کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رقيب ايراني تراوين:

حمايت از بازی داخلی معني‌اش فيلترينگ نيست

نشريه عصرارتباط , 28 دی 1391 ساعت 11:41

ایتنا - «این عادلانه نیست که ما به‌عنوان تولیدکنندگان بازی‌های آنلاین داخلی متحمل انواع هزینه‌ها مانند مالیات، عوارض و بیمه شویم یا این‌که از کانال‌های نظارتی متعددی عبور کنیم، در حالی‌که بازی‌های خارجی بدون هیچ‌یک از این هزینه‌ها بتوانند در بازار ما حضور یافته و درآمدهای کلانی کسب کنند.»




ملک‌آرا، سازنده نخستین بازی آنلاین ایرانی به نام آسمان‌دژ، با بیان این‌که به‌‌رغم این‌که موافق فیلترینگ نیستیم، اما معتقدیم باید سیستم عملیاتی و مدونی برای رسیدگی به امور بازی‌های آنلاين تدوین شود، گفت: «این عادلانه نیست که ما به‌عنوان تولیدکنندگان بازی‌های آنلاین داخلی متحمل انواع هزینه‌ها مانند مالیات، عوارض و بیمه شویم یا این‌که از کانال‌های نظارتی متعددی عبور کنیم، در حالی‌که بازی‌های خارجی بدون هیچ‌یک از این هزینه‌ها بتوانند در بازار ما حضور یافته و درآمدهای کلانی کسب کنند.»

ملک‌آرا با اشاره به این‌که تولیدکننده داخلی انتظار دریافت کمک‌های مالی ندارد، تنها می‌خواهیم سازوكارهای حضور بازی‌های خارجی در کشور به‌عنوان رقیب‌هایمان مشخص شود، افزود: «می‌خواهیم در شرایط برابری باشیم و در این راستا نیز نامه‌نگاری‌های بسیاری با ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌صلاح داشتیم که تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است.»

به گفته او، فیلترینگ شاید در کوتاه‌مدت شوکی را به بازار وارد کند، اما در بلندمدت کاربران راه‌های میانبر دسترسی را پیدا خواهند کرد و در نهایت، فیلترینگ بی‌نتیجه باقی‌می‌ماند.

سازنده بازی آنلاین آسمان‌دژ با اشاره به تجربه حضور بازی آسمان‌دژ در کشورهای دیگر افزود: «برای راه‌اندازی بازی‌ آسمان‌دژ در مالزی متوجه شدیم باید قوانین و مقرراتی خاص را رعايت کنیم. برای مثال، موظف شدیم تا دفتر نمایندگی در مالزی دایر کنیم یا میزان تراکنش‌های مالی‌مان را به حد نصابی برسانیم یا این‌که مبلغی را به عنوان عوارض بپردازیم که همه این‌ها نشان‌دهنده این مسئله است که همه کشورها نسبت به حضور بازی‌های خارجی واکنش نشان می‌دهند و این مختص به ایران نیست.»
او در ادامه افزود: «برای حضور در کشور امارات نیز مجبور شدیم از مبادی قانونی عبور کنیم، وگرنه به ما اجازه فعالیت نمی‌دادند و حتی بازی در آنجا قبل از طی کردن روند قانونی‌اش فیلتر بود، در‌حالی‌که آسمان‌دژ دو بار در نمایشگاه گیم اکسپو دبی شرکت کرده بود.»

با این‌حال، ملک‌آرا معتقد است: «حضور در بازارهای جهانی با وجود سختی‌هایی که در ابتدای راه برای طی‌کردن مبادی قانونی دارد، اما به‌صرفه است؛ هم از نظر تعداد کاربران و هم از نگاه تفاوت ارزش ریال به دلار، به‌دست آوردن سهم کوچکی از بازارهای کشورهای خارجی سود بالایی را نصیب شرکت‌ها می‌کند که نباید از آن گذشت.»

ملک‌آرا با اعلام این‌که سرور بتا از بازی آنلاین آسمان‌دژ ۲ راه‌اندازی شده و تا پایان سال به‌طور رسمی لانچ خواهد شد، گفت: «درحال حاضر آسمان‌دژ یک حدود ۱۰۰ هزار کاربر دارد و کمتر از یک‌ماه نیز از راه‌اندازی سرور آزمایشی آسمان‌دژ ۲ می‌گذرد.» 


کد مطلب: 24963

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/24963/حمايت-بازی-داخلی-معني-اش-فيلترينگ

ايتنا
  https://www.itna.ir