ايتنا - براساس اطلاعات به دست آمده از یکی از شرکتهای خدماتدهنده اینترنتی حداقل از ابتدای آذرماه تاکنون شبکه اینترنت کشور با قطعیهای چند ساعته مواجه بوده است.
افزایش اختلال و کاهش سرعت اینترنت
كسي پاسخگوي اختلالهاي اينترنت نيست
روزنامه دنیای اقتصاد , 16 آذر 1390 ساعت 15:20
ايتنا - براساس اطلاعات به دست آمده از یکی از شرکتهای خدماتدهنده اینترنتی حداقل از ابتدای آذرماه تاکنون شبکه اینترنت کشور با قطعیهای چند ساعته مواجه بوده است.
سرعت اینترنتتان آنقدر پایین است که حتی نمیتوانید یک صفحه اینترنتی باز کنید. خاموش و روشن کردن مودم و کامپیوتر هم کمکی به معقول شدن سرعت اینترنتتان نمیکند.
مجبور میشوید به سیستم پشتیبانی شرکتی که از آن سرویس اینترنت میگیرید تماس بگیرید. بعد از ماندن پشت صف انتظار وقتی نوبتتان میشود کارشناس محترم مانند همیشه تنها یک جواب برای اختلال در سرویس شما دارد و آن هم اینکه مشکل از شرکت نیست، مشکل از دیتای مخابرات است.
این داستانی است که طی یک هفته اخیر برای اکثر کاربران اینترنتی به وجود آمده و هیچکس هم تاکنون جوابگوی این مشکل نبوده است.
افزایش روزانه پهنای باند
در حالی که این روزها کاربران اینترنت پرسرعت در کشور با قطع و وصل و کاهش کیفیت سرعت اینترنت خود مواجه هستند و شرکتهای خدماتدهنده اینترنتی و مخابرات هم علت اصلی اختلال در اینترنت کشور را به شرکت زیرساخت ارتباط میدهند، اما از آن سو این شرکت هرگونه اختلال در شبکه اینترنت کشور را رد کرده و پیوسته نیز از افزایش پهنای باند کشور خبر میدهد.
در تازهترین خبر هم هفته گذشته محمود خسروي، مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت با بيان اينكه شبكه زيرساخت هوشمند است، اظهار كرده زماني كه قطعي در مسيري اتفاق بيفتد، ارتباط به دليل هوشمند بودن شبكه از مسير ديگري برقرار ميشود.
وی در گفتوگو با ایسنا با بيان اينكه به دليل هوشمند بودن شبكه ارتباطات زيرساخت، قطعي نداريم، اظهار كرد: شركتهايي كه ارتباط نقطه به نقطه از ما ميگيرند، بايد مسير «رزرو» داشته باشند كه اين كار صورت گرفته و ما هيچ زماني قطعي نداريم.
در حالی خسروی از عدم قطعی سرویس اینترنت طی چند روز گذشته صحبت میکند که براساس اطلاعات به دست آمده از یکی از شرکتهای خدماتدهنده اینترنتی حداقل از ابتدای آذرماه تاکنون شبکه اینترنت کشور با قطعیهای چند ساعته مواجه بوده است.
برای مثال در روز دوم آذرماه شبکه اینترنت کشور با ۱۳۵ دقیقه اختلال شدید، در روز سوم آذر با ۲۴۰ دقیقه اختلال شدید، در روز هشتم و نهم آذر با ۵ دقیقه قطعی کامل مواجه بوده است.
در تماس با شرکت زیرساخت در خصوص قطعیهای چند روز اخیر روابط عمومی این شرکت اظهار كرد که خبرنگاران زیادی طی این چند روز با ما تماس گرفته و صحبت از کاهش سرعت اینترنت میکنند که ما هم بلافاصله از بخش فنی خواستار گزارشی در این خصوص شدیم، اما آنها اعلام کردهاند که شبکه زیرساخت با هیچگونه مشکلی مواجه نیست.
همچنین در ادامه مسئول روابط عمومی شرکت زیرساخت اعلام کرد که احتمالا مشکل اختلال به شرکتهای سرویسدهنده اینترنت بازمیگردد.
در پایان هم این مقام مسئول تاکید کرد که زیرساخت روی شبکه فیلترینگ هم تغییراتی انجام نداده که باعث کندی سرعت اینترنت کاربران شود.
همچنین در ادامه افزایش قطعی و کاهش سرعت اینترنت، محمود خسروی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که قطعي اينترنت مربوط به شركت ارتباطات زيرساخت نيست و مشتركاني كه دچار مشكل شدهاند علت را از مراكزي كه اينترنت خود را دريافت كردهاند جستوجو كنند.
وی تاکید کرد که اينترنت از نظر زيرساخت مشكلي ندارد و افرادي كه دچار كندي اينترنت شدهاند با مراكز پشتيباني اينترنت خود مانند شركتهاي PAP تماس بگيرند.
اما تماس ما به شرکتهای؛ خدمات دهنده اینترنت هم بیپاسخ ماند؛ چرا که آنها هر گونه مشکل سرویس شرکت خود را رد کرده و آن را به دیتای مخابرات یا هم زیرساخت ارتباط دادند.
کارشناسان بخش پشتیبانی یکی از شرکتهای خدماتدهنده اینترنت پرسرعت در این خصوص میگوید: «اینترنتی که به صورت کلی و از طریق شرکت زیرساخت وارد کشور میشود دچار مشکل است وگرنه کاربران میتوانند به سایت شرکتی که از آن سرویس دریافت میکنند مراجعه و به اطلاعات صفحات خود دسترسی پیدا کنند.»
به گفته این کارشناس کاهش سرعت اینترنت روی برخی از آدرسهای اینترنتی که به پروتکل HTTPS مرتبط است، دیده میشود. برای مثال بیشتر کاربران در بازکردن میل یا استفاده از خدمات اینترنتی بانکی خود با مشکل شدیدی مواجه هستند.
این کارشناس در خصوص اینکه با توجه به این اختلالات و عدم پاسخگویی زیرساخت و شرکتها تکلیف هزینهای که کاربران برای این سرویس پر اختلال پرداخت میکنند چه میشود، میگوید: «اگر مشکل از شرکتها باشد و کاربران هم آن را ثابت کنند ما میتوانیم مقدار ترافیک مجانی را در اختیار وی بگذاریم، اما اگر مشکل از طرف ما نباشد نمیتوانیم برای جبران این ضرر کاری انجام دهیم.
به گفته یکی دیگر از مدیران شرکت خدماتدهنده اینترنت پرسرعت که خواست نامش فاش نشود، سرویس اینترنت روزانه با کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصد سرعت مواجه میشود و زیرساخت هم که تنها متولی ورود پهنای باند به کشور است آن را قبول نمیکند و همه مشکلات را به گردن شرکتها میاندازد و این در حالی است که شرکتها به صورت مستقیم به زیرساخت متصل هستند.
وی در خصوص پیگیری شرکتهای فعال در این حوزه برای پیدا کردن علت افت سرویسشان هم میگوید: «تنها پیگیریاي که ما میتوانیم انجام دهیم این است که نامه گزارش این اختلالات را به شبکه زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات ارسال کنیم، اما از آنجا که ما هنوز قرار داد SLA را با شرکت زیرساخت امضا نکردهایم، نمیتوانیم ادعایی در خصوص این اختلالات داشته باشیم.»
وی ابراز امیدواری میکند که با امضای این قرارداد شاید شرکتها بتوانند غرامت مادی خود را از زیرساخت دریافت کنند.
به گفته وی قرار داد SLA سطح خدمات و کیفیت را تضمین میکند یعنی به مقدارهر قطعی براساس جدول SLA که هنوز مشخص نیست شرکتها میتوانند خسارت بگیرند.
اما این فعال تایید میکند تا زمانی که زیرساخت قطعی شبکه اینترنت از طریق شبکه خود را قبول نکند این قرار داد هم کمكی به شرکتها برای دریافت خسارت و در نتیجه ارائه سرویس جایگزین به کاربران نمیکند.
اگر روزی هم شانس بیاوریم و شبکه اینترنت کشور با اختلال و افت سرعت مواجه نباشد، اما سرعت این سرویس در کشور آنقدر پایین است که استفاده از آن برای کاربران چندان لذت بخش نیست و به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با شرایط فعلی وضعیت اینترنت بهتر است که بگویم که اینترنتی در کشور وجود ندارد.
حسن قدمياري، كارشناس حوزه اینترنت، در خصوص وضعیت سرویس اینترنت پرسرعت در کشور میگوید: «سرعت اينترنت در كشور در مقايسه با ساير كشورها حتي براي مصرف خانگي هم كم است، در حالي كه در برخي كشورها براي مصرف خانگي سرعتهاي بيشتري ارائه ميشود.»
وی در ادامه افزود: «ما در دستيابي به دولت الكترونيكي با مشکلاتي روبرو هستيم، يکي از اين مشکلات بستر و پهناي باند محدود و سرعت ۱۲۸ kbps است كه براي مصرفكنندگان خانگي (که قسمت عمده کاربران در حوزه خدمات دولت الکترونيکي هستند) در نظر گرفته شده است.اين پهناي باند در نظر گرفته شده جهت کاربران خانگي هم بهصورت اختصاصي نبوده و بيشتر بهصورت اشتراكي از سوي ارائهدهندگان اينترنت در اختيار عموم مردم قرار ميگيرد و اين خود زمينهساز مشكل اساسي ديگري است و روي همين سرعت كم هم نميتوان حساب باز كرد.»
براساس اظهارات این کارشناس گاهي سرعت اينترنت خطوط پرسرعت ADSL حتي قدرت ثابت بودن را هم ندارند و بعضي اوقات از خط دايلآپ هم كندتر هستند. به باور وی مشکل اشتراکي بودن پهناي باند و ثابت نبودن آن، تنها مربوط به خطوط پرسرعت ADSL نبوده بلکه اين معضل گريبانگير ساير تکنولوژيها مانند دايلآپ، وايمكس و GPRS نيز ميشود.
به گفته اين كارشناس شبكه، يک خط ADSL در سطح جهاني تقريبا توانايي ارائه پهناي باندي در حدود ۰/۱۲ مگابيت بر ثانيه را داراست در حالي که بيشترين سرعتي که در حال حاضر به کاربران اين حوزه در كشور ارائه ميشود، سرعت ۰/۲ مگابيت بر ثانيه است که اين سرعت براي کاربران غيرخانگي درنظر گرفته شده است.
براساس اظهارات وی در حال حاضر امکان تهيه ADSL۲+ در ايران توسط شرکتها با سرعت ۰/۲ مگابيت بر ثانيه جهت کاربران غيرخانگي فراهم شده و اين در حالي است که اين خط توانايي ارائه سرعت ۰/۲۴ مگابيت بر ثانيه را دارا است و اين نشاندهنده فاصله ما با استانداردهاي بينالمللي است.
کد مطلب: 20384
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/20384/كسي-پاسخگوي-اختلال-هاي-اينترنت