ایتنا - نهمین کنفرانس سالانه «همه چیز دیجیتال» امسال با نماد D۹ از ۳۱ ماه مه تا دوم ژوئن در کالیفرنیا و با حضور تاثیرگذارترین افراد دنیای فناوری و رسانههای دیجیتال برگزار شد.
بخش نخست گزارش از نهمین کنفرانس سالانه همه چیز دیجیتال؛
چهار تفنگدار IT ؛یکی برای همه ،همه برای یکی
روزنامه فناوران اطلاعات , 16 خرداد 1390 ساعت 14:09
ایتنا - نهمین کنفرانس سالانه «همه چیز دیجیتال» امسال با نماد D۹ از ۳۱ ماه مه تا دوم ژوئن در کالیفرنیا و با حضور تاثیرگذارترین افراد دنیای فناوری و رسانههای دیجیتال برگزار شد.
نسترن صائبی
این کنفرانس از سال ۲۰۰۳ تاکنون و با تلاش سازماندهندگان آن یعنی دو نفر از ستوننویسان مطرح نشریه والاستریت ژورنال با نام والت موزبرگ و کارا سوییشر با هدف پر رنگ کردن نقش نوآوری در دنیای فناوری و همچنین گفتوگو با باز یگردانان دنیای فناوری، وب و شبکههای اجتماعی برگزار میشود.
به گزارش ایتنا به نقل از فناوران، در سالهای پیش چهرههای برجستهای چون بیل گیتس، استیو جابز و مارک زوکربرگ در این کنفرانس شرکت داشتند، اما در کنفرانس D امسال افرادی چون اریک اشمیت مدیر اجرایی گوگل، مارک اندرسن بنیانگذار شرکت سرمایهگذاری اندرسن هورویتز، لئو آپوتکر مدیر اجرایی هیولت پاکارد، دیک کاستولو مدیر اجرایی توییتر، رالف دهلا وگا مدیر اجرایی AT&T، استفن الوپ، مدیر اجرایی نوکیا، باب ایگر مدیر اجرایی دیزنی، جک ما مدیر اجرایی گروه علیبابا، شانتانو ناراین مدیر اجرایی ادوبی و استیون سینوفسکی رییس بخش ویندوز و ویندوز لایو مایکروسافت سخنرانی کردند.
در ادامه به بخشی از صحبتهای این فناوران میپردازیم:
اریک اشمیت: با اپل هم همکاری میکنیم، هم رقابت
نخستین سوال موزبرگ، مدیر اجرایی گوگل از اشمیت درباره رابطه گوگل و اپل بود که آیا احتمال ادامه همکاری یا ادغام این دو شرکت در آینده وجود دارد یا خیر؟
اشمیت پاسخ داد: در ابتدا این یک همکاری ساده بود، اما با ارایه نسخه تازه آندرویید دیگر بیش از یک همکاری محدود است. در واقع ما هم با آنها همکاری میکنیم و هم رقابت. در واقع ما در زمینه جستوجوگرها و نقشهها همکار هستیم، اما زمانی که پای گوشیهای هوشمند به میان میآید دیگر رقیب هم بهحساب میآییم.
تا اینجای مصاحبه مساله بحث برانگیزی مطرح نشده بود تا اینکه موزبرگ از اشمیت پرسید: آیا این همکاریها بر سر موتور جستوجو و سرویسهای نقشهبرداری ادامهدار خواهد بود؟ که اشمیت با پاسخ دو پهلوی «امیدوارم ادامه یابد» و تکمیل آن با «ما به تازگی قراردادهایی بر سر موتور جستوجو و سرویس نقشهبرداری با اپل امضا کردهایم» حاضران را متعجب کرد.
این خبر جالب حاکی از آن است که اپل مشغول برپاسازی زیرساختهای خود برای نقشههاست و از آنجا که کسی درباره جزییات قراردادها چیزی نمیداند چه بسا محصولات بعدی اپل با محتویات گوگل به کیفیت برتری رسیده باشند.
اشمیت در بخشی از سخنان خود به چهار تفنگدار عرصه IT یعنی گوگل، اپل، آمازون و فیسبوک اشاره کرد. وی یادآور شد که تمامی این شرکتها در ابعاد جهانی به موفقیتها و مشتریانی دست یافتهاند که تنها ۱۰ سال قبل، این عرصهها از آن یک شرکت خاص بودهاست (مایکروسافت و قبل از آن IBM). البته درست است که رشد و توسعه و گردش مالی و داراییها و شرکا و توسعه نرمافزارهای هیچ یک از این شرکتها به اندازه این دو غول تکنولوژی نیست، اما او مایکروسافت را به نوعی متمایز از چهارتفنگدار خواند، چراکه مایکروسافت هیچگاه پرچمدار یک تغییر بنیادین در تفکر و ذهن مصرفکنندگان نبوده، بلکه یک کارخانه فناوری است که هر ازگاهی سرفه میکند و توپوق میزند! درعین حال اشمیت بدون سرافکندگی عنوان کرد که وقتی موفقیتهای فیسبوک در عرصههای اجتماعی رو به افزایش گذاشت و کلید لایک این شبکه اجتماعی پی در پی فشرده شد، وی بهعنوان مدیر اجرایی گوگل نتوانست در عرصه ارتباطات اجتماعی موفقیت خاصی کسب کند و به نوعی «گند زد».
وقتی سوییشر خطاب به اشمیت گفت که استیوجابز مدعی است «آندرویید یک ابزار دقیق جستوجو در جیب شماست و ما به تنهایی میتوانیم این رسالت را به انجام برسانیم و نخواهیم گذاشت یک موتور جستوجو آن را ببلعد»، اشمیت در پاسخ این سخنان را نوعی اتهام خواند و گفت: ما قصد نداریم چیزی را ببلعیم یا درون خود حل کنیم.
اشمیت سخنان خود را اینگونه توضیح داد که در عرصه تولید گوشیهای همراه، اپل و گوگل دو سوی مخالف هم هستند. درحالی که اپل گوشیهایی با اندازه مشتریپسند و زیبا و با قابلیت ارتباط خوب ارایه میدهد، گوگل روی تواناییهای دیگر گوشی متمرکز است و این چیز بدی نیست. باید صبر کرد تا متقاضی، برنده را تعیین کند. این چیزی است که به آن رقابت میگوییم.
اشمیت معتقد است برای بررسی دقیق این رقابت نیاز به بررسی دقیق تواناییها و کاربردهای پلاتفورمهای آندرویید و AOS است که این نیازمند گذشت زمان و مطالعه عملکرد اپلیکیشنهاست. وی افزود: طبیعت این دو پلاتفورم بسیار نزدیک به هم است. وی برآورد کرد که تا ۱۰ سال آینده تمامی اپلیکیشنها از HTML۵ و فناوریهای مرتبط با آن استفاده خواهند کرد، زیرا تمامی پلاتفورمها از جمله پلاتفورم گوگل و اپل از آن پشتیبانی میکنند.
در نهایت وی گفت که اپلیکیشن تازه معرفی شده گوگل یعنی کیف پول گوگل (Google Wallet) که به شما امکان خرید لوازم از طریق گوشی هوشمندتان را میدهد، بهزودی روی گوشیهای این شرکت ارایه خواهد شد و حتی ارایه این اپلیکیشن روی آیفونها نباید موجب تعجب شود، چون این دو شرکت در عین رقابت با هم همکاریهایی نیز دارند.
اشمیت در پاسخ به سوالی درباره نرمافزار تشخیص صدای گوگل برای AOS، کنایهای هم به اپل زد و گفت که طراحی نرمافزار برای دیگر پلاتفورمها نباید موجب اتلاف وقت شود، زیرا ممکن است این اپلیکیشن مورد استقبال واقع نشود و تنها ما را در رقابت عقب بیندازد.
در مجموع اشمیت معتقد است که در بازه زمانی کوتاه هیچ یک از چهار تفنگدار نخواهند توانست به تنهایی بر قله IT یکهتازی کنند و ناگزیر از همکاری و پشتیبانی از یکدیگر هستند تا مشتریها را راضی نگه دارند.
دیک کاستولو: ما مثل علف هرز رشد میکنیم
دیک کاستولو، مدیر اجرایی توییتر در ابتدا به ارایه آماری از سایت توییتر پرداخت. به گفته کاستولو، در هر شش روز، یک میلیارد توییت در سایت توییتر ارسال میشود و در سال گذشته، تعداد کاربرانی که از طریق موبایل به این سایت دسترسی پیدا میکردند ۱۵۰ درصد افزایش یافت. وی در ادامه گفت: ما مثل علف هرز رشد میکنیم، ولی این علف هرز کار خود را به خوبی انجام میدهد. وی از ارایه آمار درآمد توییتر سرباز زد، اما گفت که توییتر یک کسبوکار فوقالعاده موفق است. به گفته وی، ۸۰ درصد آگهیدهندگان از طریق توییتر خود را احیا کردند و تعداد آنها روز به روز افزایش مییابد. چنانکه در سال گذشته تنها ۱۵۰ آگهی دهنده در این سایت فعالیت میکرد، در حالی که هماکنون تعداد آنها به ۶۰۰ رسیده است.
وی از این کنفرانس استفاده کرد و سرویس جدید اشتراکگذاری عکس و ابزار جستوجوی این شرکت را که هفته آینده عرضه خواهد شد، معرفی کرد. وی در مصاحبهای که با والت موزبرگ داشت، با نمایش یک ویدیو، به تشریح این سرویس جدید پرداخت. زمانی که کاربر توییتر روی گزینه جستوجوی این سایت یا مباحث آن کلیک میکند، نتایجی را دریافت میکند که مربوط به پیامهای توییت و تصاویر مربوط به آن میشود.
سرویس به اشتراکگذاری توییتر نیز از قبل توسط شرکتهای دیگر ارایه میشد، اما از این پس، خود توییتر قابلیت آپلود عکس و ضمیمه کردن آنها به توییتها را انجام میدهد. برای این کار نیز با شرکت Photobucket قراردادی امضا کرده تا میزبانی تصاویر را به عهده گیرد. پشتیبانان مالی Photobucket را نیوز کورپ و شرکت مادر نشریه والاستریت و اسپانسر کنفرانس All Things Digital تشکیل میدهند.
کد مطلب: 18347
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/18347/چهار-تفنگدار-it-یکی-همه