ایتنا - این سیستم هیچ سوال اولیهای از کاربران نمیپرسد و تمامی اطلاعات و خروجیهایی که کاربران در پایان تحویل میگیرند، نتیجه مفروضات خود سیستم است.
اصرار متما به رتبهبندی اشتباه شرکتهای اینترنتی
نشريه عصرارتباط , 25 دی 1391 ساعت 11:50
ایتنا - این سیستم هیچ سوال اولیهای از کاربران نمیپرسد و تمامی اطلاعات و خروجیهایی که کاربران در پایان تحویل میگیرند، نتیجه مفروضات خود سیستم است.
مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) همچنان با ایراداتی که به آن وارد است، نسبت به رتبهبندی شرکتهای اینترنتی بر اساس تستهای شبکه سنجش سرعت اینترنت اقدام میکند.
به گزارش ایتنا از عصر ارتباط، درحالیکه طبق شاخصهای کیفی تعیینشده میبایست این اقدام از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام شود، اما این مرکز وابسته به سازمان فناوری اطلاعات هنوز خود را متولی اینترنت میداند و بهرغم اشتباههای فراوان نسبت به انتشار نتایج تستهای کاربران اینترنت در پایان هر ماه، بر اساس میزان پهنای باند اقدام میکند.
طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی اپراتورهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی باید نسبت به سامانه سنجش کیفیت اقدام کنند تا مشترکان از کیفیت سرویس دریافتی خود اطلاع داشته باشند.
درحال حاضر، رتبهبندی کیفیت اینترنت شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی فارغ از تکنولوژی و تنها بر اساس میزان باند پهن واگذارشده صورت میگیرد که یکی از ایرادهاي اساسی این تستها محسوب میشود.
عملکرد سرورهای نصب شده سنجش سرعت اینترنت حاکی از آن است که رتبهبندی ارائهکنندگان خدمات اینترنتی، آنهم فقط بر اساس شاخص سرعت بدون توجه به پروفایل تستشونده، رتبهبندی دقیقی نیست و در گزارشهای تحلیل ماهانه مرکز متما فقط جداولی بر اساس سرعت و در بازههای زمانی مختلف شبانهروز ارائه شده است. این درحالی است که تکنولوژیهای دسترسی و محدودیت آنها در ارائه سرعت مطرح نیست.
در این تستها عملا در تحلیلها و رتبهبندیهای انجام شده تفاوتی ميان مشترکین GPRS، وایمکس، ADSL، ارتباط مبتنی بر فیبر قائل نیست و هر نوع دسترسی را در یک سطح قرار داده است.
عدم احراز هویت کاربرانی که از این سرورها استفاده میکنند نیز فاقد استانداردهای حرفهای است؛ چراکه یک روبات ساده میتواند چند تست بهصورت همزمان روی این سرورها بفرستد و علاوه بر ثبت اطلاعات نادرست، باعث بالا رفتن پردازش سیستم و پهنای باند شبکه مربوطه و ایجاد اختلال نمایشی در سایر نتایج شود.
همچنین این سیستم هیچ سوال اولیهای از کاربران نمیپرسد و تمامی اطلاعات و خروجیهایی که کاربران در پایان تحویل میگیرند، نتیجه مفروضات خود سیستم است. مثلا سیستم حتی از کاربر نمیپرسد پهنای باند شما چقدر باید باشد تا تحلیلهای نهایی خود را بر این اساس انجام دهد و به او بگوید بر اساس پهنای باند خریداریشده، سرویس ارائهشده در چه وضعیتی است.
پس از انجام این تستها، شاخصهايي به کاربر داده میشود که تحلیل و نتیجهگیری از آن کاملا به عهده کاربر است و هیچ صفحه راهنمایی هم در این زمینه وجود ندارد. کیفیت دانلود و آپلود (کیفیت آپلود همیشه صفر) را نشان میدهد بدون اینکه مشخص باشد این کیفیت بر اساس چه چیزی محاسبه شده است.
باتوجه به قابل پیشبینی نبودن پردازش درخواستهای رسیده، یک تستکننده تا چندبار بهصورت متوالی میتواند از روی یک سیستم گزارش تهیه کند و یک سرویسدهنده با استفاده از این نقطه ضعف میتواند رتبهبندی خود را بهبود ببخشد.
اگر یک سرویسدهنده اینترنت از روی شبکه محلی خود اقدام به انجام تستهای متوالی با آدرسهای بلااستفاده و یا خالی شبکه خود کند، سیستم قادر به تشخیص نیست و اگر یک سرویسدهنده اینترنت باتوجه به مشخصبودن مقصد بستههای تست و آدرس سرور، برای این مقصد کیفیت سرویس بالایی در شبکه تعریف کرده باشد، صحت نتیجه تست قابل استناد نیست.
همچنین درصورتیکه پهنای باند محل استقرار سرور به علت بالابودن تعداد تستها یا به هر دلیل دیگر بالا باشد یا در مسیر بین راه اگر به هر علت تاخیر و یا گمشدن بسته وجود داشته باشد، تقصیر فقط به پای ارائهکننده خدمات درج میشود و نقاط گلوگاه در مسیر مشخص نمیشود.
همچنین مکانیزم شناسایی متخلفان در این سیستم مشخص نیست، بهطوریکه خدماتدهنده اینترنتی که مبنای خود را فقط فروش حجمی گذاشته و سرعت دسترسی به اینترنت را بدون کنترل باز گذاشته باشد، در جدول ارائهشده توسط سازمان فناوری اطلاعات همواره جایگاه نخستین را میتواند به خود اختصاص دهد.
مکانیزم چککردن صحت آدرسهای اینترنتی نیز از موارد دیگر ابهامبرانگیز است و این سوال را به ذهن متبادر میکند که آیا آدرسهای عددی اینترنتی در کشور ساماندهی شده و آدرس ناشناس و یا با ثبت اشتباه وجود ندارد؟
سازمان فناوری اطلاعات ایران معتقد است که این تستها از طرف هر کسی انجام شود، قابل قبول است و باید برای شروع حتی بهصورت اشتباه هم تستگیری را انجام داد.
این سرورها ابزار نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند که طی تفاهمنامهای شرکت فناوری اطلاعات نسبت به راهاندازی آنها اقدام کرده است.
با توجه به اطلاعاتی که این سیستم در حال حاضر ارائه میدهد، بهعنوان یک شاخص تبلیغاتی درآمده است. بر همین اساس، اصلاح نواقص این سیستم بهمنظور ایجاد رقابتی سالم و کمک به کاربران در انتخاب سرویسدهنده برتر ضروری است.
این درحالی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چند بار از مرکز متما خواسته است نسبت به اعمال اصلاحات و رفع ایرادهاي این تستها مبادرت بورزد، اما این مرکز فقدان برخورداری از امکانات فنی را در دلیل ارائه این خدمت در این سطح بیان کرده است.
کد مطلب: 24913
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/24913/اصرار-متما-رتبه-بندی-اشتباه-شرکت-های-اینترنتی