ایتنا - اگرچه این خبر، به سرعت و صراحت از سوی اپراتورهای تلفن همراه، تکذیب شد؛ اما تا سالها به عنوان خاطرهای بد در ذهن مشترکان و تمام کسانی که این خبر را شنیدهاند، خواهد ماند.
گزارش فارس
نقض حریم شخصی و بدبینی مشترکان؛ اپراتورها اعتمادسازی کنند
2 دی 1390 ساعت 15:12
ایتنا - اگرچه این خبر، به سرعت و صراحت از سوی اپراتورهای تلفن همراه، تکذیب شد؛ اما تا سالها به عنوان خاطرهای بد در ذهن مشترکان و تمام کسانی که این خبر را شنیدهاند، خواهد ماند.
علیرغم تاکید صریح اپراتورهای تلفن همراه به محرمانه بودن اطلاعات شخصی مشترکان و تکذیب فروش اطلاعات به شرکتهای تبلیغاتی، هنوز نگرانیها از فروش اطلاعات مشترکان ادامه دارد.
به گزارش ایتنا از خبرگزاری فارس، چندی پیش خبری با عنوان فروش اطلاعات شخصی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه و دسترسی شرکتهای ارسال کننده پیامکهای تبلیغی به بانک اطلاعات مشخصات مشترکان منتشر شد.
اگرچه این خبر، به سرعت و صراحت از سوی اپراتورهای تلفن همراه، تکذیب شد؛ اما از زمان انتشار آن تاکنون واکنشهای مختلفی را در بر داشته و پسلرزههای آن هنوز نیز دیده میشود؛ قطعا نیز تا سالها به عنوان خاطرهای بد در ذهن مشترکان و تمام کسانی که این خبر را شنیدهاند، خواهد ماند.
همراه اول: پیمانکاران ارسال پیامک نیز حتی به شماره مشترکان دسترسی ندارند
در این رابطه همراه اول، نخستین واکنش را نشان داد و روز بعد از پخش این خبر، در اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد که به عنوان پیشتاز عرضه سیمکارت در کشور که از ۱۹ مردادماه سال ۱۳۷۳، خدمترسانی به مشترکان در سراسر کشور را آغاز کرده است، از همان ابتدا تاکنون خود را موظف به حفظ کامل حریم خصوصی مشترکان دانسته و به هیچ وجه اجازه دسترسی به اطلاعات خصوصی مشترکان شامل «شماره تلفن، نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، شغل، میزان تحصیلات، کدملی، کدپستی و آدرس»، را نداده است؛ تا آنجا که به عنوان مثال قبوض مشترکین دائمی همراهاول با پاکت توزیع میشود که تا حد ممکن اینگونه اطلاعات حتی در دسترس توزیع کنندگان و همسایگان نیز قرار نگیرد.
این شرکت در اطلاعیه خود، تاکید کرده که پیمانکاران ارسال پیامک انبوه شرکت ارتباطات سیار ایران نیز تنها امکان ارسال پیامک به مخاطبین بر مبنای انتخاب «نوع سیم کارت (دائمی و اعتباری)، استان و شهر»، آن هم بدون دسترسی به شماره تلفن مشترک را دارند.
ایرانسل: اطلاعات مشترکان حتی به شرکت پست و وزارت بهداشت هم داده نشده است
در این راستا، شرکت ایرانسل نیز دو روز بعد، طی اطلاعیهای رسمی تاکید کرد که خود را ملزم به حفاظت از اطلاعات حریم شخصی مشترکین میداند و بانک اطلاعاتی شمارهها، مشخصات و یا کدپستی مشترکین ایرانسل، به هیچ وجه و به هیچ شکل، در اختیار هیچ شرکت ثالث و یا پیمانکاران ارسال پیامکهای تبلیغاتی قرار نگرفته و منحصرا در اختیار ایرانسل قرار دارد.
در اطلاعیه ایرانسل آمده است: این شرکت حتی به درخواست رسمی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای بهرهبرداری از اطلاعات بخشی از مشترکین ایرانسل به منظور کاربردهای تجاری، به طور رسمی پاسخ منفی داده و اعلام کرده که شرکت پست، حتی به منظور امور پستی نیز حق استفاده از آن بخشی از اطلاعات مشترکین ایرانسل را که برای تحویل سیمکارتهای هدیه، شماره طلایی و یا صورتحساب مشترکین در اختیار داشته هم ندارد.
ایرانسل در اطلاعیه خود تصریح کرده که این شرکت در پاسخ رسمی به درخواست شرکت پست، تاکید نموده که به دفاتر و اشخاص زیرمجموعه پست ابلاغ شود که میبایست در حفظ اسرار مشترکین دقت لازم را به عمل آورند و در مورد دیگری هم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار دریافت یک نمونه تصادفی اندک از اطلاعات مشترکین ایرانسل به منظور انجام نظرسنجی در خصوص ماموریتهای محوله به این وزارتخانه بوده نیز ضمن عدم موافقت با درخواست فوق، موضوع را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارجاع داده است.
در این اطلاعیه تاکید شده ایرانسل نه فقط در بخش بانک اطلاعاتی مشترکین، بلکه در حفاظت از کلیه موارد مربوط به اطلاعات حریم شخصی مشترکین، حساسیت فوقالعادهای داشته و همواره مطابق با موازین قانونی عمل میکند.
خط و نشان اپراتورها با مدعیان دروغین
از سوی دیگر نیز به دلیل سر و کار داشتن با تعداد زیادی از مردم، انتشار اخباری از این دست با جامعه مخاطب ۳۸ میلیونی همراه اول و ۲۰ میلیونی ایرانسل سروکار دارد.
بدیهی است که از این رو، هر یک از اپراتورها نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای دارند و این حساسیت در اطلاعیه هر دو اپراتور مشهود است؛ به طوری که به نظر می رسد هر دو اپراتور خواستهاند تا از این طریق، به کسانی با اخبار غیرواقعی، جامعه میلیونی مشترکان آنها را درگیر نگرانی و بدگمانی می کنند، اخطار جدی داده باشند.
همراه اول در پایان اطلاعیه خود آورده که ضمن رد کامل ادعاهای مرتبط با خود در بخش خبری مذکور، خواستار معرفی مدعیان مربوطه از سوی بخش خبری بیست وسی، برای پیگیریهای قضایی شده است.
همچنین ایرانسل نیز، از مسئولین بخش خبری بیست و سی سیمای جمهوری اسلامی ایران خواسته که اسامی شرکتهای مورد ادعا در گزارش خود را در اختیار مراجع قانونی قرار دهند تا صحت و سقم ادعاهای شرکتهای فوق در مورد این اپراتور مشخص و جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی، نتیجه به اطلاع عموم برسد.
کد مطلب: 20544
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/20544/نقض-حریم-شخصی-بدبینی-مشترکان-اپراتورها-اعتمادسازی-کنند