ نزد شرکت مخابرات ايران و شرکتهای مخابرات استانی گذاشته بودند تبديل به هزينه شد و با توجه به اينکه اين رقم برای هر خط E۱ معادل ۱.۵ ميليون تومان می باشد و بخش خصوصی بيش از ۶۰۰۰ لينک E۱ را در اختيار دارد به معنی اين است که مخابرات يک شبه بيش از ۹ ميليارد تومان از سرمايه بخش خصوصی را با نام هزينه مصادره خواهد کرد. اين اقدام مخابرات خلاف قانون بوده و با هيچ منطق اقتصادی و شرعی قابل توجيه نمی باشد
وي در ادامه افزود : با توجه به اين كه كليه تعرفه هاي اين حوزه مي بايد با نظر رگولاتوري تنظيم و تصويب بشود، مخابرات اين موضوع را به صورت يك طرفه به مخابرات های استانی براي اجرا ابلاغ كرده است و در عمل مورد اعتراض شديد شركتهاي عضو سازمان، شرکت هایی که اکثرا شرکت های اینترنتی با پروانه های متفاوت هستند،مانند شرکت های ISP، ISDP و PAP قرار گرفت.
رييس كميسيون اينترنت با اشاره به اقدامات سازمان مبني بر اعتراض نسبت به اين ابلاغيه اظهار داشت : سازمان اقدامات و پيگيری های خود را از مراجع گوناگون از جمله مكاتبه و مذاكره با سازمان تنظيم مقررات و مخابرات انجام و مراتب اعتراض خود را در اين خصوص اعلام نمود ولی متاسفانه علی رغم اخطار و تذکر رگولاتوری به شرکت مخابرات آنچه ما در این مدت شاهد آن بودیم پافشاری مخابرات ایران در مورد این اقدام است و حتی در برخی موارد در بعضی از استان ها تهدید به قطع سرویس E۱ شرکت ها نموده اند
وي گفت : خواسته ما در این نشست مطبوعاتی از مخابرات ایران این است که با توجه به انحصاری که در ارائه خدمات این خطوط وجود دارد ، موضوع مشتری مداری را که به عنوان حلقه مفقوده خدمات مخابرات خصوصی شده در کشور مورد توجه جدی قرار دهند و در جهت کاهش مشکلات موجود قدم بردارند تا بتوان در تعامل دوطرفهای، نهايتا سرویس هايي با کيفيت بالاتر و قميت تمام شده کمتر به مشتريان ارائه نمود.
در ادامه اي نشست موضوع کاهش قيمت پهنای باند مطرح گرديد و عبدالمجید بیدختی نژاد، رئیس کمیسون انتقال داده ها (کمیسیون PAP) نیز با اشاره به عدم درگیر کردن صنف و فعالان بخش خصوصی در فرآیند وضع مقررات و مصوبه ها از سوی رگولاتوری گفت: سازمان تنظیم مقررات مصوبه ای را کارشناسی می کند و بر اساس آن رویکردهایی در حوزه اتفاق می افتد. زماني هم كه قرار است مصوبه اجرا شود، سئوال ها و ابهام هاي زيادي پيش مي آيد. به این صورت که نقطه نظرهای صنف مربوطه و افرادی که در این قضیه ذینفع هستند، دیده نمی شود و صرفا به یک سری نقطه نظرهای کارشناسی داخلی اکتفا می شود و مسائل اجرایی در این مصوبه دیده نمی شود و اشکال ها بروز می کند. وي افزود : موضوع این مصوبه در ارديبهشت ماه توسط وزير محترم اعلام و در مردادماه به تصويب کميسيون تنظيم مقررات رسيد و بلافاصله برای اجرا به شرکت زيرساخت ابلاغ گرديد اما هم اكنون هم كه در روزهای پایانی آذرماه سال ۸۹ هستیم حتی یک مورد اجرایی برای این مصوبه وجود ندارد.
بیدختی نژاد افزود : " خواسته ما از سازمان تنظیم مقررات این است که کمیتهاي با مشارکت و تعامل ذینفعان حوزه مرتبط تشکیل داده و اين کمیته را مسئول رسیدگی به مصوباتی کند که از گذشته وجود داشته و ضمانت های اجرایی برای اين مصوبات در نظر گرفته شود.
رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی استان تهران نيز در اين خصوص اضافه کرد: " از مردادماه سال ۸۶ هیچگونه کاهشی در مورد قیمت پهنای باند صورت نگرفته است. تنها تامین کننده پهنای باند هم شرکت ارتباطات زیرساخت است. تخفيف ۲۰ درصدی مصوب کميسيون تنظيم مقررات متاسفانه در یک کار غیر کارشناسی به طور مشروط ابلاغ گرديد در صورتی که سازکار اجرايي احراز شرايط آن در مصوبه پيش بينی نشده است
محمودرضا خادمي افزود : اعلان این کاهش قيمت انتظاری را در بازار برای مشتریان بوجود آورد که البته به حق است، اما شرکت های اینترنتی بدون این که مشمول هیچ کاهش قیمتی باشند با انتظار تخفیف از سوی کاربران مشتریان مواجهند. با اين وجود در طی اين مدت به رغم اينکه که هيچ تخفيفی برای شرکتها لحاظ نگرديد قيمت مصرف کننده نهايي همواره از سوی شرکت های ارائه دهنده خدمات سير نزولی داشته است.
خادمی با اشاره به پيشنهاد سازمان نظام صنفي رايانه ای به سازمان تنظيم مقررات گفت : ما به نمایندگی از شرکت ها به رگولاتوری پیشنهاد دادیم که آن شرایطی را که مد نظر تنظيم مقررات است به ما اعلام کنند و تشخیص احراز این شرایط را به عهده سازمان نظام صنفی بگذارند و ما شرکت هایی را که این شرایط را احراز کرده اند را به سازمان تنظیم مقررات، برای اعمال ۲۰ درصد تخفیف پهنای باند معرفی کنیم. در نهايت هم تائید نهایی به عهده خود سازمان تنظیم مقررات خواهد بود . متاسفانه تا اين لحظه پاسخی در اين ارتباط به سازمان داده نشد و نتیجه ای در این مورد حاصل نگرديده است.
در بخش انتهايي اين نشست خبری رئيس کميسيون اينترنت سازمان نظام صنفی رايانه ای استان تهران با اشاره به اينکه که تقاضای ما از سازمان تنظیم مقررات به عنوان مجری مصوبه کاهش قيمت پهنای بند این است که ساز و کار اجرايي شدن این مصوبه را به طور شفاف اعلام کند تا این تخفیف شامل حال شرکت ها شده نهايتا کاربران نهایی از آن منتفع گردند.
در مورد مشکلات به وجود آمده برای خطوط E۱ نيز در هر صورت شرکت مخابرات ايران به عنوان اپراتور اصلی حوزه مخابرات و ارتباطات کشور در شرايطی که به عنوان يک بنگاه خصوصی به فعاليت خود ادامه می دهند می بايستی با حفظ روحيه تعامل با ساير اپراتورها فعال اين حوزه، در جهت پيشبرد اهداف پيش بينی شده برای توسعه اينترنت در کشور ، نسبت به مصوبات کميسيون تنظيم مقررات و سازمان رگولاتوری تمکين نمايد. شرکت های فعال در بخش خصوصی و عضو سازمان نظام صنفی رايانه ای نيز همانگونه که پيش از اين اعلام کرده اند برای اين همکاری و تعامل دوسويه آمادگی کامل دارند و از شرکت مخابرات ايران انتظار می رود به مشتريان خود در اين حوزه توجه بيشتری نموده و اصول مشتری مداری را مورد توجه قرار دهد. در بخش تعرفه آبونمان خطوط E۱ نيز از سازمان رگولاتوری و نهادهای ذيربط درخواست داريم تا نسبت به تعيين تکليف نهايي موضوع در اسرع وقت اهتمام ورزند تا از بروز مشکلات احتمالی برای شرکتهای فعال اين حوزه جلوگيری شود
در انتهای اين نشست و تکميل صحبت های خادمی، بيدختی نژاد نيز به عنوان مسئول کميسيون انتقال داده های سازمان نظام صنفی رايانه ای استان تهران با بيان اينکه کليه شرکت های PAP در حال عضو سازمان هستند افزود : کميسيون انتقال داده ها در هماهنگی کامل با ساير کميسيون های تخصصی و در راستای اهداف سازمان در تعامل با دستگاه های دولتی و نهادهای متولی از ظرفيت های قانونی سازمان استفاده می نمايند.
کد مطلب: 16161
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/16161/مشتری-مداری-حلقه-مفقوده-مخابرات-خصوصی-شده