به جای سهمتان از نظام سلامت، سیم کارت رایتل بگیرید!
گزارشی که بدلایل نامعلوم حذف شد!
ایتنا - مدیران تامین اجتماعی که ظاهرا از داغ این ورشکستگی بزرگ میترسند، با تمامی توان و با به کارگیری عجیب و غریبترین راههای ممکن (بخوانید بیراهههای ممکن!) به یاری رایتل آمدهاند...
تصور کنید که شرط گرفتن یارانه از امروز به بعد، پوشیدن کت و شلواریست که فلان تولیدی وابسته به سازمان هدفمندسازی یارانه ها میدوزد، یا بشنوید که یارانه سوخت تنها به آن دسته از رانندگان داده میشود که پولشان را در فلان بانک وابسته به وزارت نفت بگذارند یا…؛ آیا چنین شروطی عجیب و بی معنی به نظر نمیرسد؟
از جمله اتفاقات خوشی که با آغاز طرح تحول نظام سلامت کشور مطرح شد، پیگیری طرح یکسانسازی بیمههای مختلف درمانی و یکپارچهسازی این پیش نیازهای کاهش هزینههای درمانی بود که بخشی از آن، با انعقاد قرارداد میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -که سازمان عریض و طویلی چون تامین اجتماعی را در زیرمجموعه خود دارد- و وزارت بهداشت گره خورد. حالا مدتی است که دولت نظام سلامت، به ویژه بخش درمان را مورد توجه قرار داده و به آن به چشم یکی از اهداف بزرگ خود مینگرد ولی هر چه دولتمردان تلاش دارند در این زمینه طرح و برنامه ارائه داده و برای محقق کردنش تلاش کنند، مسئولان تامین اجتماعی هم سعی دارند که خود را موافق این جریان نشان داده و ساز و کاری طراحی کنند که نو و کارآمد باشد.
«کارت هوشمند سلامت» زایده چنین تفکری در تامین اجتماعی است؛ کارتی که قرار است خانواده چند ده میلیون نفری این سازمان که به نوعی مالک آن هم هستند را یک گام در درمان به پیش برده و از چند نظر برای ایشان مفید فایده واقع شود؛ فوایدی مانند تشکیل بانک اطلاعاتی بیماران که میتواند هم برای کاهش هزینههای سازمان بسیار موثر باشد و هم برای بیماران به ارتقاء سلامت ایشان و خدماتی که میگیرند منجر شود.
اما ماجرا به این خوشی هم که بیان میشود نیست چراکه به تازگی میبینیم این ایده قابل توجه، دستمایه برخی مدیران برای فرار از شکستهایشان شده و قرار است با بهره جستن از آن، بسیاری از ندانمکاریهای مسئولان گذشته و حال، لاپوشانی شود؛ شکستهایی مانند ورود تامین احجتماعی به عرصه ارتباطات نوین!
صحبت از رایتل است که هرچند چند سال از حضور اسمی آن در عرصه ارتباطات میگذرد ولی عملا شاهدیم که حتی تبلیغات گسترده هم نتوانسته جای پایش را در بازار رقابت با دیگر اپراتورهای تلفن همراه تثبیت کند و هر آن احتمال میرود که به کل برچیده شده و به عنوان شکستی بزرگ در تاریخچه سرمایهگذاریهای بیربط سازمان تامین اجتماعی ثبت شود! البته بذر این اشتباه در دولت گذشته و در زمان حضور مدیران دولت قبل در سازمان تامین اجتماعی کاشته شده و آغاز این ماجرای پرهزینه برای خانواده بزرگ تامین اجتماعی(که سرمایهگذارانش، کارگران و قشر کم بضاعت جامعه هستند) را باید در دولت های قبل جستوجو کرد ولی بیانصافی است که همه اشکالات را گردن مدیران سابق بیاندازیم و فراموش کنیم که در دولت جدید و با بر سر کار آمدن مدیران جدید، هیچ تغییر خاصی در این اپراتور صورت نگرفت. البته اینکه میگوییم تغییر خاصی در این زمینه رخ نداده، به آن معنا نیست که مدیرعامل رایتل تغییر نکرده یا حتی اقدامات پرخرجی چون تبلیغات گسترده این اپراتور در شهرهایی چون تهران، به وقوع نپیوسته، بلکه منظورمان اقداماتی است که بتواند این اپراتور را از خطر قریبالوقوع ورشکستی برهاند.
اینجاست که مدیران تامین اجتماعی که ظاهرا از داغ این ورشکستگی بزرگ میترسند، با تمامی توان و با به کارگیری عجیب و غریبترین راههای ممکن (بخوانید بیراهههای ممکن!) به یاری رایتل آمدهاند تا شاید بتوانند از دل شکست برای خود پیروزی بسازند و برای این کار چه چیز بهتر از پیوند زدن طرح کارت هوشمند سلامت و رایتل؟!
این خبر را سید مجید صدری، مدیرعامل رایتل داده که از زمان بر سر کار آمدنش در این اپراتور، روند نزولی این اپراتور هیچ بهبودی نیافته و در صورت ورشکستگی رایتل، حتما از مدیریت وی در این اپراتور به عنوان یکی از عوامل ورشکستگی یاد خواهد شد. او در این باره به فارس گفته: از سال ۹۴ [یعنی به زودی] سیم کارتهای رایتل جایگزین دفترچههای درمانی بیمه شدگان تأمین اجتماعی میشود. شرکت رایتل با توجه به این که وابسته به سازمان تامین اجتماعی است بر این اساس از امکانات این شرکت و اپراتور در راستای خدماترسانی به حوزه بیمه شدگان تامین اجتماعی استفاده میکنند. وی افزود: شرکت رایتل نیز با سایر شرکتهای تامین اجتماعی از جمله شرکت خدمات ماشینی برای بسترسازی کارت هوشمند سلامت تمامی تلاش خود را انجام میدهد. بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته سیمکارتهای رایتل جایگزین دفترچههای درمانی میشود و با این اقدام ارائه خدمات درمانی برای بیمه شدگان تسهیل میشود. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی بیش از ۴۰ میلیون نفر بیمه شده را تحت پوشش خود دارد و چگونه سیمکارتها در اختیار بیمه شدگان قرار میگیرد؟، گفت: قطعاً ساز و کاری در نظر گرفته میشود که بیمه شدگان به راحتی بتوانند سیمکارتهای مورد نظر را به راحتی تهیه کنند و با آن سیمکارت میتوانند از سایر امکانات اپراتور استفاده کنند.
اکنون اگر به ابتدای مطلب بازگردیم و آن شروط عجیب و غریب که برای مثال بیان شد را مرور کنیم، شاید اشکالات پیوند زدن کارت سلامت و سیمکارت رایتل نیاز به تشریح نداشته باشد ولی باز بد نیست که از مدیران عامل تامین اجتماعی و رایتل و حتی مدیران بالادستی ایشان و ناظران قانونی بپرسیم که مگر میشود به کسی گفت شرط بهرهمند شدن شما از مزایای کارت سلامت، تهیه و فعالسازی سیمکارت فلان اپراتور است؟ آیا چنین شرطی اخلاقی، شرعی و قانونی است؟!
منبع: سایت تابناک ------------------------------------ توضـیح ایتنا: این گزارش بدلایل نامعلومی از سایت بازتاب حذف شد!
وقتی ستونی موریانه می زند و دیر متوجه می شویم ، هر ترفندی بزنیم به قول قدیمی ها باید گفت کار از کار گذشته ، چه کسانی کوتاهی کردند؟ عاقبت چه می شود ، چه کسانی متحمل چنین ضرری خواهند شد؟ و مهمتر اینکه چه مدت زمان نیاز است تا این خسارت جبران شود؟ و در آخر آیا از کسی بازخواست خواهد شد ؟ و جبران این خسارت را کسی متقبل می شود؟