۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۳

وقتی قاچاق موبایل به نفع کشور است

ایتنا - زمان آن رسیده که نورافکن روی کسانی بتابد که با انواع توجیهات مانع اصلاح ساختارها و قوانین می‌شوند، آیا ایشان نیز بخشی از حلقه تامین منافع قاچاقچیان هستند؟


دانیال رمضانی - موبنا - قاچاق فی‌نفسه پدیده‌ای ضداقتصاد ملی در هر کشور است که زیان‌های زیادی را نیز از حیث مالی و امنیتی به دولت‌ها وارد می‌کند.
اما گویی در کشور ما حداقل در برخی موارد قاچاق نه تنها پدیده مضمومی نیست بلکه در صورت نبودن می‌تواند مشکلات حادی را نیز ایجاد کند.

سال‌هاست فعالان بازار موبایل و البته کامپیوتر خواستار اتخاذ قوانین گمرکی و غیرگمرکی برای تسهیل واردات این کالا و از صرفه‌ انداختن قاچاق هستند. اما در کشوری که گفته مراجع رسمی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بالای ۹۰ درصد از بازار این کالا در اختیار قاچاقچیان است و اتفاقاً بخش عمده‌ای از این قاچاق نه شبانه و از بیراهه‌های کشور، بلکه در روز روشن و از مبادی قانونی کشور یعنی گمرکات وارد می‌شود، اوضاع اندکی متفاوت می‌شود.
بد نیست بدانید اتفاقاً بخش قابل ملاحظه‌ای از قاچاق از سوی واردکنندگان رسمی کشور انجام می‌شود که این موضوع نیز از آن سوژ‌ه‌های خاص ایرانی ماست.

مسوولان مبارزه با قاچاق، اطلاعات، مسیر، میزان قاچاق، رابطان، دست‌اندرکاران قاچاق و به قولی شناسنامه قاچاقچیان را کامل در دست دارند، محل زندگی و کار مافیای قاچاق موبایل را هم می‌شناسند. اما در مورد ایشان کاری نمی‌توانند انجام دهند.

به این ترتیت مسوولان در قبال فشار رسانه‌ها که نتیجه سال‌ها نشست خبری گذاشتن و صرف بودجه کشور برای مبارزه با قاچاق و فراهم بودن تمام اطلاعات برای ضربه زدن نهایی به قاچاق و قاچاقچی در حوزه موبایل این گونه پاسخ می‌دهند که "نمی‌توان به صورت یک شبه بازارتلفن همراه از گوشی‌های قاچاقی پاک کرد چرا که این اقدام شتاب زده به ضرر مصرف کننده نهایی می‌شود به طوری که بهای این کالای ارتباطی به صورت چشمگیری روند صعودی پیدا می‌کند." 

اذعان شجاعانه به این موضوع اگرچه تلخ است اما واقعیت دارد.
به هر حال در شرایط فعلی قوانین و مقرراتی و تشکیل شبکه‌های مافیایی باید بپذیریم که قاچاق موبایل به نفع کشور است و زدن این مسیر به منزله عدم تامین نیاز داخلی و فشار به مصرف‌کنندگان است. 

صد البته که این مطلب را نمی‌توان این گونه به پایان برد که پس از قاچاقچیان محترم که شبانه روز در فکر تامین نیازهای کشور هستند، تقدیر و تشکر ویژه داریم و به ایشان خسته نباشید می‌گوییم.
ولی می‌توان مطلب را این‌گونه به پایان برد که حالا صورت مساله قاچاق برای اذهان عمومی کشور نیز روشن شده و تقریباً زمان آن رسیده که نورافکن روی کسانی بتابد که با انواع توجیهات مانع اصلاح ساختارها و قوانین می‌شوند، آیا ایشان نیز بخشی از حلقه تامین منافع قاچاقچیان هستند؟ 
 
 
کد مطلب: 26312
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
نخیر زمان ان نرسیده
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام