کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساماندهي خدمات تلفن اينترنتي از حرف تا عمل

خبرگزاری ايسنا , 17 دی 1390 ساعت 11:42

ایتنا- تنظيم مقررات در حوزه VoIP با چالش‌هاي گوناگوني از جمله دسته‌بندي سرويس تلفن اينترنتي ، نحوه شماره‌گذاري، اتصال متقابل، تعرفه و كيفيت سرويس و نظارت بر حسن اجراي تعهدات طرفين و رعايت حقوق مشتركين است.




معرفي سرويس‌هاي جديد بر بستر شبكه‌هاي موجود، نظير سرويس VoIP يا تلفن اينترنتي يكي از دستاوردهاي توسعه فناوري‌هاي نوين است كه سبب استفاده بهينه از شبكه‌هاي موجود، رقابتي‌تر شدن بازار، بالا رفتن سطح دسترسي به خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعات و تحقق نيازهاي مشتركين در دسترسي به سرويس‌هاي جديد مي‌شود.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاري ايسنا، ارايه سرويس تلفن اينترنتي مستلزم پياده‌سازي الگوي مناسب و متناسب با شبكه‌هاي موجود در كشور و تنظيم مقررات اصولي و دقيق است.

تنظيم مقررات در حوزه VoIP با چالش‌هاي گوناگوني از جمله دسته‌بندي سرويس تلفن اينترنتي (به عنوان يك تكنولوژي مخابراتي و يا يك تكنولوژي بر پايه IP)، نحوه شماره‌گذاري، اتصال متقابل، تعرفه و كيفيت سرويس و نظارت بر حسن اجراي تعهدات طرفين و رعايت حقوق مشتركين است.

از اين رو ارائه تعريف دقيقي از VoIP مي‌تواند علاوه بر تسريع توسعه اين فناوري بر ديگر چالش‌هاي تنظيم مقررات اين حوزه نيز تاثيرگذار باشد.

به‌طور كلي مي‌توان تنظيم مقررات VoIP را به دو صورت نگاه كرد؛ در حالت اول سرويس VoIP را به صورت يك سرويس بر پايه تكنولوژي IP و در حالت دوم به عنوان يك سرويس مخابراتي و جايگزيني براي سرويس PSTN (و نه يك بازار جديد) دانست.

از آنجا كه در حال حاضر خدمات ترمينيشن در انحصار شركت ارتباطات زيرساخت بوده و خدمات اورجينيشن نيز توسط شركت‌هاي محدودي كه قبلا مجوز فعاليت گرفته‌اند، ارائه مي‌شود؛ سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در نظر دارد در راستاي وظايف قانوني خود و براي ساماندهي ارائه خدمات VoIP در كشور، با برنامه‌ريزي منسجم مقررات و ضوابط ارايه اين سرويس را در كشور تنظيم كند.


کد مطلب: 20689

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/20689/ساماندهي-خدمات-تلفن-اينترنتي-حرف-عمل

ايتنا
  https://www.itna.ir