فخری زارع - گارانتی و خدمات پس از فروش کالاهای رایانهای چندی است که به بحثی داغ میان محافل صنف فاوا تبدیل شده و اتفاقات اخیر در خصوص تدوین پیشنویس آییننامه گارانتی و احراز صلاحیت شرکتهای متقاضی، باعث شده تا در صنف دو دستگی ایجاد شود و متقاضیان مجوز گارانتی برای ممیزی دچار سردرگمی شوند.
قصه از کجا شروع شد
این دو دستگی از جایی شروع شد که اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با سایر تشکلها در خصوص پیشنویس آییننامه گارانتی و خدمات پس از فروش به توافق نرسید و به صورت مجزا با تشکیل کارگروهی، آییننامهای تدوین کرد و در اختیار سازمان حمایت از مصرفکنندگان گذاشت. با تایید مفاد آییننامه توسط سازمان حمایت و ابلاغ آن، اتحادیه فناوران حدود یک ماه پیش در اطلاعیهای از متقاضیان مجوز گارانتی و خدمات پس از فروش کالاهای رایانهای خواست تا برای احراز صلاحیت و ممیزی به اتحادیه مراجعه کنند و همچنین هشدار داد که با گارانتیها و خدمات بدون مجوز برخورد جدی خواهد شد.
از طرفی سازمان نظام صنفی رایانهای نیز که از حدود ۶ سال پیش روی بحث خدمات پس از فروش ICT کار کرده بود، با سازمان حمایت از مصرفکنندگان برای احراز صلاحیت شرکتهای ارایه دهنده خدمات به توافق رسید و ۸ مهرماه به طور رسمی از متقاضیان خواست برای ممیزی و احراز صلاحیت به سازمان نصرمراجعه کنند. سازمان ادعای هر تشکل و نهادی مبنی بر صدور مجوز ارایه خدمات پس از فروش حوزه ICT را واهی اعلام کرد و دبیر نظام صنفی رایانهای تهران، در نشستی با مدیران سازمان حمایت از مصرفکنندگان عنوان کرد که شرکتهای متقاضی مجوز گارانتی، تنها باید این مجوز را از سازمان حمایت دریافت کنند. رضانژاد در این خصوص تاکید کرد: نصر تهران به کمک بازوهای کارشناسی خود و بر اساس بندهای آییننامه خدمات پس از فروش درخواست شرکتهای عضو سازمان برای دریافت مجوز را بررسی میکند؛ اگر طبق آییننامه خدمات پس از فروش این شرکتها دارای شرایط لازم باشند تاییدیه سازمان در خصوص واجد شرایط بودن متقاضی به سازمان حمایت ارسال میشود.
اتحادیه: خلاف قانون عمل شده
پس از اعلام سازمان نظام صنفی رایانهای مبنی بر احراز صلاحیت شرکتهای متقاضی مجوز خدمات پس از فروش، رییس اتحادیه صنف فناوران در واکنشی تند، این عمل سازمان را خلاف قانون دانست و گفت: در قانون نظام صنفی رایانهای صراحتا اعلام شده است که اتحادیه متولی رصد کردن صنف زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت است.
سیدمهدی میرمهدی افزود: سازمان نظام صنفی رایانهای باید از پدیدآورندگان نرم افزار حمایت کند و مسایل مربوط به سخت افزار و به خصوص گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات رایانهای به اتحادیه مربوط میشود.
اشتباه سازمان حمایت
میرمهدی همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان در خصوص بحث گارانتی و خدمات پس از فروش صنف رایانه گفت: اینکه سازمان حمایت هم با اتحادیه تفاهمنامه امضا کرده و هم با نظام صنفی رایانهای، کاری اشتباه است. وی افزود: این اقدام باعث شده تا سازمان و اتحادیه در خصوص احراز صلاحیت متقاضیان مجوز گارانتی رو در روی هم قرار بگیرند. رییس اتحادیه فناوران در عین حال تاکید کرد: اتحادیه به هیچ وجه از موضع خود کوتاه نمیآید و طبق قانون ۲۷ نظام صنفی، واحد صنفی متخلف را پلمپ خواهیم کرد.
فقظ ممیزی میکنیم
وی همچنین با بیان اینکه اتحادیه صنف رایانه فقط ممیزی متقاضیان را برعهده دارد و مجوز از سوی سازمان حمایت از مصرفکنندگان ارایه خواهد شد، گفت: نمیدانم به چه دلیل دبیر نظام صنفی رایانهای تهران تاکید دارد که هیچ تشکلی نمیتواند مجوز ارایه دهد. در صورتی که اتحادیه اعلام کرده است که فقط احراز صلاحیت میکند. میرمهدی افزود: تاکنون ۸ شرکت در اتحادیه ممیزی و احراز صلاحیت شدهاند و هفته آینده برای دریافت مجوز میتوانند به سازمان حمایت مراجعه کنند.
اجازه فعالیت نمیدهیم
میرمهدی در پاسخ به این سوال که تکلیف شرکتهای متقاضی در این میان چیست؟ مجددا یادآور شد که طبق قانون نظام صنفی کشور مصوب ۱۲ شهریورماه ۹۲ ، اتحادیهها مسوولیت رسیدگی به مجموعههای زیرصنفی خود را برعهده دارند و اگر شرکت یا واحد صنفی خلافی کرد با او برخورد جدی میشود.
وی گفت: قطعا اگر شرکتی در خصوص خدمات پس از فروش توسط اتحادیه احراز صلاحیت نشود، اجازه فعالیت به او داده نمیشود.
سازمان: دعوا نداریم
در حالی که رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه حرکت سازمان در رابطه با احراز صلاحیت شرکتهای متقاضی مجوز گارانتی را خلاف قانون میداند، علیرضا پورنقشبند عضو کمیسیون سختافزار سازمان نصر و یکی از کارشناسان خدمات پس از فروش عنوان کرد که سازمان رو در روی هیچ تشکلی قرار نگرفته و در مورد گارانتی نیز به وظیفه قانونی خود عمل کرده است.
وی افزود: اتحادیه ادعا کرده که صاحب اختیار و متولی کامل و تمام عیار مسایل مربوط به خدمات پس از فروش است. در حالی که این موضوع سالها دغدغه سازمان بوده و بیش از ۶ سال روی آن کار کارشناسی شده است.
از انحصار جلوگیری شد
پورنقشبند در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم ورود اتحادیه به بحث ممیزی شرکتها سازمان نیز در این خصوص اقدام کرده است؟ گفت: اتحادیه اکنون از موضع خود کوتاه آمده، زیرا پیش از این بارها اعلام کرده است که شرکتهای ارایه دهنده خدمات باید مجوز خود را از اتحادیه دریافت کنند. در عین حال اتحادیه در نظر دارد که به صاحبان فروشگاهها نیز مجوز ارایه خدمات دهد که سازمان نظام صنفی رایانهای کاملا با این موضوع مخالف است.
وی اضافه کرد: همچنین بارها اتحادیه اعلام کرده که در خصوص رد یا پذیرش کلیه درخواستهای متقاضیان مختار است که این امر بوی انحصار میدهد. وی افزود: این موارد موجب شد تا سازمان برای جلوگیری از هرگونه انحصارطلبی وارد عمل شود و با توافق سازمان حمایت از مصرفکنندگان بحث احراز صلاحیت شرکتها را بر عهده بگیرد.
اقدام سازمان قانونی است
عضو کمیسیون سختافزار سازمان نظام صنفی رایانهای با تاکید بر اینکه ورود سازمان نظام صنفی به مبحث احراز صلاحیت متقاضیان کاملا قانونی است، گفت: اتحادیه متولی بخش توزیع است و نمایندگان رسمی، تولیدکنندگان و واردکنندگان هیچ کدام تحت پوشش اتحادیه نیستند و اتحادیه صنف رایانه میخواهد با این اقدام آنها را عضو اتحادیه کند. وی همچنین افزود: سازمان نمیخواهد اتحادیه را در این خصوص دور بزند بلکه در نظر دارد تا رفتار اشتباه اتحادیه در بحث خدمات و گارانتی را اصلاح کند.
سرنوشت شرکتهای سردرگم
اتحادیه صنف فناوران رایانه و سازمان نظام صنفی رایانهای در حالی احراز صلاحیت متقاضیان مجوز گارانتی را حق مسلم خود میدانند که بسیاری از شرکتهای فعال در صنف رایانه بلاتکلیف ماندهاند که مدارک خود برای تعیین صلاحیت را به اتحادیه بدهند یا سازمان؟ آنهایی که مدارکشان را به اتحادیه دادهاند تکلیفشان چیست؟ آیا باید دوباره برای احراز صلاحیت به سازمان بروند و یا آنهایی که توسط سازمان احراز صلاحیت میشوند از سوی اتحادیه توبیخ خواهند شد؟ در هر صورت بهتر است این دو تشکل مهم صنف IT به جای اینکه رو در روی هم بایستند و قدرتشان را به رخ بکشند، به نتیجهای مشترک برسند تا شرکتها از این سردرگمی در آیند.