کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قطع و وصل اینترنت و حق پایمال شده کاربران

خبرگزاری مهر , 3 ارديبهشت 1390 ساعت 15:52

ایتنا - کندی سرعت اینترنت به یکی از ویژگی‌های اصلی این پروتکل ارتباطی در کشور تبدیل شده است اما آنچه که کاربران از همین اینترنت با سرعت لاک‌پشتی توقع دارند،این است که حقوقشان نادیده گرفته نشود و برای قطع و وصلی‌های مقطعی پاسخ مناسبی دریافت کنند.





به گزارش ایتنا به نقل از مهر، آخرین آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۳۲ میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد و از این تعداد تنها نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند.

براین اساس سهم اینترنت دایل آپ با سرعت حداکثر ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه در کشور بیش از ۹۰ درصد است.

با این وجود آنچه که از همین حداقل سرعت نیز به معضل جدی کاربران تبدیل شده قطع و وصلی‌های مکرر این شبکه بدون توجه به حقوق کاربران است که سرویس‌دهندگان اینترنت، شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت و هر شرکت دیگری که متولی اینترنت در کشور است زیربار آن نمی رود و در این بین به راحتی حقوق کاربران را نادیده می‌گیرد.

قطع چندین لینک STM۴ بین‌الملل و اختلال در سرویس اینترنت
اوایل هفته گذشته طبق گفته برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ارتباط چندین لینک STM۴ بین الملل که مسیر ترافیک ارتباطی کشور ما به داخل بوده با قطعی مواجه شده و این امر باعث کندی دو چندان سرعت اینترنت کاربرانی که از اینترنت دایل آپ استفاده می‌کنند دربرخی نواحی شد.

اما این قطعی ارتباطات بدون اطلاع‌رسانی و عدم تقبل خسارت ناشی از قطعی از سوی ارائه‌دهندگان سپری شد.

احمد پورنگ نیا معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه به طور کل گزارشی از قطعی لینک‌های ارتباطی به دست ما نرسیده است گفت: قطع لینک‌های ارتباطی به طور نرمال در بعضی مواقع اتفاق می‌افتد که به سرعت نیز مشکل آن حل می‌شود اما این به معنای مشکل در شبکه ارتباطات زیرساخت نیست.

وی ادامه داد: ممکن است لینک‌های ارتباطی در برخی نواحی دچار قطعی شوند، اما این درصدی نیست که بتواند اینترنت مملکت را قطع کند و محسوس هم نخواهد بود.

این درحالی است که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت مشکل اختلال در سرویس‌دهی به کاربران خود را مربوط به قطعی چند روزه چندین لینک ارتباطی بین‌الملل عنوان کردند.

کارشناسان معتقدند که قطع لینک‌های ارتباطی موضوع پیچیده و تازه‌ای نیست و تقریبا در اغلب کشورها به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد اما آنچه که اینترنت کشور ما را از دیگر کشورها متمایز می‌کند مربوط به عدم اطلاع‌رسانی و نادیده گرفتن حقوق کاربران و نبود پیش فرضی به نام SLA در قرارداد مشترکان در صورت قطعی‌های مکرر یا مقطعی است.

این در حالی است که در بند (الف) ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه بر ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و دسترسی به "اینترنت پرسرعت" تاکید شده به نحوی که تا سال دوم برنامه یعنی سال ۹۲ باید همه دستگاه‌های اجرایی و واحد‌های تابعه به شبکه ملی اینترنت متصل شوند و نیز تا پایان برنامه یعنی سال ۹۵ باید ۶۰ درصد خانوار‌ها از اینترنت پرسرعت استفاده کنند که این به معنای ایجاد بیش از ۱۲ میلیون پورت پرسرعت اینترنت در کشور است اما به باور تحلیلگران در آستانه اجرای برنامه پنجم توسعه همچنان مشکلی به نام کیفیت ارائه خدمات و نبود راهکار مناسب در اینترنت کم سرعت موضوعی است که در ابتدایی ترین نقطه خود قرار دارد.

پرداخت خسارت کیفیت نامطلوب خدمات اینترنتی به کاربران
در مهرماه سال ۸۹ ضوابط موافقت‌نامه سطح خدمات ارتباطی کشور (SLA) تصویب و به مرحله اجرا رسید تا کاربران بتوانند در صورت نیاز در چارچوب توافق با خدمات‌دهندگان ارتباطی از سرویس‌های مطلوب و با کیفیت برخوردار شوند و پس از سال‌ها حقوق مصرف کنندگان اینترنت تامین شود اما این آیین نامه تاکنون جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.

چارچوب موافقت‌نامه سطح خدمات ارتباطات داده‌ها با استناد به بند ۹ ماده ۶ اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به منظور شفاف‌سازی کیفیت خدمات در مقابل هزینه‌های آن در شبکه‌های ارتباطات داده‌ها و رعایت حقوق مشتریان از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که رعایت این ضوابط تعیین شده لازم الاجرا اعلام شد.

در این توافق‌نامه کاربر می‌تواند سطح دسترسی خود را انتخاب کرده و به ازای آن هزینه بهره‌مندی از این سرویس را پرداخت کند.

پس از آن، چنانچه میزان قطعی دسترسی وی نسبت به این توافق‌نامه بیشتر شود شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تامین‌کننده خدمات یا سرویس‌دهندگان اینترنتی باید خسارت این قطعی را بپردازند.

تصویب ضوابط و مقررات موافقت‌نامه سطح خدمات اگرچه برای ارائه مطلوب خدمات واگذاری لینک‌های ارتباطی در شبکه زیرساخت کشور و قانونمند شدن شرکت‌های دولتی در ارائه امکانات و دفاع از حقوق کاربران این بخش در نظر گرفته شده اما این ضوابط تاکنون به مرحله انجام نرسیده و کاربران اینترنت همچنان در دریافت کیفیت خدمات ارتباطی با مشکلات متعددی روبه رو هستند.

سریع‌ترین اینترنت دنیا با سرعت ۴۴۸ گیگابیت در ثانیه
ثبات کیفیت ارائه خدمات با اینترنت ۵۶ کیلوبیتی در ایران در حالی همچنان یکی از پرچالش‌ترین موضوع در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان است که گروهی از دانشمندان ایتالیایی با استفاده از فیبرنوری موفق شدند سریع‌ترین اینترنت دنیا را با سرعت ۴۴۸ گیگابیت بر ثانیه ایجاد کنند!

سریع‌ترین اینترنت دنیا در مدت تنها یک ثانیه قادر است یک حجم اطلاعات برابر با ۲۰ فیلم با کیفیت بالا، ۵۰۰ فیلم با کیفیت استاندارد، ۷ میلیون تماس تلفنی تصویری و ۱۰۰ میلیون تماس تلفنی استاندارد را جابجا کند.

اینترنت با این سرعت معادل ۲۲ هزار و ۵۰۰ اتصال ADSL با سرعت ۲۰ مگابیت برثانیه است و این در حالی است که پیش از این سریع‌ترین اینترنت دنیا برابر با ۱۰۰ گیگابیت برثانیه بود.

در همین حال تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که کره جنوبی با ارائه متوسط سرعت ۱۴ مگابیتی و حداکثر سرعت ۳۹ مگابیتی به کاربران خود همچنان پرسرعت‌ترین اینترنت را در اختیار دارد و پس از آن کشورهای ژاپن، هنگ کنگ و رومانی کشورهایی هستند که حداقل سرعت ۷ مگابیت تا حداکثر ۳۰ مگابیت بر ثانیه اینترنت را به کاربران خود عرضه می کنند.

پس از این کشورها هلند با سرعت ۶.۳ مگابیت برثانیه، لیتوانی با سرعت ۶.۰ مگابیت برثانیه، جمهوری چک با سرعت ۵.۴ مگابیت برثانیه، سوئیس با سرعت ۵.۳ مگابیت برثانیه و دانمارک با سرعت ۵.۰ مگابیت برثانیه در رتبه های پنجم تا دهم این رده بندی قرار گرفته اند.

در انگلیس سرعت متوسط اینترنت برابر با ۳.۴ مگابیت برثانیه است. ۱۷ درصد از کاربران از سرعت بالاتر از ۵ مگابیت برثانیه استفاده می‌کنند درحالی که ۸۵ درصد از آنها از اینترنت بالای ۲ مگابیت برثانیه و تنها ۰.۹ درصد از کاربران این کشور از سرعت کمتر از ۲۵۶ کیلوبیت برثانیه استفاده می‌کنند.

جایگاه ایران در سرعت اینترنت نسبت به دیگر کشورها
گزارش‌های منتشر شده از وضعیت سرعت اینترنت در دنیا نشان می‌دهد که "ایران" در میان کشورهایی با سرعت اینترنت کمتر از ۱ مگابیت برثانیه قرار دارد و این در حالی است که در تایوان سرعت متوسط اینترنت ۵ مگابیت بر ثانیه، نیوزلند ۳.۲ مگابیت برثانیه ، آمریکا ۵ مگابیت برثانیه و استرالیا ۲.۹ مگابیت برثانیه است.

در همین حال در ایتالیا حداکثر سرعت اینترنت ۱۳ مگابیت برثانیه و سرعت متوسط اینترنت ۳.۳ مگابیت برثانیه است.

در این کشور ۷.۵ درصد از اتصالات بیش از ۵ مگابیت برثانیه و ۸۲ درصد بیش از ۲ مگابیت برثانیه است و کمتر از ۱.۳ درصد از کاربران این کشور از سرعت ۲۵۶ کیلوبیت برثانیه استفاده می‌کنند.

سرعت متوسط اینترنت در اسپانیا نیز برابر با ۲.۸ مگابیت برثانیه و در پرتغال برابر با ۳.۲ مگابیت برثانیه است.

در آفریقای جنوبی متوسط سرعت اتصال به اینترنت کمتر از ۲ مگابیت برثانیه است و این کشور نیز مانند ایران در میان ۸۶ کشوری قرار دارد که از سرعت متوسط کمتر از ۱ مگابیت برثانیه برخوردارند.

براساس این گزارش دو کشور کوبا و مایوت با سرعت متوسط کمتر از ۱۰۰ کیلوبیت برثانیه در میان کشورهای دارای پایین ترین سرعت اینترنت قرار دارند.


کد مطلب: 17816

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/17816/قطع-وصل-اینترنت-حق-پایمال-شده-کاربران

ايتنا
  https://www.itna.ir