کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ايران رتبه اول بازي‌هاي رايانه‌اي خاورميانه

روزنامه همشهری , 23 بهمن 1390 ساعت 16:08

ایتنا- در ایران ۲۰میلیون بازیکن حداقل روزی ۲ساعت از وقت خود را به بازی اختصاص می‌دهند.




از زمان معرفی بازی پنگ در سال ۱۹۷۲ توسط شرکت آتاری، بیش از سه دهه می‌گذرد و در این مدت روزبه‌روز برگرایش استفاده از بازی‌ها افزوده شده است.

در سال ۲۰۱۰ میلادی ۴۶ درصد از فضای موجود در وب به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص یافت. در ایران ۲۰میلیون بازیکن حداقل روزی ۲ساعت از وقت خود را به بازی اختصاص می‌دهند.

به گزارش ایتنا به نقل از همشهری، در بسیاری از کشورها، به بازی‌های رایانه‌ای به‌مثابه یک رسانه جدید نگریسته می‌شود که دارای قابلیت تعاملی و تاثیر‌گذار است، به همین دلیل، از این صنعت به‌عنوان یک صنعت سودآور و فرهنگی نام می‌برند و سرمایه‌گذاری و تبلیغات زیادی را صرف آن می‌کنند، به‌طوری که هر ساله انواع و اقسام بازی‌های رایانه‌ای وارد کشورهای در حال توسعه و جهان سوم شده که هیچ سنخیتی با فرهنگ این کشورها ندارد.
در ایران نیز این مسئله به وضوح قابل مشاهده است، به‌طوری که میلیون‌ها نفر از علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای در کشورمان به بازی‌های وارداتی علاقه نشان می‌دهند.

اما اینکه برای حمایت از بازی‌های داخلی چه کرده‌ایم؟ جایگاه ایران در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای کجاست؟ در زمینه کنترل واردات این نوع بازی‌ها چه تمهیدات خاصی اتخاذ شده است؟ در این زمینه، با بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

* جایگاه ایران در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای در دنیا کجاست؟
ما از نظر کمیت و کیفیت، مقام اول را در منطقه خاورمیانه و حوزه کشورهای منطقه داریم. اما از آنجا که کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری‌های جدی را در این زمینه کرده‌اند، مطمئنا اگر دولت کمک‌های ویژه‌ای نکند، معلوم نیست که بتوانیم جایگاه خود را حفظ کنیم.

درصورت سرمایه‌گذاری خوب و کمک مطلوب دولت می‌توانیم در بازارهای کره و حتی اروپا و آمریکا حضور پیدا کنیم چراکه توانایی ساخت بازی در عرصه جهانی را داریم، البته چون در داخل کشور کپی‌رایت بازی‌های خارجی را رعایت نمی‌کنیم و یک زیر ساخت قانونی ناهماهنگی بر صنعت بازی حاکم است، معضلاتی وجود دارد که امیدوارم با قول‌هایی که مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی داده‌اند، این مسئله که یکی از چالشی‌ترین موارد بازی‌هاست، حل شود.

* در حال حاضر، چندتا بازی رایانه‌ای تولید داخل داریم؟
نزدیک به ۱۰۰تا ۱۳۰ بازی ایرانی در بازار وجود دارد؛ البته در بعضی از ژانرها و دسته‌ها کمبود داریم و بیشتر باید سرمایه‌گذاری کنیم.

* در زمینه کنترل واردات بازی‌های رایانه‌ای خارجی چه کرده‌اید؟
نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای «اصلاح» را عرضه کردیم که از طریق آن محتوای بازی‌ها را شناسایی می‌کنیم و در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم.

علاوه بر این ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی نیز اخیرا در وزارت ارشاد تاسیس شده است و بخشی از وظایف آن، کنترل بازار در زمینه بازی‌های رایانه‌ای است و ما همکاری و هماهنگی خوبی با این ستاد داریم، به‌طوری که در حال حاضر توانسته‌ایم علاوه بر تهران، در مشهد، خوزستان، بوشهر و تبریز کنترل خوبی داشته باشیم که بازی‌های نامناسب کمتر در اختیار جوانان قرارگیرد و در آینده نیز این مهم را به دیگر استان‌ها تسری خواهیم داد.

* شنیده‌ایم که بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به توافقات خوبی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیده است.
ما از ۲ سال قبل با وزارتخانه در زمینه کمک به صنعت بازی‌های رایانه‌ای گفت‌وگو‌هایی داشته‌ایم و محور گفت‌وگوها بیشتر در زمینه فراهم آوردن محتوای مناسب برای شبکه ملی اطلاعات است.

اگر قرار است شبکه ملی راه‌اندازی شود باید دارای محتوای غنی، جذاب و مورد علاقه کاربران باشد چرا که در غیر این صورت راه‌اندازی شبکه بدون استفاده خواهد بود و بازی‌های رایانه‌ای یکی از محورهای مناسب برای این شبکه با توجه به علاقه‌مندان زیادش است، به همین دلیل توافقاتی برای غنی کردن محتوای شبکه ملی با وزارت ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات، مرکز تحقیقات مخابرات و پژوهشکده‌های‌ آی‌تی در بُعد فناوری بازی‌های رایانه‌ای و نقاطی که در کشور دچار کمبود یا خلأ هستیم، انجام داده‌ایم که بتوانیم از طریق پروژه‌های پژوهشی بین دانشگاه و صنعت، خلأ‌های موجود را برطرف کنیم.

سال گذشته در قالب یک تفاهم که با سازمان فناوری اطلاعات داشتیم مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای بازی‌های رایانه‌ای اختصاص یافت که این کمک را صرف پیش‌تولید ۷بازی رایانه‌ای کردیم که برخی از آنها در نمایشگاه‌های خارج از کشور مورد استقبال قرارگرفت.

در هرحال، این توافقات کمک خواهد کرد تا بتوانیم با بازارهای خارجی رقابت کنیم و علاوه برآن امیدواریم بتوانیم در بعد فناوری و تولید موتور بازی‌ها و ابزارهایی که می‌توانند مسیر بازی‌سازی‌ را سریع‌تر کنند مواردی را در دستور کار قرار دهیم، البته اینکه در سال ۹۱ چه مبلغی در اختیار ما قرار دهند، هنوز مشخص نشده است.
 


کد مطلب: 21101

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/21101/ايران-رتبه-اول-بازي-هاي-رايانه-اي-خاورميانه

ايتنا
  https://www.itna.ir